StoryEditor

Autoview: Vytrvalý Don Quijote

20.05.2010, 00:00
Extravagantní ľudia robia extravagantné veci. Občas. Jazdiť v Maserati Quattroporte GT S znamená byť extravagantný každý deň. Každý jeden deň.

Pár mužov v ufúľaných montérkach s cigaretami v ústach ručne montuje izolátory zapaľovacích sviečok, ďalší mení koleso v improvizovanom servise. Traja bratia Maseratiovci živo diskutujú pred dielňou, štvrtý kreslí do zošitka Neptúnov trojzubec, symbol mesta Bologna. Vzniká firma Societá Anonima Officine Alfieri Maserati, malá továreň na výrobu sviečok a servis vozidiel Isotta, z ktorej o 12 rokov neskôr vytlačia svoje prvé vlastné vozidlo Maserati Tipo 26. O temer sto rokov neskôr, hoci presťahovaní do Modeny, tu necelých 300 zamestnancov stále používa ručnú výrobu a tradičné procesy spracovania.

Quattroporte Sport
Ďalší Pininfarinov dizajnérsky skvost, na ktorého test som sa nesmierne tešil nielen ja, ale zrejme celý automobilový svet. Ide už o piatu generáciu modelovej rady najúspešnejšieho z rodiny "quattroporte“ - Grand Tourismo Sport. Od svojho debutu v roku 2003 značka predala vyše 15 000 vozidiel, čím sa zapisuje do histórie "trojzubca“ ako najlepší model Maserati.

Ferrari si našťastie už pred dvadsiatimi rokmi uvedomilo, že je nutné začať odlišovať "štýlové“ od "technicky dokonalého“ a postupne sa modely Ferrari v duchu svojej efjednotkovej histórie jasne špecializovali na športové účely, kým Maserati napriek tiež úspešnej pretekárskej histórii stavilo skôr na štvordverový veľkolepý luxus. Je škoda, že si Taliani musia tieto triedy sami vytvárať a nedokážu prísť so športovo luxusným sedanom v štýle M5, E-AMG či S6. Nuž, majú vlastnú filozofiu a keď sa na GT-S pozriete, musíte uznať, že možno nie úplne scestnú. Platí však výhradne pokiaľ nie ste naozaj športovo založený klient a stačí vám imidž a fenomenálny zvuk.

Nepodarok či triezvy marketing?
GT-S je podľa môjho subjektívneho názoru jednoznačne najsexi auto súčasnej ponuky na trhu. Jeho imidž, tvar, zvuk, výbava, ba aj výkon dávajú pocit dobrej investície - toto vozidlo je hodné štyri a pol mega a svoju hodnotu si v dôsledku veľmi nízkemu výskytu zrejme aj dlho udrží. Jazdné vlastnosti sa na druhej strane dajú pokojne hodnotiť ako zúfalé, a inžinierov prevodovky by mali v rámci inovácie vývojári v Maserati rovno zastreliť. Otázka však je, či si tento deficit Fiat neuvedomuje, či nevie nedostatky skutočne napraviť a či náhodou tento stav nenastolil zámerne. Poviete si - to vari nie?! No skúsme uvažovať triezvo, ako možno v svetlej chvíli Taliani tiež dokážu: Kto si dnes môže dovoliť úzko využiteľný športový špeciál na občasné víkendy za takmer 5 miliónov? Až na pár výnimiek známych skôr na Slovensku ako kdekoľvek inde vo vyspelom svete, veľmi málokto. A z tých pár klientov, ktorí si slušným spôsobom zarobia a takéto vozidlo zakúpia bude asi naozaj viac po päťdesiatke ako tínedžerov. Je asi málo pravdepodobné, že by sa môjmu otcovi chcelo denne chodiť do práce na nekompromisne tvrdom "závoďáku“ a tŕpnuť s boľavým chrbtom na každom výmole. Takže ak je toto marketingový zámer, tak GT-S je auto, kde si môžete užívať rešpekt Ferrari, luxus Lexusu a pokiaľ nemáte 3 deti, tak ho pokojne používať ako jediné vozidlo v rodine. A zrejme mu odpustíte aj nevypočítateľnú prevodovku s nekonečným časom podradenia a zvláštnym poňatím techniky medziplynu, ktorý vás občas skrátka "nakopne“.

