Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
29.09.2020, 00:00

Prešľapy a zločiny slovenských spisovateľov: V čom nás povinné čítanie klamalo?

  • Ľudo Ondrejov arizoval a Laco Novomeský budoval komunizmus aj po auguste 1968.
  • Etických prešľapov sa však dopustili aj mnohí iní, ktorí majú v očiach verejnosti dodnes čistý štít, ako napríklad básnici Andrej Žarnov či Emil Boleslav Lukáč.
  • Prečo naši spisovatelia počas oboch totalít tak vážne zlyhávali?
  • Prečo sa o pádoch mnohých z nich ešte stále mlčí a čo sa o nich učia dnešní študenti?
  • Prečítajte si článok publikovaný v HN Magazíne, ktorý vychádza každý piatok ako príloha k Hospodárskym novinám.
Prešľapy a zločiny slovenských spisovateľov: V čom nás povinné čítanie klamalo?
Zdroj: Dreamstime

Českú verejnosť (a tak trochu už aj slovenskú) pred časom rozdelila osobnosť Milana Kunderu. Presnejšie spor o život spisovateľa, označovaného za „génia románu“, na ktorého dopadá tieň udavačstva.

​Jedni tvrdia, že v mladosti žiadneho študenta ŠtB nenahlásil, druhí, že áno a navyše, že je to zbabelec a tyran žien. A tretí tvrdia, že je to úplne jedno, podstatné sú iba jeho knihy.

Dilema, či literárne dielo treba vykladať vo vzťahu alebo bez vzťahu k jeho tvorcovi, je stará ako literatúra sama. Má vôbec zmysel čítať verše o láske od muža, ktorý opustil ženu s tromi malými deťmi? Nuž, asi ako pre koho.

Nás však v tomto článku budú zaujímať trochu iné otázky: prečo si časť slovenskej verejnosti dodnes potrebuje niektorých spisovateľov idealizovať a usiluje sa ich prešľapy zahladiť?

A ako je vôbec možné, že autori, ktorí sa vo svojich dielach zaoberali tými najvyššími ideálmi, hromadne zlyhávali za vojnového slovenského štátu aj za komunistickej totality?

Zahladzovaná kolaborácia

Keď v roku 2009 vystúpil publicista Peter Getting na konferencii s názvom Kolaborácia a odboj na Slovensku a v krajinách nemeckej sféry vplyvu v rokoch 1939 – 1945, rozhostilo sa po jeho príspevku v sále ticho.

Hoci pred historikmi predniesol fakty o období spred vyše sedemdesiatich rokov a mnohé boli v odbornej obci známe, viaceré zazneli úplne prvý raz a zhromaždil ich v kontexte, ktorý nazval „umeleckou kolaboráciou“.

A najmä boli v rozpore s obrazom, aký o nemalej časti našej spisovateľskej obce dlhodobo vytvárali – a do veľkej miery dodnes vytvárajú – médiá či učebnice literatúry.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Digitálne predplatné

Získajte prístup ku kompletnému obsahu

KÚPIŤ

Už máte predplatné?
Prihláste sa

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.

Ticketportal.sk