StoryEditor

Z komerčných parfumov ľudí bolí hlava, ich vôňa rýchlo vyprchá a nútia vás viac míňať

27.06.2021, 09:00
Narodila sa do sveta luxusu, no vždy chcela byť najmä sama sebou. Pauline Rochas pochádza zo slávnej francúzskej rodiny a rovnako ako jej predkovia tvorí parfumy.

Prečo ste prišli do Bratislavy?

Prišla som na Slovensko, aby som predstavila moju kolekciu siedmich parfumov, ktorú som nazvala Seven collection a je inšpirovaná siedmimi čakrami.

Okrem nej mám aj nové vône – Cherished collection, ktorá zahŕňa funkčné denné a nočné oleje a moju novú sviečku Burning For You. Toto miesto, kde sa budú moje produkty predávať, som si vybrala preto, lebo je to nádherný priestor, ktorý reflektuje luxus. Myslím si, že som sa rozhodla dobre.


Vy ste sa už narodili do sveta vôní. Myslíte si, že to máte zakódované vo svojej DNA?

Áno, mám. Narodila som sa v Paríži a od malička som bola obklopená parfumami. Moje čuchové senzory fungujú veľmi intenzívne.

Pamätám si, že keď som bola malá, moja stará mama mi dávala ovoniavať parfumy a pýtala sa ma, čo si o nich myslím, či sa mi páčia. Letá som pravidelne trávila na juhu Francúzska, kde som mohla ovoniavať prírodu a kvety, čiže áno, môj čuch je poriadne vycvičený.


Predpokladám, že vaše parfumy sú iné, aké robila vaša babička, slávna Helene Rochas. Alebo majú aj niečo spoločné?

Samozrejme, že sú iné, pretože k ich tvorbe pristupujem úplne inak ako ona. Moje sú viac niche, viac súčasné, moderné. Všetko, čo robím, je aj funkčné.

Anna Leroy

​Nie je to iba o tom, že ak dobre voniam, tak sa aj dobre cítim. Moja filozofia ide hlbšie. Ingrediencie sú špecifické pre konkrétnu čakru.

Za mojou tvorbou je veľa štúdia, výskumu, moja parfumérčina je viac holistická, celistvá.

Teda ajurvéda?

Áno, dlho som sa venovala ajurvéde, spolupracovala som so šamanmi. Chcela som preniesť liečivú silu prírody, vibrácií z rastlín, práve do mojich olejov a vôní.

Ako ste spojili ajurvédu a dedičstvo rodiny Rochas?

Presne toto som chcela urobiť, prepojiť tradíciu mojej rodiny so silou ajurvédy. Ako fotografka som pracovala na rôznych kampaniach pre slávne kozmetické značky, napríklad pre Estee Lauder alebo L’Oréal.

​S ich vôňami som však mala problém, boli také silné, až ma z nich bolela hlava. Pravdepodobne za to mohli syntetické zložky parfumov.

Chcela som vyrobiť vône, ktoré budú rovnako luxusné a silné, a tiež aby pekne voňali, ale zároveň som trvala na prírodných ingredienciách a čo najmenšom počte zložiek.

Komerčné parfumy pozostávajú z 50 alebo 60 syntetických látok, moje vône ich obsahujú iba päť alebo desať, a preto z nich nebolí hlava.

Mnohí moji klienti mi hovorili, že si už roky nekupujú parfumy, pretože majú na ne alergie. Musela som ich dlho presviedčať, aby vôbec privoňali k mojim vôňam.

Následne zistili, že s nimi vôbec nemajú problém, nesvrbí ich pokožka ani sa im nespôsobujú ekzémy a môžu ich bez problémov nosiť.

Prečo si myslíte, že spomínané značky vyrábajú také parfumy, z ktorých bolí ľudí hlava?

