28.04.2011, 00:00

prečo nie?!: Slovák, ktorý dal tvár Škode

Jozef Kabaň je jedným z najúspešnejších Slovákov. Svetu dal Bugatti Veyron.

Dnes z pozície šéfdizajnéra spoločnosti Škoda Auto mení tvary ich vozidiel. No nielen to. Dostal životnú príležitosť, a to zmeniť emblém tejto českej automobilky. K tomu totiž dochádza raz za dvadsať či tridsať rokov. A zrejme i preto si ho vybral Ferdinand Karl Piech – otec koncernu Volkswagen a Porsche a jeden z najvplyvnejších ľudí automobilového priemyslu vo svete – ako jeho exkluzívneho hosťa na ženevskom autosalóne. A práve tu sa s ním malo možnosť porozprávať aj Prečo nie?! o tom, ako vznikalo nové logo automobilky.

Prečo sa škodovka bezmála po dvadsiatich rokoch odhodlala zmeniť logo a predstaviť ho na najprestížnejšom autosalóne v Ženeve?
K rozhodnutiu neprišlo len tak zo dňa na deň. Bol to výsledok dlhodobej prípravy na to, že značka Škoda sa posúva ďalej. Veď do roku 2018 chce minimálne zdvojnásobiť predaj a z regionálneho hráča sa chce stať globálnym. Nesmeli sme teda zabudnúť na žiadnu vec a už vôbec nie na taký dôležitý symbol, akým je logo. V tomto prípade máme za sebou dlhodobý vývoj loga, no do budúcnosti sa ho budeme snažiť pretvarovať tiež. A to tak, aby bolo čo najmodernejšie.


 
Ako dlho ste ho vlastne vyvíjali?
Tvorilo sa pod intenzívnym dohľadom Winfrieda Vahlanda (prvý muž automobilky Škoda Auto – pozn. red.). Začali sme zhruba pred rokom. Hoci sa môže zdať, že zmeniť logo nie je problém, opak je pravdou. Logo symbolizuje celú spoločnosť, pričom jeho čaro musí fungovať naozaj vo všetkom. Či ho uvidíte v rôznych veľkostiach, na rôznych materiáloch, alebo iba na papieri...

Prezentovali ste však dve podoby emblému. Prvá sa bude nachádzať na autách, druhá zas bude zdobiť show-roomy.
Áno. Bolo to z jednoduchého dôvodu – škodovka sa už po desaťročia spája s dvomi farbami, a to s čiernou a so zelenou. Stratiť sme nechceli ani jednu. Čierna symbolizuje storočnú históriu spoločnosti a zelená zasa ekologickosť. Na automobiloch sa tak bude nachádzať pochrómovaný okrídlený šíp na čiernom pozadí. Korporátna identita sa však ponesie v zelenej. Tu sa okrídlený šíp v znaku bude prezentovať v novom, ostrejšom, sviežejšom vyhotovení práve z tejto farby. A to oživilo celý charakter značky.
 
Dnes, keď vidíte výsledok – zmenili by ste ešte niečo?
Od začiatku som sa zúčastnil na jeho vývoji a možno to znie príliš sebaisto, no naozaj by som na ňom nič nezmenil a som s ním maximálne spokojný. Dnešné logo napĺňa predsavzatia, ktoré sme doň vkladali – poukazuje na precíznosť, ale i suverenitu.


 
Raz ste sa vyjadrili, že autá by mali byť nadčasové. Logo zrejme tiež.
Áno, samozrejme. Nemôže podliehať módnym vplyvom, no musí byť trendové. Emblém totiž nemôžete meniť na rok či dva. Veď aj ono je samo osebe pre zákazníka zárukou a kvalitou v jednom. Navyše zmena loga je zložitejšia aj v tom smere, že musí správne komunikovať a zákazníkom vysvetliť, prečo dochádza k určitým krokom práve v tom-ktorom období.
 
Čo sa mení ťažšie? Auto, ktoré sa musí predávať, aby ľudia nestrácali prácu a automobilkám rástli tržby, alebo emblém, ktorý tu bude minimálne ďalších dvadsať rokov?
Oboje je ťažké, no zároveň i jednoduché. Ide o odvahu. Musíte sa odvážiť a ísť za niečím, čo najmä v začiatkoch mnohí považujú za šialenstvo. V prípade biznisu s autami – či meníte exteriér vozidla alebo len emblém, meníte niečo, čo majú tisíce, milióny ľudí v obľube, čo mnohí dokonca zbožňujú. A vy im to zrazu beriete, a to spôsobuje problémy. No treba ísť jednoducho proti prúdu.
 
