StoryEditor

Rande s drzou tínedžerkou

17.09.2009, 00:00
Tentokrát sa pripravte na skutočne zbesilú jazdu: ponúkame vám úplne novučičké Audi A5 Sportback a úplne nového pravidelného spolupracovníka prečo nie?! Dicka Kvetňanského.

Na tento príbeh som sa tešil ako na prvé rande plné dobrodružstva a očakávaní. Autofilné rande s nemecky presnou, pretekmi ošľahanou a inováciami preslávenou Audinou. Konkrétne s najnovšou z rozrastajúcej sa rodiny Sportbackov - A-päťkou. Priame vtrhnutie do VIP lóže Mercedesu CLS a ignorácia kandidátky Passatu CC, musím byť pri tom!

Časy, keď si športovo založený zákazník mohol v Audi vyberať len kombi, sú, našťastie, preč. Armáda so štyrmi kruhmi v znaku trúbi do útoku a do boja v prémiovej triede nasadzuje nové varianty karosérií. V hre je veľa a stať sa lídrom bez športového imidžu nebude možné. Hoci s formulou 1 nekoketuje, marketing Audi sa má o čo oprieť, úspechmi v LeMans ukázali svetu, že ich konštruktérsky potenciál je na špičkovej úrovni. Aj spoločná črta všetkých modelov, veľká predná maska, je jasným odkazom na predvojnový závodný Auto Union.

Pí-ár chválospevy bokom, lenže...
Sľuboval som si absolútnu objektivitu, žiadne "pí-ár“ chválospevy, ale precízne zhodnotenie nezaujatého človeka z automobilovej brandže.

Ako mám však zodpovedne hodnotiť auto, ktoré okamžite milujem a ktoré bez ohľadu na svoje nižšie triedne postavenie podľa mňa čoskoro vytlačí zo scény o triedu vznešenejšieho konkurenta? A aby som mal svoj debut v Autoview ešte ťažší, pozval som si ako prvého "test pilota“ svojho dlhoročného priateľa, skvelého slovenského dizajnéra a úspešného konštruktéra Juraja Mitra, ktorý sa po svojom prvotnom pochybovačnom názore pustil do analýzy päťky Sportbacku tak vášnivo, že na môj príbeh o láske a podrobnom teste nezostalo miesto.

"Dynamický a emotívny dizajn karosérie nás presviedča o športových ambíciách A5-ky. Téma štvordverového kupé sa stáva povinnou a koncernovo si ju už vyskúšal Passat CC, ktorý je v rámci triedy aj najpriamejším konkurentom. Dlhej splývajúcej zadnej časti eleganciu uprieť určite nemožno. Muskulatúrne linky sa vystavujú obdivným pohľadom s ešte väčšou noblesou ako pri staršom súrodencovi A5 Coupe. Proporcia masívneho pontónu a nízkych bočných okien, taká typická pre nemecké autá, vyvoláva pocit robustnej pevnosti a bezpečnosti. Čierna farba autu sedela presvedčivejšie ako na mieru šitý oblek atletickej postave. Konečne je v prémiovom segmente Audi, ktoré sa dá nafotiť teleobjektívom a previsy karosérie hlavne vpredu nepretŕčajú ako parená knedľa z malého taniera.“

Ako obstála A-ka na Pezinskej Babe
"Interiér a kvalita jeho spracovania je, ako už pri Audi tradične, na vysokej úrovni. Prístrojová doska a ergonómia sú navrhnuté s perfekcionistickým zameraním na detaily. Celkovo je sedenie posunuté nižšie a zadné dve sedačky aj o čosi viac dopredu, aby sa eliminovala zvažujúca strecha. Napriek tomu bude mať priemerne vysoká postava kontakt s čalúnením stropu, ak si chce vzadu oprieť hlavu. Pohodlné a športovo ,šmrncovné' sedačky by si však zaslúžili iný typ kože, tá v testovanom aute vytvárala až príliš umelý dojem. Tiež kryty okolo predných sedadiel na mňa pôsobili ako bakelit z ranej doby plastovej,“ pokračuje Mitro.

