Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
22.12.2019, 00:00

Rekordný rozpočet, kopa problémov a porezaný Werich. Čo ste o klasike Cisárov pekár a pekárov cisár nevedeli?

  • Historickú komédiu Cisárov pekár a pekárov cisár z roku 1951 považujú mnohí diváci za rozprávku.
  • Vďaka optimistickej budovateľskej piesni, spievanej zborovo v závere filmu, dokonca za socialistickú rozprávku.
  • Ako však naozaj vznikal tento dnes už kultový dvojfilm a prečo ho musel schvaľovať aj Rudolf Slánský?
  • Prečítajte si článok publikovaný v HN Magazíne, ktorý vychádza každý piatok ako príloha k Hospodárskym novinám.
Rekordný rozpočet, kopa problémov a porezaný Werich. Čo ste o klasike Cisárov pekár a pekárov cisár nevedeli?
Zdroj: Wikimedia/Jaromir Pelc

Film, v ktorom sa hlása, že naša atómová energia, symbolizovaná skroteným Golemom, je výhradne mierová a určená na pečenie chleba, mal veľký úspech aj v Rakúsku. Čo sa však našim susedom nepáčilo, bolo zobrazenie ich habsburského panovníka.

​V jedných viedenských novinách napísali: „Cisár Rudolf II., ktorého poznáme ako duševne čulého, tragického a magickým čarom obklopeného vládcu, sa tu objavuje ako úplný hlupák.“ Milí Viedenčania, vy ste nepochopili, že z nových vládcov si tvorcovia nemohli neskrývane robiť žarty?

Nevieme, za akú cenu vydal golema rabi Löw. Ten filmový stál dvadsaťsedem miliónov vtedajších korún. O ďalšiu sumu sa dvojdielny farebný film predražil, keď režiséra Jiřího Krejčíka nahradil Martin Frič a točilo sa znova. Iný slávny režisér Jiří Weiss žaluje v knihe pamätí Biely mercedes, že si Jan Werich „závratnú sumu vydupal u ministra Kopeckého“.

Pre predstavu čitateľov uvádza, že rozpočet na jeho slávnu drámu Vlčí jáma bol päťkrát menší. Nečudujme sa takejto sume. V čase všeobecného nedostatku bolo napríklad nutné nechať utkať drahé látky na honosné kostýmy pre cisársky dvor.

Koľko asi stálo nastavenie výroby v jednej varnsdorfskej textilnej továrni na špeciálnu zákazku? Filmári dostali k dispozícii originálne umelecké diela z hradných zbierok a galérií. Dúfajme, že medzi nimi neboli vázy, ktoré Rudolf II. rozbíja, aby sa upokojil.

Dva filmy v celkovej dĺžke dve hodiny a tridsaťpäť minút sa uvádzali ako dvojprogram za dvojnásobné vstupné. Až od šesťdesiatych rokov sa premietala – podľa vzoru exportnej kópie – skrátená jednodielna verzia trvajúca hodinu a päťdesiatdva minút. 

Krízové situácie

Mal som šťastie, že mi Jiří Krejčík o svojom podiele na oživovaní filmového golema rozprával. „Dali sme sa do práce na scenári – Werich, Brdečka a ja. Najskôr v takých voľných rozpravách, keď Werich hýril nápadmi, no niekedy nepoužiteľnými. Práca sa darila, inokedy nedarila, dostali sme sa aj do krízových situácií. Raz sme sa uchýlili na Dobříš, do zámku spisovateľov, aby sme v pokoji a nerušene tvorili.

Vtedy sa zavádzali stasky. Také tie krížiky na tiketoch. Werich mal nápad, že by cisár Rudolf II. písal podobné krížiky na papier brkom. Nápad sa mne i Brdečkovi páčil, ale nevedeli sme, kam ho dať. Werich povedal: ,Viete čo, chlapci? Teraz pôjdeme každý do svojej izby a budeme do piatej poobede rozmýšľať.

Pred večerou si povieme, čo kto vymyslel.‘ Bolo päť, Werich nikde. O pol šiestej sme išli s Brdečkom do jeho izby. Klopali sme na dvere, ozývalo sa len hlasné chrápanie. Otvorili sme, Werich bol v polnočnom spánku. Brdečka došiel až k oknu a zdrvene povedal: ,Ja by som sa na to tak vysral, keby som nepotreboval peniaze.‘

Nenechajte sa obmedzovať

Tento článok je exkluzívnym obsahom Hospodárskych novín. Pokiaľ chcete získať neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu hnonline.sk, predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov.

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.

Ticketportal.sk