Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
05.09.2020, 00:00

Igor Rattaj: Všetci si z nás robia fackovacieho panáka

  • Čo korona spravila s Tatry mountain resorts, najväčším prevádzkovateľom horských stredísk a turistických služieb v strednej a vo východnej Európe?
  • A prečo nový predseda predstavenstva investuje energiu najmä do zlepšenia imidžu firmy?
  • S Igorom Rattajom, ktorý po 11 rokoch nahradil na čele firmy Bohuša Hlavatého, sme sa rozprávali o Štrbskom Plese aj diskusiách na sociálnych sieťach.
  • Prečítajte si článok publikovaný v HN magazíne, ktorý vychádza každý piatok ako príloha k Hospodárskym novinám.
Igor Rattaj: Všetci si z nás robia fackovacieho panáka
Zdroj: Profimedia

Na internete sa nonstop rieši, či sú alebo nie sú preplnené Tatry. O čom svedčia vaše tržby?

​Sú horšie ako minulý rok. Lanovky vo Vysokých Tatrách majú pokles asi o dvadsať percent. Celkovo je v Tatrách menej ľudí. Statusy o ich preplnenosti vôbec nie sú pravdivé. Ja som teraz v Tatrách, konkrétne na Štrbskom Plese, a je tu poloprázdno.

Nestúpol ani počet Slovákov?

Ten možno trochu stúpol, ale prišlo zas veľmi málo Poliakov oproti bežným rokom. Celkovo prišla trošku iná klientela. Klienti, ktorí nechodia do Tatier pravidelne, alebo v nich nikdy ani neboli. A títo ľudia majú sklon chodiť v návaloch. Z toho potom vznikajú tie statusy o preplnených Tatrách.

Tatry mountain resorts (TMR) prevádzkuje aj golfové ihriská. Čo urobila korona s týmto športom?

O tieto ihriská bol obrovský záujem. Hneď, ako sa to otvorilo, boli plné. A stále je záujem dosť veľký. Golf patrí k jedným z mála druhov trávenia času, ktorý je odolný voči korone (úsmev).

V máji ste spomínali, že do konca roka môže mať TMR výpadok až 40 percent. Napĺňajú sa až takéto čierne scenáre?

Ťažko predvídať, ale zatiaľ máme v hrubom zisku za celý holding, vrátane Rakúska, Poľska, a Česka, prepad okolo desať percent.

Kde sú prepady najväčšie?

Zo stredísk majú najväčší prepad Vysoké Tatry, lanovky a hotely, a potom Tatralandia. Ide najmä o dôsledok toho, že návštevnosť Poliakov, ktorá je každoročne veľmi vysoká, je na minime.

A keby sme porovnali Rakúsko, Česko a Poľsko – v každej krajine boli trochu iné opatrenia. Dá sa z vašich tržieb niečo vydedukovať o správaní ľudí v jednotlivých krajinách?

Tie opatrenia robia všetci plus-mínus rovnaké. Toto je situácia, ktorá nás – a tým nemyslím našu firmu, ale celú spoločnosť – zastihla nepripravených. Nikto nevie, ako na to reagovať a reagujeme unáhlene, chaoticky. Opatrenia nie sú podľa mňa systematické, ale nikomu to nevyčítam, lebo neexistujú štúdie, na základe ktorých by sa dalo určiť, aké opatrenia sú najvhodnejšie.

Ste jedným z mála ľudí, ktorým sa počas korony tak prudko zmenila funkcia, inak je to všade skôr zmrazené. Súvisí to, že ste na čele predstavenstva po jedenástich rokoch vymenili Bohuša Hlavatého, priamo s koronou?

My sme dlhší čas voľne diskutovali o nejakých zmenách a korona ich len urýchlila. Priamy súvis to však s ňou nemalo žiadny. Chceli sme nejaké oživenie. Bohuš tú firmu nastavil a držal ju pomerne dlho. S nástupom korony sa začali robiť vážne škrty, a tak sa spravil aj tento krok.

Moje pôsobenie v aktívnej funkcii však nie je dlhodobá stratégia. Zo stredno- a dlhodobého hľadiska budem určite hľadať nejakého manažéra, niekoho, kto by sa mohol stať generálnym riaditeľom.

Necítite sa príliš komfortne v pozícii toho, kto tomu celému dáva smer?

Ja som už dlhšie nebol vo výkone. Snažím sa firmu, samozrejme, viesť, no to, čo v nej vykonávam, by som asi najskôr nazval politickou funkciou. Operatíva momentálne funguje najmä prostredníctvom dvoch ľudí z predstavenstva – Jozefa Hodeka a Čeněka Jílka.

Ako vravím, moja úloha je skôr politická: ochrana prírody, status navonok – voči obciam, územnému plánu. Do vnútra firmy zasahujem len minimálne. Je to trochu hybrid, ten správny model však ešte len hľadáme a je to podľa mňa otázka približne roka, kým sa to vykryštalizuje. Lebo situácia, v ktorej sa nachádzame, naozaj nie je normálna. Zima pre nás môže byť veľmi dramatická.

Dá sa vôbec niečo pre to urobiť, aby ste vopred zmiernili možné dramatické dosahy zimy?

Nie. Neviete

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 83% na dočítanie.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Digitálne predplatné

Získajte prístup ku kompletnému obsahu

KÚPIŤ

Už máte predplatné?
Prihláste sa

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.