Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
17.10.2020, 00:00

Marketingový poradca Marian Timoracký: Potrebujeme vedieť, ako si Slováci miešajú jogurt

  • Bol historicky prvým strategickým plánovačom v reklame na Slovensku. A zažil si v nej "všetko": Od naivných pokusov s červeným dymom v chladničke až po precízne výskumy súčasnosti.
  • Ako sa mení reklama a čím žije slovenský spotrebiteľ?
  • Marian Timoracký si zaspomínal na chrípkový vírus v podaní Karla Augustu a prezradil, prečo marketéri dnes zo všetkého najviac potrebujú vedieť, ako si miešate jogurt a či sa vám pohodlne odbaľuje vás nový mobilný telefón.
  • Prečítajte si rozhovor publikovaný v HN Magazíne, ktorý vychádza každý piatok ako príloha k Hospodárskym novinám.
Marketingový poradca Marian Timoracký: Potrebujeme vedieť, ako si Slováci miešajú jogurt
Zdroj: Peter Mayer

Ako sa to stalo, že filozofa zlákal marketing?

​Skúsim to povedať v skratke (úsmev). Študoval som filozofiu s ekonómiou, po škole som nastúpil do Prognostického ústavu, kde som pracoval v tíme so sociológmi.

Po revolúcii som spoluzakladal Centrum pre výskum spoločenských problémov, čo bolo prvé nezávislé pracovisko pre výskum verejnej mienky na Slovensku.

Robili sme najmä predvolebné výskumy pre VPN. Potom sa mi naskytla príležitosť ísť na študijný pobyt na katedru sociológie do Londýna. Následne som bol oslovený, či by som nešiel robiť do reklamnej agentúry MARK BBDO na pozíciu MCR. Ani som netušil, čo to je (úsmev).

Ja to neviem dodnes.

Marketing communication research, ako som neskôr zistil. Potom sa to začalo nazývať strategické plánovanie. V tom čase si všetky okolité agentúry na Slovensku ťukali na čelo, lebo ich založili výtvarníci, režiséri alebo básnici a nikto z nich nechápal, čo vlastne môže mať sociológia alebo ekonómia s reklamou. Veľmi rýchlo však zistili, že reklama nie je čisto iba umenie, ale že je to tak trochu aj veda.

Prečo vás marketing vôbec zaujal?

Mám rád multižánrovosť, komplexnosť. Reklama je akýmsi prienikom filozofie, sociológie a ekonómie, ktoré som študoval. A vstupuje tam aj to umenie, a tiež psychológia.

Aj keď som študoval filozofiu, bavila ma najmä metodológia spoločenských vied, čítať si o štruktúre vedeckých revolúcií, logike systému kategórií alebo o fenomenológii. Tam som sa čo-to dozvedel aj o hermeneutickej redukcii, čo sa mi v reklame veľmi zišlo.

To musíte vysvetliť bližšie.

V podstate to znamená pozrieť sa na veci z nadhľadu. Odosobniť sa od toho, čo skúmate, a od pocitu, že vaša skúsenosť je najdôležitejšia.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 91% na dočítanie.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Digitálne predplatné

Získajte prístup ku kompletnému obsahu

KÚPIŤ

Už máte predplatné?
Prihláste sa

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.

Ticketportal.sk