Aby nezostalo len pri "kecoch“, postavili sme atléta do boja so závodnou traťou na Pezinskej Babe. Kombináciu pohodlného cestovania s vynikajúcou adhéziou a hoci veľmi decentnou, ale presne kontrolovateľnou nedotáčavosťou ocenil Juraj takto:

"Konštruktéri poprehadzovali konvenčné poradie a za pozdĺžne uložený motor umiestnili najprv diferenciál až potom spojku a prevodovku, čo sa spolu s akumulátorom v kufri výrazne prejavilo na rozložení hmotnosti a už spomínaných proporciách. Samozrejme, neťaží z toho len dizajn, ale je to aj účinný liek na nedotáčavosť, s ktorú mali Audiny donedávna vrodenú. Pri ostrejšom vrhaní sa do zákrut je stále badateľná, no v kombinácii s aktívnym diferenciálom a sofistikovanou elektronikou je skôr decentným upozornením na limity jazdných vlastností. Ak snívate o kontrolovanom elegantnom drifte vo výjazde zo zákruty, tak ste na zlej adrese. Nezabezpečí to ani medzinápravový diferenciál, ktorý pri pohone quattro dokáže poslať až 60 % točivého momentu na zadnú nápravu.“

...a ako poprehadzovala skalopevné názory
Podľa výrobcu je A5 Sportback určený "mladšiemu publiku s vysokou úrovňou, orientáciou na šport a prestíž, s kreatívnym povolaním a nadšením pre inteligentnú technológiu“. Zásah do čierneho, naplnil teda nový Sportback tvoje očakávania?

"Úprimne sa musím priznať, že za tú krátku chvíľu mi A5-ka riadne zamotala hlavu a poprehadzovala moje skalopevné názory na to, čo všetko má spĺňať moje vytúžené auto. Založením rodiny sa moje priority zmenili a spolu s nimi aj pohľad na prepravu z bodu A do bodu B. Ruku na srdce, chýba mi v Sportbacku viac citlivosti v riadení? Oberá ma o čas jeho ináč výborná prevodovka, ktorá sa nie a nie rozbehnúť? Riedi mi radosť z jazdy armáda elektronických strážcov? Vôbec nie! Má praktický prístup do batožinového priestoru, štvoro dverí, budí dôstojný dojem pred divadlom a dynamický na ceste. Takže nie je A5 Sportback dostatočne športové auto? Myslím si, že by ním ani nemalo byť! Jeho poslaním je svižne a pohodlne prepraviť posádku, a nie jazdiť dverami dopredu medzi zvodidlami. Komu sa to zdá stále málo, nech si počká na S5 Sportback, ja si pokojne vystačím aj so základnou motorizáciou a hneď sa predeň hodím na chrbát, budem kopať nohami a rozhadzujúc rukami pritom budem kričať: Ja ho chcem, ja ho chcem!“


Index zbesilosti
Náš nový prvok posudzovania moderných vozov, vybavených elektronickou kontrolou úplne všetkého, čo by sme my ešte stále chceli ovládať, sme nazvali Index zbesilosti. Spočíva v možnosti vypnúť, alebo aspoň obmedziť čo najviac počítačovej kontroly všetkých dynamických systémov a prenechať riadenie čisto na vodičovi.

Dobrá správa je, že A5 Sportback disponuje možnosťou vypnúť ASR (protipreklzový systém), ba dokonca aj úplným vyradením ESP (stabilizačný systém), hoci ABS zostáva aktívne, čo sa nám zdá rozumný kompromis. Zlá správa pre všetkých "rýchlych a zbesilých“ však je, že driftovať sa aj tak nebude! Jednoducho tento model Audi nie je na to určený a kombinácia krátkeho záberu motora, spolu s rozložením hmotnosti a inteligentným pohonom Quattro, auto napriek mojej zúrivosti nedostalo do driftu za nič na svete. Ale nakoniec, kto si vysníva štvordverový rodinný diesel s pohonom všetkých kolies... ten asi tento vtipný deficit, naopak, ocení.

menuLevel = 2, menuRoute = style/preco-nie, menuAlias = preco-nie, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
26. apríl 2024 07:15