Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
08.09.2021, 12:00

Domáce zviera je pre mileniálky vďačnejšia a ľahšia možnosť ako mať dieťa, naznačuje prieskum

  • Z opýtaných žien, ktoré neplánujú mať deti, 42 percent uviedlo, že ich rozhodnutie ovplyvnila pandémia.
  • Podľa tohto prieskumu a klesajúcej pôrodnosti sa zdá, že viac ľudí mení definíciu toho, čo znamená viesť dobrý a uspokojivý život.
  • Americký sen - svadba, dve deti a dom s bielym plotom - už nie je univerzálnym cieľom. Ukazuje sa, že výchova potomka je aj príliš nákladná.
Domáce zviera je pre mileniálky vďačnejšia a ľahšia možnosť ako mať dieťa, naznačuje prieskum
Zdroj: Pixabay (ilustračná)

Keď začala pandémia koronavírusu, mnoho odborníkov aj laikov predpovedalo, že izolácia a obmedzenie pohybu, kvôli ktorým páry trávili viac času spoločne, povzbudí baby boom.

Stal sa však presný opak, napísal server Psychology Today. Údaje, ktoré zverejnilo americké Centrum pre kontrolu a prevenciu chorôb ukazujú, že pôrodnosť v USA dosiahla v roku 2020 rekordne nízke číslo.

Prekvapivé zistenie

Počet detí narodených v Spojených štátoch klesol o štyri percentá v porovnaní s rokom 2019. Pokles bol dvakrát vyšší než priemerný ročný úbytok narodených detí od roku 2014 a predstavuje najnižšiu pôrodnosť od roku 1979.

Aby tento fenomén preskúmali, zamerali sa odborníci na 400 žien z generácie mileniálov (narodených v rokoch 1981 až 1996), ktoré v prieskume uviedli, že nemajú v pláne mať deti, a to či už biologickým spôsobom alebo prostredníctvom adopcie.

Ich cieľom bolo zistiť, prečo sa vzdávajú materstva. Nové údaje ukazujú, že pre mnohé z nich môžu domáci maznáčikovia slúžiť ako náhrada za deti. Z opýtaných žien, ktoré neplánujú mať deti, 42 percent uviedlo, že ich rozhodnutie ovplyvnila pandémia.

Za výsledkom stojí aj pandémia

Je však viac než jasné, že ich rozhodnutie sa opiera aj o ďalšie, dlhodobé problémy. Takmer polovica z nich verí, že ľudia s deťmi sú viac vystresovaní než bezdetní. Štyri z desiatich uvádzajú, že nechcú vychovávať dieťa v súčasných podmienkach, ktoré na svete panujú.

Len o niečo menej, čiže 38 percent, má pocit, že vychovávať dieťa vyžaduje príliš veľa energie a času. 33 percent si myslí, že by vychovávanie dieťaťa narušilo ich slobodu a 32 percent uvádza, že dávajú prednosť kariére alebo vzdelaniu.

Vedci uvádzajú, že tieto mileniálky zažili ekonomickú recesiu roku 2008. Mnoho z nich malo finančné problémy kvôli rastúcim životným nákladom, nedostatku dobre platených miest a v niektorých prípadoch aj kvôli vysokým študentským pôžičkám.

Navyše teraz prežívajú ekonomické dopady pandémie. A to všetko zrejme prispieva k skutočnosti, že 43 percent žien, ktoré sa rozhodli nemať deti, uvádza, že výchova potomka je jednoducho príliš nákladná.

Nové priority

Výsledky prieskumu ukazujú, že mileniálky, ktoré sa rozhodli pre bezdetný život, sa snažia vytvoriť si plnohodnotný život mnohými inými spôsobmi: 43 percent buduje kariéru, rovnaký počet sa sústreďuje na život s partnerom, 41 percent má nejaký osobný projekt a 40 percent si užíva koníčky.

A 33 percent z nich uviedlo, že starostlivosť o psa alebo mačku im pripadá vďačnejšia než predstava výchovy dieťaťa. Podľa tohto prieskumu 70 percent žien, ktoré sa rozhodli nemať potomka, vníma svojho psa či mačku ako svoje dieťa.

V niektorých prípadoch si však nechávajú pootvorené dvere s tým, že starostlivosť o svojho maznáčika pokladajú za "tréning" na dieťa, ak by sa niekedy rozhodli zmeniť názor.

Viac ako 70 percent účastníčok prieskumu jednoznačne uviedlo, že dávajú prednosť spoločnosti svojho maznáčika pred deťmi a 69 percent vyhlásilo, že mať zviera je jednoduchšie ako mať dieťa.

Tieto mileniálky sú pritom ochotné prinášať kvôli svojim miláčikom rovnaké obete, aké prinášajú rodiny kvôli potomkom. Viac ako polovica účastníčok prieskumu uviedla, že sa pri kúpe alebo prenájme domu či bytu rozhodovala na základe toho, či je tam dostatok vonkajšieho priestoru pre ich štvornohého zverenca.

Navyše 41 percent uviedlo, že si vzali pôžičku alebo založili debetnú kartu, aby mohli pokryť zdravotné náklady zvieraťa. A sú tu aj ďalšie výdavky. Viac ako polovica opýtaných uviedla, že v minulosti kúpili svojim maznáčikom oblečenie, 48 percent slávilo narodeniny domáceho zvieraťa alebo kúpili psovi či mačke vianočný darček.

Podľa tohto prieskumu a klesajúcej pôrodnosti sa zdá, že viac ľudí, a predovšetkým žien z generácie mileniálov, mení definíciu toho, čo znamená viesť dobrý a uspokojivý život.

Americký sen - svadba, dve deti a dom s bielym plotom - už nie je univerzálnym cieľom. Pre mnohých nie je materstvo nevyhnutnou podmienkou pre šťastný život. Tieto ženy si myslia, že rodinu môžu namiesto detí tvoriť jedinci, s ktorými zdieľajú láskyplné puto; či už je to partner alebo chlpatý, štvornohý spoločník.