Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
04.01.2020, 00:00

Riaditeľ Tatry mountain resorts: Riešenia pre Tatry sú pokrytecké a chaotické

  • Ako sa dá skĺbiť ochrana prírody a neustále sa rozvíjajúci cestovný ruch?
  • Prečo potrebujú Tatry urgentne zonáciu a ako budovať turizmus v najvyšších pásmach ochrany?
  • Bohuš Hlavatý, riaditeľ Tatry mountain resorts, je presvedčený, že ak politici neurobia poriadok a poctivú zonáciu, turisti k nám prestanú chodiť.
  • Aj preto TMR investuje do rakúskych lyžiarskych stredísk. „Rakúšania majú pravidlá a všetci ich rešpektujú.“
  • Prečítajte si rozhovor publikovaný v HN Magazíne, ktorý vychádza každý piatok ako príloha k Hospodárskym novinám.
Riaditeľ Tatry mountain resorts: Riešenia pre Tatry sú pokrytecké a chaotické
Zdroj: Peter Mayer

Je začiatok roku. Nachádzame sa v najsilnejšej sezóne pre lyžiarske strediská?

Tretí január je jeden z vrcholov sezóny. Najviac ľudí sa chodí lyžovať od vianočných sviatkov do Troch kráľov. A úplne najsilnejším dňom je 30. december, keď sa začínajú silvestrovské pobyty.

Máte spočítané, koľko ľudí k vám príde práve 30. decembra?

V roku 2017 sa v tento deň lyžovalo v Jasnej 13-tisíc ľudí. Keď som videl, čo sa deje na svahoch, hovoril som, že by sme im mali ešte zaplatiť za to, že sem prišli, nie si od nich pýtať peniaze. Optimálna kapacita na hornej hranici je okolo 9- až 10-tisíc návštevníkov.

Preto ste výrazne zvyšovali ceny?

Presne tak. Dnes už vieme, že ak sa nám počty blížia k tejto maximálnej hranici, ideme s cenou hore. Ak by minulý rok prišlo o 300 ľudí viac, zatvorili by sme stredisko, už by sme viac nepredávali lístky. Cena za lyžovačku sa vtedy vyšplhala až na 60 eur, ale zaplatilo ju iba pár stoviek ľudí.

Vyšla vám táto taktika, ktorá smerovala k tomu, aby ste nie prilákali, ale odlákali ľudí?

V tomto termíne v roku 2018 prišlo asi 9 700 lyžiarov. No môže za to viacero faktorov, okrem zvýšenia ceny sme obmedzili dni pre „sezónkárov“. Verím, že tento rok to bude ešte lepšie.

Ako to viete?

Opäť máme systém flexi cien a už od začiatku sezóny sledujeme, že ľudia si kupujú lacnejšie lístky v časoch mimo hlavnej sezóny. Vedia, že na lyžovačke môžu výrazne ušetriť. Mladí ľudia majú rodiny neskôr a zároveň starší ľudí, ktorí už nemajú školopovinné deti, sú omnoho aktívnejší.

Tieto dve skupiny nemusia chodiť lyžovať počas školských prázdnin. Tým, že nemali dôvod o tom premýšľať, nemali z toho žiadne cenové výhody, neriešili to. Práve pre nich sme vytvorili systém flexi cien, ktoré sa začínajú už na deviatich eurách za lyžovačku na deň, bežná cena je 19 eur.

Nechceme, aby sa lyžovačka stala nedostupným a drahým špásom pre vyvolené vrstvy. No isté je, že keď človek chce lyžovať 30. decembra, bude to drahý špás. Bohužiaľ, tým, že je obrovský dopyt, zvyšujeme cenu.

Neprekáža vám obrovská kritika, ktorá sa na vás valí za tieto vysoké sumy?

Priznávame, že ceny sú mimoriadne vysoké. No pravda je taká, že v každej normálnej krajine by sa zamýšľali nad tým, ako uspokojiť vysoký dopyt po turizme, snažili by sa zväčšovať strediská a vyhovieť ľuďom. No tu sa tak nedeje.

Tak na Slovensku, ako aj v Česku a Poľsku si občas mýlime demokraciu s anarchiou.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Tento článok je exkluzívnym obsahom Hospodárskych novín. Pokiaľ chcete získať neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu hnonline.sk, predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov.

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.

Ticketportal.sk