Nuž, choďte sa pozrieť do niche parfumérie a potom zájdite do duty free shopu. Okamžite uvidíte rozdiel. Veľkým firmám nejde o nič iné ako o čísla, o zisk, a to ich núti šetriť na kvalite.

Pamätám si, že keď som žila v Spojených štátoch amerických, tak všetky voňavky na mňa pôsobili ako bomby. Keď som si nastriekala vôňu, bolo to ako explózia, ale po krátkom čase absolútne vyprchala. 

Takýto prístup podľa mňa iba podporuje konzum, núti vás striekať voňavku opäť a zas, čím rýchlejšie miniete flakón, tým skôr si môžete kúpiť niečo nové. Je to čistý marketing, ktorý núti ľudí viac míňať.

Naopak, niche parfumy sú o vychutnávaní a ocenení vône, ktorá je poctivo remeselne vyrobená a ponúka umelecký zážitok. Keďže niche parfuméri vyrábajú v malých množstvách, dokážu lepšie kontrolovať kvalitu a nešetria na nej.

Je pravda, že pri tvorbe vôní stále spolupracujete s rodinou, ktorá pracovala aj pre vašich starých rodičov?

Zo Spojených štátov amerických som sa vrátila do juhofrancúzskeho mestečka Grasse (je považované za hlavné mesto svetového parfumérstva – poznámka redakcie).

Môj starý otec tu kedysi dávno v 40. rokoch 20. storočia vytvoril slávny parfum Femme. Išlo som po jeho stopách a stretla som sa s mladou generáciou parfumérskej rodiny, ktorá s nim spolupracovala.

Bolo to veľmi dojemné stretnutie, mala som pocit, že sa zrazu dialo v mojom živote niečo spirituálne. Výrobňa stále funguje a je veľmi úspešná, dohodli sme sa na spolupráci a mala som pocit, ako keby sa v tej chvíli na mňa z neba pozeral anjel.

Skúste opísať vaše parfumy, aké sú?

V prvom rade nie sú komerčné, predávajú sa iba v špecializovaných parfumériách a sú veľmi exkluzívne.

Pri niche parfumoch platí, že v sebe skrývajú príbehy. Máte ich aj vy?

Mám a je ich veľa. Napríklad parfum No. 2 hovorí o tom, že veľa žien sa vydalo alebo otehotnelo či obnovilo svoj sexuálny život.

No. 4 je hlavne o srdci a veľa žien si s ním vyliečilo zlomené srdce po rozvode alebo odlúčení. Mám množstvo klientov, ktorí sa k mojim vôňam neustále vracajú.

Napríklad jeden môj newyorský klient si kupuje po dvadsať kusov No. 4, ktoré úplne zbožňuje, má ich všade, dokonca aj v chladničke. Ďalšia klientka si kvôli No. 2 kúpila dokonca špeciálnu chladničku.

Prečo si myslíte, že parfumy potrebujú svoj príbeh?

Ony ho nepotrebujú, ony si práve tvoria svoj príbeh. Tvoria si ho samotní klienti, pretože vône v nich prebúdzajú emócie. Parfum vás môže odviesť späť do minulosti, môže vám pripomenúť osobu alebo zážitok.

Flakónik je iba nosič danej idey, poslanie je vždy výsostne individuálne.

Vaša stará mama zomrela v roku 2011 vo veku 90 rokov. Stihla niečo z vašej tvorby ovoňať?

Bohužiaľ nie. Bola som profesionálna fotografka a netušila som, ako sa komponujú vône. Začala som s tým až po jej smrti, no vždy som mala pocit, že mi pomáha, že vedie moje kroky.

Som si istá, že by bola na mňa veľmi pyšná, určite by sa jej moje parfumy páčili.

A naopak, vám sa páčili parfumy, ktoré tvorila ona?

Ako dieťa som často nosila jej Eau de Rochas, milovala som ho. Môj No 3 je trochu ako moderná verzia tohto parfumu. Je veľmi energizujúci, svieži, citrusový.

