29.11.2012, 00:00

Slovenka, ktorá sa dostala do USA vďaka autodráhe

Ako sa angličák z východného Slovenska dostal (nielen) na východné pobrežie.

Stretnutie so Zuzanou Matejčíkovou bolo istým spôsobom výnimočné. Nestáva sa totiž často, aby našimi respondentmi boli 23-roční ľudia. Lenže ak sa vám podarí preraziť v nákupných centrách s novou biznis myšlienkou, dostanete sa na prestížne finále súťaže do New Yorku a dosiahnete, aby sa päťdesiatnici začali hrať s autíčkami, je vážne jedno, koľko máte rokov. Podstatné je jedno: ten váš nápad bol zrejme ozaj dobrý.

Veľký biznis pre malých
„Toto je môj snúbenec a zároveň druhá polovica našej firmy,“ predstavuje mi mladá študentka Igora Tokárčika. Tomuto tandemu sa darí nielen v súkromí a škole (sú spolužiaci), ale aj v biznise. Minulý rok totiž založili svoju vlastnú firmu MaMaTo a pred pár dňami s ňou vyhrali Študentskú podnikateľskú cenu. Tá im automaticky vyniesla aj miesto v New Yorku na svetovom kole súťaže. A čo sa za tým všetkým vlastne skrýva? Pomerne prozaická vec, detské autodráhy.


„S Igorom študujeme ekonómiu na Technickej univerzite v Košiciach a už dlhšie sme vedeli, že chceme začať podnikať. Tak sme hľadali vhodnú oblasť,“ opisuje začiatky budúcej firmy MaMaTo Matejčíková. Zvažovali viaceré alternatívy, ale keď sa zrodila myšlienka veľkoplošných autodráh pre deti, smer bol jasný.
Začiatkom tohto roku sa tak v košickom nákupnom centre objavila prvá veľká autodráha s modelmi autíčok, ktoré sa dajú diaľkovo ovládať a vzájomne sa pretekajú.
„Cieľovou skupinou sú deti vo veku od 5 do 15 rokov, ale stáva sa nám, že sa na našich autodráhach pretekajú aj päťdesiatnici,“ smeje sa Zuzana. Nuž, nech žije recesia!

Snúbenci, spolužiaci a biznis partneri. Zuzana Matejčíková a Igor Tokárčik.

Štátnice sú za nami. Hurá na úrady
Za najkritickejší moment pritom obaja členovia tejto podnikateľskej dvojice označujú založenie „eseročky“ a s tým súvisiace papierové a byrokratické vybavovačky. „Keďže študujeme ekonómiu, to, čo sme sa naučili, nám v začiatkoch pomohlo,“ spomína mladá podnikateľka. Apropo, škola. Zuzana s Igorom firmu zakladali práve v čase ich bakalárskych štátnic, takže zatiaľ čo ich rovesníci lúštili kilá skrípt, oni dvaja na vlastnej koži testovali, ako táto teória funguje v praxi. Tento rok pritom zažívajú svoje malé podnikateľské deja vu, pretože v septembri nastúpili do piateho ročníka a na jar ich čakajú ďalšie štátnice, tentoraz magisterské. A firma sa čoraz viac rozrastá. Lebo – presne podľa múdrych kníh z ekonómie – prostriedky, ktoré majú, investujú opäť do biznisu.


„Na firmu som myslela už dávnejšie. Zatiaľ čo iné baby chodili nakupovať, ja som si radšej šetrila na vlastný biznis,“ krčí ramenami Prešovčanka, ktorá by autíčka firmy MaMaTo rada videla aj na západe Slovenska a dokonca i v Prahe.

Ďalšie plány? „Ájtí“
Dnes je jasné, že šetriť sa oplatilo. Na Slovensku duo Matejčíková – Tokárčik prevádzkuje už štyri autodráhy, plánujú expanziu a, mimochodom, ďalšiu firmu.


„Máme plány v IT oblasti, ale o tom ešte nechcem prezrádzať viac. Reálne by to mohlo byť už teraz v lete,“ tvrdí Igor. Tou úplne aktuálnou métou však pre oboch bolo newyorské finále študentov – podnikateľov. „Uvidíme, kam nás to posunie,“ uvažuje Zuzana. Oni sami pritom tiež posúvajú isté hranice. Napríklad tým, že aj 23-roční študenti môžu byť braní ako dôveryhodní obchodní partneri. Tým, že aj Slováci majú čo ukázať New Yorku. A tiež dôkazom, že muži sa dokážu s autíčkami hrať naozaj v každom veku...

 

Viac biznis príbehov, exkluzívnych rozhovorov a reportáží nájdete v 60-stranovom magazíne prečo nie?!, ktorý je dnes vložený ako darček v HN.