StoryEditor

Žúr u kráľa podprseniek

13.10.2006, 00:00
Móda. Návrhár Jean Paul Gaultier už 30 rokov okupuje svetové móla.

Šnurovačky, korzety, stužky, volány... Príliš pestrý koktejl storočí, kultúr, štýlov a farieb, ktorý Francúz Jean Paul Gaultier ponúka na módnych prehliadkach, môže byť pre mnohých divákov nestráviteľný. Je extravagantný, priam drzý. Aj preto mu hádam už od jeho prvej verejnej prezentácie v roku 1976, ktorú usporiadal v parížskom Palais de la Decouverte, hovoria enfant terrible módy. Napokon, pri ktorom nositeľovi mena Jean Paul sme podobné klišé ešte nepočuli? Sartre, Belmondo... Jána Pavla II. nevynímajúc...

Exhibicionista z predmestia
Narodil sa 24. apríla 1952 v parížskom predmestí Arcueil a už od detstva bol posadnutý módou. Nikdy tento odbor neštudoval, no veľmi skoro, ešte ako tínedžer, rozposielal svoje náčrty známym módnym návrhárom. V osemnástich nastúpil k Pierrovi Cardinovi, ktorý ho -- nadšený mladíkovým talentom -- zamestnal ako svojho asistenta.
Vrcholom jeho kariéry boli 80. roky. Organizoval módne prehliadky na zvláštnych miestach, spodnú bielizeň menil na vrchný odev a z prúžkovaných oblekov vyrobil hit klubovej módy. Fascinuje a inšpiruje ho ulica. Zabáva sa popieraním rodových stereotypov. Mužov s radosťou navlieka do sukní a kiltov, ženám pridáva do šatníka prvky pánskych odevov. Často vysiela na móla manekýnov v pokročilom veku či modelky nad 100 kilogramov, tetované a piercingom poprepichované telá. Za všetko dostáva spŕšky ostrej kritiky aj bezhraničného obdivu -- osvedčený substrát pre rýchly rast popularity.

Nezabudnuteľná podprsenka
Kým sa ostatní návrhári snažia priblížiť k bežnému životu, Gaultier uteká do fantázie a surrealizmu... Jeho prístup ovplyvňuje generácie nasledovníkov. Pozitívny ohlas sa nájde aj na -- v móde pomerne konzervatívnom -- Slovensku. "Jean Paul patrí k ľuďom, ktorých prácu si vážim," hovorí výtvarníčka a módna návrhárka Iveta Ledererová. "Ukázal iné, odvážne veci, nebral ohľad na spočiatku samozrejmé kritiky, šiel svojou cestou a dosiahol, čo dosiahnuť chcel. Zaslúži si iba obdiv."
Prirodzene, väčšina sveta si pamätá najmä výstrelky, ktoré na svojich turné spropagovala popová kráľovná Madonna. Úspech mala najmä Blonde Ambition Tour v roku 1990. Blonďavým ambíciám vtedy podľahol aj dizajnér Fero Mikloško. "Gaultiera som si zaryl do pamäti ihlanmi Madonninej podprsenky. Bol absolútnou jednotkou v módnej brandži." Návrhár nepopiera, že ho Gaultier ovplyvnil. Sám vlastní niekoľko kúskov z radu Gaultier Jeans, medzi ktorými nechýba flaušová taška s autorovými iniciálami.

New York, Londýn, Tokio
Gaultier sa po vyčerpávajúcom desaťročí na chvíľu utiahol do ústrania. Onedlho však nabral nové sily z ortodoxného židovstva, eskimáckej múdrosti a punku. Po triumfálnej prehliadke v Paríži v roku 1994, za účasti islandskej speváčky Björk, ohlásil britský časopis The Face návrhárovu renesanciu.
Ľahko zapamätateľný Francúz dnes figuruje ako generálny manažér spoločnosti Jean Paul Gaultier SA, navrhuje modely haute couture, kolekcie na bežné nosenie, doplnky aj parfumy. Pre tromi rokmi sa stal riaditeľom ženskej kolekcie módneho domu Hermes.
Oblieka celebrity, ale aj pozornostichtivých obyvateľov Londýna, New Yorku či Tokia.

Aj u nás vítaný
S modelmi značky JPG sa voľným tempom oboznamujeme aj u nás. V Bratislave sa zatiaľ objavujú v obchodnom dome Alizée a v predajni SKin, ktorú nedávno otvorili na Laurinskej ulici. Alizée ponúka vyššiu kategóriu, prehliadkové kusy, teda kostýmy a róby za niekoľko desiatok tisíc korún. V SKin sa špecializujú na športovú líniu pre dámy -- Gaultier Jeans: nohavice, bundy, tričká, svetre... Ceny za kus sa pohybujú v tisícoch (tričká od 3 500 korún vyššie, nohavice v rozpätí 4 500 -- 7 000 korún). "Obchod je otvorený iba mesiac, ale pár modelov sme už predali," spokojne konštatuje majiteľka Katarína Hajdinová. Odevy vyberá osobne -- priamo v Miláne. Z kolekcie objednáva po jednom kuse z každej veľkosti, "...aby sa dámy nestretávali na ulici v rovnakých zvrškoch."
Jej zákazníčkami sú príslušníčky tzv. vyššej strednej vrstvy, ale prichádzajú aj iné vzorky -- približne 15 ľudí denne. "Máme rozmanitú klientelu. Niektorí sa len rozhliadnu, potvrdia si ceny a odídu, ale nebránime sa nikomu, všetci sú vítaní."
Pre značku sa Hajdinová rozhodla na základe vlastnej skúsenosti: "Vybrala som si Gaultiera, lebo tie veci sama nosím, vyhovuje mi jeho štýl." Do nasledujúceho okrúhleho výročia slávneho Jeana Paula sa teda rady jeho slovenských priaznivcov pravdepodobne rozrastú.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
06. máj 2024 10:26