Okom hosťa Mareka Harbuľáka:
Náš posledný hosť, Marek Harbuľák, riaditeľ hotela Hilton, si Quattroporte GT-S vyskúšal a tvrdí:
Tak ako sa v gastronómii snažíme o harmóniu chutí a zážitku, aj v tomto prípade môžeme jednoznačne tvrdiť, že tvorcovia vytvorili veľmi vydarené dielo s harmóniou tvaru, sily a zážitku. Dali si záležať na pekných a dobre riešených doplnkoch, napr. sú znaky v diskoch či dominantná predná maska. Červená farba mu veľmi dobre sadla, viem si ho predstaviť v čiernej, ešte viac by mu to pridalo na športovej elegancii, a tým by bol úplne zladený s naším hotelom. Zvuk motora v súlade s očakávaním je to zdravý dravec.

Auto sa veľmi dobre ovláda aj na štandardných mestských cestách, mal som možnosť si s ním zajazdiť po uličkách na hradnom kopci, manévrovanie je veľmi dobré a dostatočne citlivé.

Trocha negatívne som prekvapený pri jazde s automatom - pri prehadzovaní rýchlosti robí pauzy, keď výrazne klesajú otáčky a trocha to pri prehadzovaní niežeby trhalo, ale cítiť rapídny pokles rýchlosti a pri použití ďalšej rýchlosti vás znova zaprie do sedadla. No toto auto asi nie je stvorené na jazdu s automatom.

Ergonómia vnútri auta je veľmi dobrá, očakával by som od takéhoto športovca ešte o niečo tvrdší podvozok a sedadlo vodiča, takisto pevnejšie zovretie z bokov. Volant sa v rukách drží veľmi dobre, sekvenčné radenie rýchlosti som neskúšal, avšak bolo by lepšie, ak by bolo osadené trocha tesnejšie pri volante, pretože ak ste chceli siahnuť na ovládacie packy umiestnene za nimi, museli ste naťahovať prsty na ruke aby ste s nimi dokázali manipulovať.

Okom dizajnéra Juraja Mitra:
Polemiky o tom, či Taliani ešte vedia navrhnúť sexy auto, sa vedú od čias, čo ich dizajnérske štúdiá navrhujú karosérie hlavne pre zvyšok sveta. Či už je to tým, že Maserati je domáca značka, alebo ide o návrh na športové kupé, iste mi dáte za pravdu, že Taliani stále v tomto vedú.

Gran Turismo spolu s dosluhujúcou, ale stále nadčasovou limuzínou Quattroporte spolu tvoria novú identitu značky s Neptúnovým trojzubcom v znaku. Kupé ešte viac zvýrazňuje odkaz na slávnu závodnú minulosť. Svojím dramatickým pohľadom sa zavrtáva do svojich konkurentov, ktorí mu iste závidia otca v rodnom liste, stojí tam meno Pininfarina. Motív trojzubca sa štylizovane opakuje v originálnych diskoch a hrdo sa vypína aj na zadnom stĺpčeku karosérie. Z bočnej siluety sa dá jasne vyčítať, že zdroj sily je pod prednou kapotou a pohon je klasicky zvedený na zadné kolesá. Dvojdverová kabína šikovne maskuje priestor pre pasažierov na zadných sedadlách a zvonku na prvý pohľad navodzuje dojem len dvojsedadlového športiaka. Aj keď väčšinu majiteľov dnes ani nenapadne otvárať prednú kapotu, nedokážem preglgnúť nevkusné preplastovanie celého priestoru okolo motora, ktorý tam ako šperk rozhodne nepôsobil, hoci by si to zaslúžil. V solídne spracovanom interiéri nesmú chýbať "maseratiovské“ hodinky. Vzájomná harmónia exteriéru s interiérom nesie rukopis jednej majstrovskej dielne.

Gándjhíniho éra tvrdých hranatých tvarov je preč. Mali nekompromisný výraz aj charizmu, veľa skalných priaznivcov i odporcov. Maserati 3200 GT začalo novú epochu, v ktorej jednoduchú škatuľovú štylistiku nahrádza príťažlivá oblosť, ktorá je navyše v novšom kupé Gran Turismo doplnená dynamickými hranami. Táto nová línia bola priaznivo prijatá a je predpoklad, že sa aj bude ďalej rozvíjať v nasledovníkoch súčasných modelov.

menuLevel = 2, menuRoute = style/preco-nie, menuAlias = preco-nie, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
27. apríl 2024 01:16