StoryEditor

Slováci už robia Vianoce i Kaddáfímu

24.11.2010, 23:00
Štartujú tri plné lietadlá. Adresát: pán Kaddáfí. Na palube sú vianočné dekory slovenskej firmy Orgeco.

Nenápadná firma z Nových Zámkov už na Vianoce vyzdobila aj také metropoly ako Marseille, Paríž, Rím či Monako. Posledné menované päťkrát. Všetko sa začalo v roku 1991 na poznanskom veľtrhu jedným "vyfackaním“.

Slnko, Poznaň a pár faciek
Na spomínanom veľtrhu sa vtedy zúčastnil aj Ernest Hariš, vtedajší obchodný zástupca firmy Elektrosvit. Zaujal ho náprotivný stánok renomovanej francúzskej spoločnosti Blachere zaoberajúcej sa osvetlením. Zhodou okolností tam vtedy stál aj jej majiteľ, Jean-Paul Blachere - Ernest Hariš ho teda oslovil a ich rozhovor vyzeral približne takto:
"Dobrý deň, máte obchodného zástupcu pre Československo?“ pýta sa Hariš.
"Nie. Odkiaľ ste?“ odpovedá Blachere.
"Z Nových Zámkov.“
"Tak to nie, ja chcem zástupcu z Bratislavy alebo z Prahy.“
"A vy ste odkiaľ, pane?“ pokračoval Hariš.
"Z Abtu.“
"Tak to z hľadiska práce nie ste ani takí významní ako Nové Zámky.“
"Pane, takto ma ešte nikto nevyfackal. Práve ste sa stali mojím obchodným zástupcom.“
A prvá dohoda bola na svete.

Cirkusanti prišli
Orgeco sa teda v júni 1991 v osobe Ernesta Hariša stalo obchodným zástupcom slávnej francúzskej firmy Blachere. Na Slovensku sa však vtedy o svetelných dekoráciách veľa nevedelo.

"Po zotmení tu bola jedna čierna krajina,“ spomína Hariš.
Možno aj preto o niečo neskôr na brnenskom veľtrhu už vlastné výrobky Orgeca vítali poznámky spoza ramena: Aha, cirkusanti prišli...
V Orgecu však vedeli, že to, čo našincom pripadalo ako cirkus, je v západných krajinách celkom bežné. Firme sa pomaly začalo dariť, pribudli partneri z Maďarska a neskôr zo Slovinska. Produkcia Orgeca sa rozdelila na dve hlavné línie: svietidlá a svetelné dekorácie a motívy.

15 zamestnancov vyrobilo asi 700 dekorov ročne, a mysleli si, že sa im celkom darí. Až kým u nich jedného dňa v roku 1996 nezazvonila prominentná návšteva.

Mr. Blachere prichádza
Za dverami stál sám Jean-Paul Blachere s ponukou spolupráce. Novozámocká firma sa mu pozdávala a ponuka, ktorá sa neodmieta, znela: vyrábať pre Blachera 17 000 dekorov ročne. V Orgecu teda nastali veľké kalkulácie navrhnutých podmienok.

Ernest Hariš by sa po dobyti svetových metropol rád presadil aj doma, v Nových Zámkoch.

"Zistili sme, že dokážeme vyrobiť dekory aj za cenu, ktorú žiadal Blachere, a ešte nám ostane istá rezerva,“ vysvetľuje Hariš.
V Nových Zámkoch teda nastalo veľké posezónne preskupovanie pracovných síl (najmä z agrosektora), pretože k pôvodným 15 zamestnancom časom pribudlo vyše 200 ďalších. Francúzsko-slovenská symbióza sa ukázala ako obojstranne výhodná: Oregeco vyrábalo a Blachere mal na starosti vývoj a obchodovanie.
Ale to už bol pred dverami rok 2000, v očiach obchodníkov so svetelnou dekoráciou príležitosť, aká sa naskytne len raz za tisíc rokov.

Miliónové milénium
Keďže sa Orgeco začalo na prelom tisícročí orientovať včas, spolu s Blacherom vyhrali okrem iného aj miléniovú zákazku na vyzdobenie Monackého kniežatstva. Reinerovci s nimi totiž mali dobrú skúsenosť už spred dvoch rokov.

So zhasnutím poslednej miléniovej prskavky však biznis Orgeca nevyhorel. Práve naopak, objednávok pribúdalo aj po roku 2000 a novozámocká firma rástla, v podstate až do príchodu ekonomickej krízy.

"Zdobili sme Marseille, Rím, Londýn, Viedeň a mnohé iné mestá,“ vyratúva Hariš. "Tento rok napríklad išli tri plné Boeingy aj Kaddáfimu do Líbye...“

Vianoce začínajú v januári
V súčasnosti Blachere vykúpil kapacity Orgeca až do roku 2012. Napriek tomu Hariš tvrdí, že novozámocká firma nestratila svoju identitu. Výrobky vlastnej značky totiž tiež predávajú do zahraničia: do Maďarska, Poľska a aj na domácom trhu.

Najnovšie Ernest Hariš "pokukuje“ po možnosti predávať nové 3D dekory na zdobenie súkromných domovov, aj keď to u nás zatiaľ nemá takú tradíciu ako na Západe. Napriek tomu Hariš verí, že tak, ako si Orgeco našlo cestu do Monaka alebo Ríma, nájde si cestu aj do súkromných domov v Nových Zámkoch či ostatných slovenských miest.

Mimochodom, Ernest Hariš by mohol patriť k skutočne úzkej skupinke ľudí, ktorí sa tešia z vianočných reklám vysielaných už v októbri. Ale nepatrí.
"Nie, z toho radosť nemám. Ja mám totiž aj tak Vianoce celý rok a začínajú pre mňa už 15. januára. Ale tých pravých pár dní, si, našťastie, stále viem vychutnať naplno.“

Text: Mária Mlaková. Foto: Pavol Funtál, Ortego

menuLevel = 2, menuRoute = style/preco-nie, menuAlias = preco-nie, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
26. apríl 2024 04:49