Prečo si myslíte, že parfumy Rochas boli také slávne?

Môj starý otec bol naozaj génius svojej doby. Bol to mladý dizajnér, ktorý toho stihol za krátky čas veľmi veľa. Boli to Pre francúzsku módu to boli slávne časy, ktorým kraľovala značka Chanel.

Po skončení druhej svetovej vojny prišiel na trh so spomínaným parfumom Femme, ženy chceli nakupovať, túžili po luxuse a tento parfum sa stal najpredávanejším na svete.

Potom vyrobil parfum Lalique, ktorý bol jemný, nežný a mimoriadne luxusný. Dnes už by ste nič podobné ani nemohli vyrobiť, pretože by to bolo nehorázne drahé.

Starého otca, zakladateľa módnej značky Rochas, ste nepoznali, ale predpokladám, že ste o ňom často doma počúvali. Aký bol?

Zomrel veľmi mladý, mal iba 50 rokov. Moji rodičia o ňom veľmi nerozprávali, ale teta o ňom napísala knihu. Vo Francúzsku nie je veľmi zvykom baviť sa o minulosti, ľudia radšej za mŕtvymi zatvárajú dvere a nechcú o nich hovoriť.

O starom otcovi som sa najviac dozvedela práve od tety.

Hlavou firmy sa postupne stala jeho manželka Helen a už ste povedali, že ste si boli veľmi blízke. Bola podľa vás lepšia obchodníčka alebo umelkyňa?

Helene bola svojho času najmladšou ženskou CEO vo Francúzsku. Bola to reálna biznis woman, organizovala predstavenia v Japonsku, New Yorku.

Pre môjho starého otca bola doslova múzou. Poznáte príbeh, ako sa zoznámili? Stretli sa v metre a môj starý otec jej povedal, že má nádhernú hlavu pre klobúky.

Zamilovali sa do seba a ona sa stala jeho múzou. Pracovali spolu, moja stará mama bola nesmierne inšpiratívna a mala skvelý vkus.

Čítala som, že vaši starí rodičia sa priatelili s mnohými svetovými hviezdami – dizajnérmi, umelcami, hercami, spevákmi. Kto sa pohyboval v ich blízkosti?

Všetci, čo v tom čase za niečo stáli – herci, hudobní skladatelia, obchodníci. Chodil k nim Pablo Picasso, najlepšia priateľka mojej starej mamy bola speváčka Maria Callasová.

Starý otec bol dizajnérom pre Marlene Dietrichovú, Mae Westovú, Evitu Perónovú. Bol veľmi vplyvný aj vo filmovom priemysle. Často cestoval do New Yorku a do Los Angeles, obliekal hviezdy do filmov.

Medzi jeho klientov patrili najslávnejší herci aj hudobníci. Naozaj bol géniom svojej doby.

Predpokladám, že meno Rochas je vo Francúzsku veľmi vplyvné. Prečo ste už ako 18-ročná odišli z krajiny? Utekali ste od slávneho mena?

Vo Francúzsku ma ľudia súdili iba na základe môjho priezviska a ja som bola veľká rebelka, chcela som robiť niečo vlastné. Úplne som sa zamilovala do New Yorku.

Od svojich 14 rokov som mala jediný sen – presťahovať sa práve tam. Stará mama mi dala darček, a to možnosť študovať na tamojšej škole fotografovania. Odišla som tam na týždeň a zostala som dvadsať rokov.

Potrebovali ste byť sama sebou v meste, kde nikoho nezaujíma, že pochádzate z rodiny Rochas?

V New Yorku ma nikto nepoznal, a to sa mi ohromne páčilo. Chcela som byť neviditeľná. Na Fashion Institut of Technology som videla tvorbu starého otca, no ja som si chcela vytvoriť svoj vlastný život, ísť svojou cestou.

