Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
19.02.2019, 11:26

Péter Hunčík: Deti vychovávame ako v skleníku, v realite potom dostávajú facku za fackou

  • Výchova je podľa známeho psychiatra Pétera Hunčíka zo storočia na storočie náročnejšia.
  • A aj v tom dvadsiatom prvom z nej často vypadáva to najdôležitejšie: chuť a ochota komunikovať.
  • Viac o problémoch v súčasnej výchove detí sa dozviete v rozhovore.
Péter Hunčík: Deti vychovávame ako v skleníku, v realite potom dostávajú facku za fackou
Zdroj: Adam Suchánek

Čo považujete za hlavné úskalia dnešnej výchovy? Nie je problém v tom, že sa pojmy dobrý človek a úspešný človek chápu v súčasnosti ako synonymá?
Bohužiaľ, je. Tým som chcel začať aj ja. V rebríčku hodnôt sa na prvé miesto v posledných desaťročiach dostával úspešný človek. Na tomto základe potom vychovávame svoje deti a vnukov, čo prináša vážnu deformáciu celej osobnosti. V maďarskom parlamente som počul, že každého si vážime podľa toho, koľko má, čo už je naozaj deformované vnímanie človeka. Povedal to tam jeden minister. Vraj, ja sa za to nehanbím, no každý stojí za toľko, koľko má... Toto naozaj nie je dobrý príklad pre mladú generáciu.

Technologické výdobytky prenikli do bežného života natoľko, že sa už začína hovoriť aj o ich rušivom vplyve na sociálny život. Aký to má vplyv na výchovu mladého človeka?
Prvá časť odpovede, tá najzávažnejšia, je, že už vznikla závislosť od týchto mašiniek. Druhá vec je, že technológie priamo súvisia s finančnými záležitosťami. Medzi tými, ktorí si môžu dovoliť všetky najmodernejšie výdobytky, a tými, ktorí takéto možnosti nemajú, sa roztvárajú nožnice, z čoho vzniká napätie. Pretože pomocou týchto prístrojov sa oveľa efektívnejšie môžem zapojiť do bežného aj hospodárskeho života. Môžem získavať informácie. Treťou vecou sú psychické dosahy naviazanosti na technológie. Človek pomaličky zabúda na základné aspekty komunikácie ako takej. Toto som začal badať už teraz.

Môžete uviesť príklad?
Trebárs v niektorých veľkých firmách, kde sedia prevažne mladí ľudia, sa ukazuje, že títo ľudia nevedia alebo nepoznajú základné aspekty bežnej interpersonálnej komunikácie. Nevedia, že keď s niekým hovorím, treba udržiavať očný kontakt, treba reagovať na to, čo klient hovorí. Aj v spojitosti so sociálnymi sieťami sa už – a nie raz – referovalo o ich negatívnom vplyve. Nadmerným používaním sa u používateľov môže vytvoriť napríklad depresívna nálada, keď si prezerajú fotky priateľov z mora, zo zahraničných hotelov a oni sami na to nemajú peniaze. Ľahko môžu nadobudnúť dojem, že každému vôkol nich sa darí, jedine im nie.

Dočítajte článok teraz len za 1 cent