Daniel Pecko, riaditeľom závodu E-mobility v Schaeffler KysuceSchaeffler
StoryEditor

Prechod na elektromobilitu prináša so sebou výzvy aj mnohé príležitosti

29.01.2024, 00:00

Vyrábať komponenty pre najnovšie modely elektromobilov svetových značiek môže znieť pre mnohých lákavo. V skutočnosti je však za tým poriadna drina. Odhodlanie zdolávať rôzne výzvy, nadšenie učiť sa nové veci, nasadenie a motivácia uspieť. Daniel Pecko, ktorý riadi výrobu pre rôzne projekty elektromobility a inteligentných podvozkov v Schaeffler Kysuce je presvedčený, že kľúčová je dôvera v schopnosti tímu, transparentnosť, spoľahlivé procesy, prvotriedna kvalita a taktiež konkurencieschopnosť daných produktov.

Celá skupina Schaeffler strategicky rastie a transformuje sa na kľúčového dodávateľa aj pre oblasť elektromobility v automobilovom priemysle. Táto strategická expanzia sa netýka len Slovenska, ale má presah aj do ďalších krajín, v ktorých skupina pôsobí. Kysucký závod Schaeffler sa začal zaoberať vývojom komponentov a riešení pre oblasť elektromobility už v roku 2019. O rok neskôr sa k tomu pridala aj výroba s projektom elektrických osí pre vozidlá s elektrickým pohonom. Nedávno sa závod rozšíril aj o nové výskumné a vývojové centrum a získal aj ďalšie výrobné projekty v oblasti elektromobility.

image

Daniel Pecko, riaditeľom závodu E-mobility v Schaeffler Kysuce

Schaeffler

Výskum, vývoj a výroba pod jednou strechou

„Našou výhodou je, že výskum a vývoj máme prepojený s výrobou a naše výskumné a vývojové centrum je súčasťou areálu výrobného závodu. Zároveň je naše výskumné a vývojové centrum súčasťou silnej globálnej siete dvadsiatich centier Schaeffler s viac ako ôsmimi tisíckami zamestnancov.  Produkty, ktoré vyvíjame z pohľadu dizajnu, hardvéru a softvéru neskôr vznikajú vo forme prototypov a testujú sa v našich laboratóriách. V prípade, že sa neskôr rozhodne o ich výrobe v našom výrobnom závode, sme schopní uviesť ich do sériovej výroby efektívne, v kratšom čase a vysokej kvalite,“ vysvetľuje Daniel Pecko, riaditeľ výroby elektromobility v Schaeffler Kysuce.

„Vyvíjame integrované systémy elektrického pohonu, ako napríklad elektrickú nápravu dva v jednom, ktorá kombinuje prevodovku a elektromotor do jedného celku a toto riešenie následne vyrábame a kompletizujeme podľa konkrétnych požiadaviek zákazníkov,“ dopĺňa.

Viaceré časti systému 2 v 1 dokážu zamestnanci vyrobiť priamo v závode. Či už sú to súčasti planétových prevodoviek, reduktorov pre elektropohony alebo ozubené kolesá. Taktiež si v rámci Schaeffler závodov vyrábajú komponenty ako stator, rotor, nosiče planétových ozubených kolies a pod. Na základe predmontáže a konečnej montáže vznikne potom celkový systém dva v jednom, ktorý je súčasťou viacerých elektromobilov alebo plug-in hybridných verzií vozidiel.

Ďalšími stupňami sú pohonné jednotky typu tri v jednom, do ktorých sa pridá výkonová elektronika vrátane SMART hydrauliky, a štyri v jednom, ktorej súčasťou je aj modul riadenia termoregulácie. Aj tieto systémy sú súčasťou vývoja v Schaeffler.

image

x FOTO: X

Schaeffler

Robotizácia, digitalizácia a nové zručnosti

Transformácia na elektromobilitu so sebou priniesla viacero výziev aj smerom k novým zručnostiam a budovaniu kompetencií ľudí vo výrobe. Súčasťou firemnej kultúry Schaeffler je aj podpora celoživotného vzdelávania spojená so širokou a flexibilnou ponukou rôznych rozvojových školení. Vzdelávacie moduly sú prispôsobené pracovným požiadavkám jednotlivých výrobných segmentov aj špecifikám nových technológií, ktoré sa používajú vo výrobe komponentov a systémov do elektromobilov.

„Vzdelávanie máme štruktúrované do viacerých teoretických aj praktických modulov, osobne so skúsenými školiteľmi priamo na pracovisku vo výrobe alebo online prostredníctvom videí a využitia virtuálnej a rozšírenej reality. Či už ide o automatizáciu, digitalizáciu, robotiku, mechatroniku alebo elektromobilitu. Keď sa chceme uchádzať o prestížne zákazky, musíme byť pripravení a schopní reagovať na súčasné potreby priemyslu.

Daniel Pecko vie, o čom hovorí, pretože v Schaeffler Kysuce už pracuje viac ako dvadsať rokov a veľmi dobre pozná aspekty manažmentu kvality (vrátane stratégie nulovej chyby), plánovania výroby a jednotlivých procesov, ktoré sú kľúčové najmä preto, aby bol produkt konkurencieschopný a výroba udržateľná.

Trendom je elektromobilita aj automaticky riadené vozidlá

Schaeffler predpovedá, že v roku 2030 bude 40 % všetkých vyrábaných vozidiel na svete plne elektrických a ďalších 40 % bude využívať elektrický pohon v kombinácii s iným.

Výrobné portfólio kysuckého závodu tvoria motorové a prevodové systémy, široká paleta ložísk, systémy pohonov, komponenty elektrických náprav, hybridných pohonov a pohonov podvozkov, ako sú napríklad elektromechanické stabilizátory náklonu vozidla alebo modulárne spojkové aktuátory pre hybridné vozidlá.

„Teraz sa sústredíme na nové elektrické, respektíve hybridné pohonné jednotky pre nové typy vozidiel, ktoré budú jazdiť na našich cestách už o niekoľko rokov. A takým druhým trendom sú systémy pre automatické riadenie vozidiel, v rámci ktorých sa tiež podieľame na ich vývoji a v budúcnosti plánujeme vyrábať viaceré produkty aj v tejto oblasti,“ spresňuje Daniel Pecko.

image

Daniel Pecko, riaditeľom závodu E-mobility v Schaeffler Kysuce

Schaeffler

......

Daniel Pecko 

Daniel Pecko je riaditeľom závodu E-mobility v Schaeffler Kysuce, jedného z najväčších výrobných závodov skupiny Schaeffler, popredného svetového dodávateľa automobilového priemyslu a iných odvetví. V spoločnosti Schaeffler pracuje už viac ako 20 rokov na rôznych pracovných pozíciách – od oblasti zabezpečenia riadenia kvality, riadenia výrobných procesov a investícií rôznych produktov až po pozíciu riaditeľa pre oblasť e-mobility. Daniel Pecko je úspešným absolventom Strojníckej fakulty Žilinskej univerzity v oblasti priemyselné inžinierstvo a manažment.

menuLevel = 1, menuRoute = pr-clanky, menuAlias = pr-clanky, menuRouteLevel0 = pr-clanky, homepage = false
26. apríl 2024 12:28