Dlhé roky ste boli súčasťou biznisu s krásou, ako fotografka kampaní pre mnohé svetové značky. Čo vás na fotení bavilo?

Užívala som si, že som v tieni, za kamerou. Bola som šťastná, keď moje fotky dávali produktom život. Dostala som sa k tvorbe kampaní, fascinovali ma najmä dizajny fľaštičiek parfumov.

Občas som fotila aj módu, ale prekážalo mi, že je okolo nej príliš veľa ľudí. Jeden robil vlasy, ďalší mejkap, niekto iný stylistu. Zrazu som musela počúvať príliš veľa názorov.

Pri parfumoch je to iné, môžem ich premiestniť alebo vyzliecť a nikto mi do toho nerozpráva. Ich fotenie bolo pokojnejšie, ja sa totiž nerada spolieham na príliš veľa ľudí, radšej si za všetko zodpovedám sama.

Prečo ste sa nakoniec vrátili do Európy?

Chcela som už odísť z New Yorku, ale po úmrtí starej mamy som sa nedokázala vrátiť do Paríža. Rozhodla som sa, že vyskúšam žiť vo Viedni, toto mesto som si okamžite obľúbila, je tam pokoj, veľa zelene a z letiska je výborná dostupnosť do celého sveta – o pár hodín môžete byť v Ríme aj na Ibize.

Myslím si, že je to naozaj najlepšie miesto na bývanie.

Nie je vám ľúto, že Maison Rochas už nie je v rukách vašej rodiny?

To v žiadnom prípade, už ho nevlastníme veľmi dlho. Značku moja rodina predala dávno, bola už v rukách rôznych skupín a teraz ju vlastnia opäť Francúzi.

Ani ja, ani nik z mojej rodiny s ňou nemá nič spoločné, je súčasťou obrovskej korporácie.

Sledujete, ako sa vyvíja značka, aké produkty tvorí, aký má imidž?

Áno, ale iba veľmi z diaľky. Myslím si, že im chýba kus súčasnosti moderného sveta. Nechcú mať nič spoločné s mojou rodinou, s menom Rochas.

Celú výrobu licencujú. Ale páči sa mi, ako prerobili parfum Moustache, aj keď je iný, ako bol pôvodný.

Cítite zo značky svojich starých rodičov, alebo je to už úplne iný príbeh?

Nie, to sa už dávno stratilo. Raz sa dizajnér značky Olivier Theyskens pokúsil o kolaboráciu s mojou starou mamou, chcel totiž poukázať na odkaz starého otca.

Spolupráca sa im celkom podarila a dostala rodinu Rochas naspäť do žiary reflektorov. No odvtedy už prešli roky, priznám sa, že momentálne ani netuším, kto je dizajnérom značky.

Pauline Rochas
Narodila sa do luxusného sveta vôní a módy. Jej starí rodičia boli zakladateľmi slávnej značky Rochas. Od 18 rokov žila v New Yorku, kde študovala fotografiu.

Neskôr pracovala na mnohých kampaniach pre módne, ale najmä kozmetické značky. Po dvadsiatich rokoch sa vrátila do Európy a na juhu Francúzska v Grasse začala študovať parfumérske remeslo.

Práve tam znovuobjavila seba aj svoje korene. Vo svojich parfumoch spája slávnu tradíciu rodiny Rochas s prírodnou silou ajurvédy.

01 - Modified: 2018-06-23 09:42:12 - Feat.: 0 - Title: Tieto voňavky vás dostanú. Vyrába ich Slovenka, ktorá patrí k najlepším parfumérom sveta 02 - Modified: 2019-01-20 07:51:38 - Feat.: 0 - Title: Slovenka, ktorá s vlastnou značkou prerazila vo svete. Jej jedinečné parfumy v bežných obchodoch nekúpite
menuLevel = 2, menuRoute = style/osobnosti, menuAlias = osobnosti, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
24. apríl 2024 23:35