To bol práve prípad loga. Ešte pred oficiálnym zverejnením sa na web dostali jeho návrhy. Ľudia začali vo veľkom diskutovať o zmene a tvrdili, že beriete škodovke identitu. Ako tieto negatívne ohlasy následne ovplyvňovali vašu tvorbu?
Nepovedal by som, že to bolo také skeptické, ako sa o tom písalo. Išlo skôr o obavy, či to pôjde tým správnym smerom. Dôvod je jednoduchý a spočíva v tom, čo som už povedal – značka Škoda patrí najmä Slovákom a Čechom. Považujú ju za svoju a je im určite bližšia ako západné značky. A možno to vyznie ako klišé – aj tie reakcie boli milé a motivujúce. Je totiž fajn vidieť, ako ľuďom záleží na samotnej spoločnosti a ako uvažujú, či po zmenách to bude aj naďalej ich spoločnosť. V živote to však funguje tak, že zmeny prídu a sú dobré. Niektorí si na ne len musia zvyknúť.
 
No pravdou je, že sa do koncernovej rodiny Volkswagenu hodí viac. Museli ste sa prispôsobiť diktátu koncernu?
Prispôsobiť sme sa nemuseli viac-menej vôbec. Podľa mňa to vidieť i na logu. V koncerne sa totiž na veci dívame rovnakým spôsobom, de facto hovoríme akýmsi spoločným jazykom. To však neznamená, že sú nám veci diktované. Máme jednoducho rovnaký pohľad na dizajn a estetiku. Musím ešte podotknúť, že tvorba emblému prebiehala naozaj bezproblémovo.


 
Takže ste nemali problémy napríklad i so šéfom škodovky Winfriedom Vahlandom? Nesnažil sa presadiť niektoré veci, ktoré ste napríklad nechceli?
Samozrejme, snažil sa presadiť niektoré veci a... Aj ich presadil. Avšak má naozaj estetické cítenie a navyše pri tvorbe loga som zistil, že si práve v tomto smere rozumieme a máme rovnaký pohľad na svet.
 
S logom ste predstavili i koncept VisionD. Ide o víziu, ktorou ste ukázali, ako budú ďalej vyzerať modely Škody Auto. Budete sa do nich snažiť presadiť i prvky Bugatti Veyron, ktorého exteriér ste navrhli a vďaka tomu ste sa medzi dizajnérmi zaradili medzi špičku?
Áno, je to ukážka toho, akým spôsobom sa budú v blízkej budúcnosti uberať tvary našich áut. Chceme tak pri logu zdôrazniť precíznosť a čistotu línií. Zvýrazniť jednoduchosť, ktorá však má byť nadčasová a celé to podčiarknuť originálnosťou. Toto je správny smer, lebo ak si už ľudia robia starosti okolo loga, určite ich trápi i vizuál áut.
 
Ste Slovák, ktorý má v škodovke silné postavenie. Čo vám pomohlo dostať sa tam, kde ste teraz? Samozrejme, okrem cieľavedomosti, nadšenia a vo vašom prípade i lásky k priemyselnému dizajnu a autám.
Človek musí pochopiť jednu vec – nemôže robiť výlučne to, čo sám považuje za dobré. V prvom rade by mal vnímať a prijať históriu, a princíp spoločnosti, pre ktorú pracuje. Musí vedieť predvídať a zároveň prijímať názory iných ľudí, no zároveň sa vedieť rozhodnúť pre ten najlepší spôsob. Ja osobne nechcem pretvárať ľudí, aby robili veci iba tak, ako chcem ja. Cieľom firmy by mala byť spokojnosť zákazníka. A tá sa dosiahne aj vďaka tomu, že si ľudia na kľúčových pozíciách pripustia rozdielne názory a – pokiaľ je to ten lepší variant – následne sa po ňom i vydajú.
 
Takže v tom spočíva recept vášho úspechu?
Recept ako taký, samozrejme, neexistuje. Každý raz je to o niečom inom. Určite je však často lepšie, keď sa človek vydá po tej zložitejšej ceste.