StoryEditor

Megatalent!

26.04.2012, 00:00

Martin Ďuriš je celkom "normálny" 22-ročný študent. Až na to, že si ho vybrala austrálska firma, aby im navrhol pretekársky Hyundai.

Ak by ste stretli Martina Ďuriša, len ťažko by ste uverili tomu, že tento 22-ročný rodák z Nemšovej sa práve podpísal pod nový dizajn pretekárskeho Hyundaiu. Mladý a skromný študent o svojom veľkom úspechu hovorí evidentne nerád. "Ani neviem, ako sa to vlastne celé zomlelo," hovorí so smiechom.
Tuningový svet a svetový tuning
Na úplnom začiatku stála jedna netradičná záľuba menom virtuálny tuning. Ako už z názvu vyplýva, ide vlastne o úpravu fotografií áut na želanie. Teda akási grafická predpríprava reálneho tuningu.
"Šetrí to čas a peniaze," vysvetľuje Ďuriš. Ako to už na začiatku mnohých success-stories býva, spočiatku išlo len o Martinovu záľubu. Neskôr jednu upravenú fotku poslal do odborného českého časopisu -- a prvý úspech bol na svete. Jeho práca zvíťazila v súťaži a mladý Slovák sa stal pravidelným prispievateľom tohto časopisu. Písal o virtualtuningu, ako inak.
"Potom si ma všimli iní," dodáva celkom prirodzene Ďuriš. Tí "iní" boli napríklad portál tuning.sk, alebo odborníci ďalších súťaží.
To všetko sa pritom odohrávalo v roku 2008, keď mal Martin Ďuriš čerstvých osemnásť.
Zákazka pod stromček
Dnes má o štyri roky a jednu ponuku snov viac. Ako sa to celé okolo Hyundaiu vlastne zbehlo? Martinov virtuálny tuning Hyundai Genesis Coupé si všimla austrálska firma Austech Motorsport a tesne pred poslednými Vianocami dali mladému Slovákovi trochu netradičný darček, požiadavku na navrhnutie exteriéru okruhového špeciálu, ktorý bude jazdiť preteky GP po svete.
"Čo ich presvedčilo? Asi moja inovatívnosť," krčí ramenami Ďuriš, ktorý za seba radšej necháva hovoriť svoju prácu. A tá má toho naozaj čo povedať -- pochopili to aj austrálski inžinieri, ktorí boli z prvého Martinovho návrhu nadšení.
Spolupráca trvala od Vianoc do prelomu a februára a marca -- a v podstate ešte stále trvá. Fotky, ktoré vidíte hore, totiž ešte nie sú skutočnými fotkami, ide práve o technicky vyšperkované virtuálne návrhy. Na reálnej "GT trojke" sa práve usilovne pracuje na druhom konci zemegule. Kuriozitou je, že celý návrh vznikol vlastne cez mail.
"Ale keď budú tento Hyundai reálne predstavovať, rád by som sa naň do Austrálie išiel pozrieť."
Bakalárka a svetové okruhy? Prečo nie?!
Medzičasom sa objavili aj informácie, že "Martinov" pretekársky špeciál by mohol jazdiť na Slovakiaringu už tento rok v rámci pretekov FIA GT3 a FIA GT1.
"To veľmi reálne nevidím, ale možno stihneme závody v Nemecku," odhaduje Ďuriš.
On sám by dovtedy chcel ešte stihnúť bakalárske štátnice či štart novej Kie Ceed so zadným náhonom (na ktorej spolupracuje s bratislavským výrobcom áut MiTo Motorsport). Okrem virtuálneho tuningu študent Špeciálnej strojárskej techniky na Univerzite Alexandra Dubčeka navrhuje aj tričká, webové stránky, logá...
"Ale k tým autám mám predsa len najbližšie," uzatvára nádejný slovenský dizajnér, ktorému sa na svetový pretekársky špeciál podarilo dať nálepku Made also in Slovakia.

Hyundai Genesis GTR pre triedu GT3:
motor: V8 4 933 ccm
výkon: 520 k (bez reštriktora)
kr. moment: 500 Nm
sekvenčná prevodovka
nádrž: 100 l
pneu: vpredu Michelin 30/65-18, vzadu Michelin 30/65-18
hmotnosť: 1 250 kg
cena: 280-tisíc eur bez DPH

menuLevel = 2, menuRoute = style/preco-nie, menuAlias = preco-nie, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
24. apríl 2024 22:30