StoryEditor

Farmár hľadá kone

24.11.2010, 23:00
... a v novom BMW X3 s biturbovým trojlitrovým šesťválcom ich nájde plnú stajňu!

Posledná verzia "ixtrojky“ je najlepšie prémiové SUV-éčko menšej triedy, skvelá ukážka toho, ako sa to dá v súčasnej džungli svetových výrobcov a prehnanej saturácii trhu rozbaliť stále naplno. Predošlú ixtrojku sme netestovali, no náš tímový kolega, otec mladého talentovaného pretekára Martina, na nej odjazdil už pár desiatok tisíc kilometrov. Kto iný by teda mal porovnať jej zdokonalenú verziu? Generálny riaditeľ akciovej spoločnosti SELEKT - Vladimír Sedlák.

Nové BMW X3 sme na testovanie dostali medzi prvými na Slovensku.

8.8l / 100km:
"xDrive 35i“ je vo svojej podstate úplne drzý výkrik do polospiaceho davu. Preberie nás, či napáli? Kríza a jej panické následky pomaly ustupujú, príde prirodzená inflácia a s ňou typická nákupná horúčka. Možno si môžete kúpiť auto, ktoré sa vám páči a mať v ňom motor, ktorý v takomto SUV kompakte stopercentne nepotrebujete... ale ako je to so spotrebou?

Veď výkon viac ako tristo koní je stále atribútom skôr športového "eMka“ a nie "džípu“, nie?! Je úplne jedno, že trojlitrový šesťvalec používa fantasticky malé superrýchle turbá, ktoré nemajú žiadnu "turbo dieru“, že má ventily ovládané elektromagnetmi a že toto všetko mu spolu s priamym vstrekovaním poslednej generácie umožňuje dosahovať spotrebu benzínu nižšiu ako starší dvojliter s karburátorom, väčšina z vás si aj tak povie: smädný trojliter ešte aj s dvoma turbami?? No čo som blázon?

Vlado Sedlák jazdí predošlú generáciu X3 s úsporným dieslovým dvojlitrom, zaujímala ma jeho reakcia po prvom zošliapnutí plynu... Fascinujúci záťah sa totiž koná okamžite, motor dosahuje krútiaci moment vyše 400 Nm temer od voľnobehu a jeho krivka je následne úplne plochá až do konca!

"Do kelu, k tomuto ste mi mali dať príves s cisternou, kto to bude tankovať každú hodinu?!“ príde prekvapujúca zvítacia hláška od chlapa, ktorý tankuje synovi do závoďáku liter 102 oktánového benzínu za 5 eur! Aké však bolo naše prekvapenie, keď sme auto po 3 dňoch šialenstva v uliciach Bratislavy vracali... a rezerva stále nesvietila?!

Luxusný nadbytok?
Je zaujímavé sledovať ten neobyčajný boom nových modelov všetkých značiek. Ako je možné, že sa našlo toľko zdrojov na vývoj nových modelov áut v čase, keď sme vnímali pády nadnárodných značiek, prepúšťanie zamestnancov a zúfalý boj o prežitie? Toto je práve jeho výsledok. Produkt boja o prežitie. Fabriky čerpajú z vlastných zdrojov, zo zdrojov akcionárov a z rôznych nevýhodných aj privátnych pôžičiek. Sú na pokraji zrútenia sa, no kto vydrží a prežije, bude zocelený a odmenený.

A nielen, že treba prežiť, je dôležité ustráchanému zákazníkovi ponúknuť ihneď škálu modelov ako nikdy predtým. Slabší neprežili, alebo nenašli prostriedky na vývoj, treba obsadiť trh v celom spektre, ponúknuť všetko, vo všetkých triedach. X3 s touto výbavou a týmto motorom je jednoznačne demonštráciou takejto schopnosti prežitia a produktom ponúkajúcim na prvý dojem nepotrebný nadbytok. No v rozumnej cene, s fantastickou spotrebou, naozaj kvalitným servisom... je to skutočne luxus, ktorý si ešte nemôžeme dovoliť?

Vlado testuje:
Model 2011 pôsobí, a aj je mohutnejší. Oproti staršej X3, táto sa veľkosťou približuje dokonca pôvodnej, o triedu vyššej X5-ke. Vnútorný priestor je poznateľne väčší, priestrannejší, má veľkorysejšie odkladacie priečinky vo dverách, lepšie a komfortnejšie osvetlenie interiéru, no napríklad kožené sedačky sa javia oproti mojim velúrovým trošku menej ergonomické a tým mierne horšie držia stabilitu vášho tela v zákrutách.

Nové BMW s nami testoval nájsť hosť, generálny riaditeľ sspoločnosti Selekt, Vladimír Sedlák.

Lepšie a pohodlnejšie hodnotím vystupovanie, projektorové zobrazovanie rýchlosti na čelnom skle je super vec - nikdy doposiaľ som to neskúšal, no údaje sa vám zobrazujú priamo vo vašom zornom uhle a preto váš reakčný čas v krízovej situácii nie je zbytočne skrátený preostrovaním zraku z vozovky na prístrojový panel.

Nový tempomat funguje skvele, dokáže skutočne udržať požadovanú rýchlosť aj z kopca, má logickejšie ovládanie voči staršiemu modelu. Motor funguje super, zaberá od minimálnych obrátok, automat je úžasný - v meste dokonca prekvapil aj mňa, hoci inak vždy uprednostňujem manuálnu prevodovku.

.. a stále testuje:
Nový mód športového podvozok ma príliš neoslovil, riadenie pri jeho voľbe pôsobilo na mňa akosi divne, zrejme vzhľadom na naše cesty s vyjazdenými koľajami, auto šklbalo zľava doprava a naopak, preto mi viac vyhovoval "normálny“ režim, čo je podľa mňa presne to, čo toto auto potrebuje, predsa len to nie je limuzína. Oproti predošlému modelu ma príjemne prekvapil lepšie umiestnený informačný displej, nepôsobí rušivo, tiež ovládanie rádia a tempomatu je vymenené, čo ma spočiatku mýlilo, no to je len sila zvyku. Cúvacia kamera funguje perfektne aj v noci, čo je vyslovene praktická výhoda. Na "stop systém“ zhasínanie motora si musí človek zvyknúť - spočiatku to znervózňuje. Tešil som sa na xenónové svetlá s natáčaním, no hoci v noci husto pršalo, nepostrehol som žiaden rozdiel voči bežným, normálnym xenónom.

Index zbesilosti:
Systém xDrive neoklamete. Dá vám síce možnosť všetko povypínať, prečo na rozdiel od iných značiek BMW milujeme, no dostať auto do šmyku je nemožné aj tak. Isteže vo veľkej rýchlosti sa veci javia určite inak, mňa však vždy baví "kosiť“ zadnými kolesami tak do 100km/h... a to vám X3 nedaruje hádam ani na ľade. Sme z toho smutní? Nie, veď SUV tejto triedy definitívne neuvidíte na žiadnom driftérskom podujatí, a mladá rodinka túto malú "chybičku“ veľmi ocení!

Na záver:
Celkový dojem z auta? Nuž pokrok ide stále vpred a toto auto je toho pravým dôkazom, skonštatoval naozaj skúsený jazdec, generálny riaditeľ Vladimír Sedlák, ktorý denne meria kilometre na poli, v meste aj na diaľnici a vie prečo si X3 sám zaobstaral. A mne nezostáva nič, len súhlasiť.

Text: Dick Kvetňanský. Foto: Pavol Funtál

menuLevel = 2, menuRoute = style/preco-nie, menuAlias = preco-nie, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
26. apríl 2024 04:26