03.04.2012, 00:00

"Ženský Facebook" ovládol web

Nová sociálna sieť Pinterest nadchla najmä ženy. A dokázala poraziť dokonca aj Facebook.

Pin... čo? Na Slovensku sme o novom internetovom hite zatiaľ veľa nepočuli. Napriek tomu Pinterest prepisuje históriu – ak by ste čakali, že najrýchlejšie rastúcou sociálnou sieťou je Facebook, ste na omyle. Internetového Goliáša porazil nenápadný Dávid. Ako? Armádou žien s pripináčikmi.

Raketový štart
Pinterest sa na online scéne objavil zhruba pred dvoma rokmi. Skutočnú revolúciu však spôsobil až pred pár mesiacmi. Počet jeho používateľov začal prudko rásť, podľa portálu comScore ho v januári tohto roku navštívilo 11 miliónov ľudí. A celkom prekvapujúco – veľkú časť z nich tvorili ženy. Logicky začala táto sociálna sieť pútať nielen pozornosť „ajťákov“, ale aj marketérov, personalisov a... aj našu. Rozhodli sme sa teda zistiť, čo je na Pintereste také fascinujúce.
Po prvé, veľmi jednoduchá pointa i používanie. Táto sociálna sieť je totiž jednou veľkou nástenkou, kde používatelia pripínajú svoje odkazy – obrázky, fotky, tipy – čokoľvek, čo ich nadchlo, spolu s odkazom na ich zdroj. Môžete sledovať „piny“ ostatných používateľov, inšpirovať sa, prípadne si ich pripnúť („re-pin“) na svoju vlastnú nástenku. Nie nadarmo sa hovorí, že tie najgeniálnejšie nápady sú väčšinou tie najjednoduchšie.
„Najväčším rozdielom oproti Facebooku je najmä zameranie na vizuálny obsah, ako sú obrázky a videá,“ myslí si Martin Kuchár z portálu Živé.sk.



Čakanie na... Pinterest
Ak teda chcete svojou štatistickou troškou prispieť k úspechu Pinterestu a stať sa jeho súčasťou, stačí na stránke zadať svoju mailovú adresu. Systém vás zaradí na „čakačku“ a po krátkom čase (v našom prípade 24 hodín), môžete očakávať pozvánku. A hneď potom narazíte na ďalšiu skvelú stratégiu tejto sociálnej siete – Pinterest vás vyzve, aby ste sa prihlásili prostredníctvom konta na Facebooku alebo Twitteri. Na prvý pohľad možno prekvapujúce, no Pinterest nekonkuruje veľkým gigantom, práve naopak. Spolupracuje s nimi. A tak keď niečo pripnete na vašu nástenku, informáciu o tom môžete automaticky nájsť aj inde.
Po prihlásení som si vytvorila niekoľko násteniek, pripla na ne pár pekných vecičiek a... hotovo. Systém mi síce automaticky vygeneroval niekoľko „followerov“ (podobne ako na Twitteri), ale nebolo to to pravé orechové...

Keď v technike vedú ženy
Pinterest medzi Slovákmi totiž stále nie je veľmi rozšírený. Takže keď som si prepojila konto s Facebookom, zistila som, že z mojich 136 priateľov zatiaľ „pripináčiky“ objavili iba traja. Mimochodom, všetko muži, čo mi veľmi nenahralo do koncepcie tohto článku. Ale server techcrunch.com, ktorý tvrdí, že až 80 % používateľov tvoria ženy, mal k dispozícii predsa len reprezentatívnejšiu vzorku... Ani jeden z týchto mojich priateľov však nebol na Pintereste veľmi aktívny, takže sledovať odkazy Sha Hwang je síce fajn, ale predpokladám, že skutočné čaro tejto novinky objavíte až spolu s prílevom vašich reálnych známych. A možno tiež s prílevom spomínaných marketérov či personalistov, ktorý si túto sociálnu sieť dali do hľadáčika s cieľom sprostredkovania práce alebo dnes toľko cenenej reklamy.

„Pin it“
„Sociálna sieť sa dá veľmi dobre využiť aj v biznise. Pinterest je novinka a len čas ukáže, aký biznis sa v súvislosti s ňou bude dať robiť. Logicky si tam nájdu miesto firmy ponúkajúce svoje produkty najmä ženskej populácii,“ pokračuje Martin Kuchár. Okrem toho treba tejto gigantickej online nástenke uznať ešte jeden výborný nápad. Pinterest nečakal, kým si ho všimnú portály a zaradia si možnosť zdieľať ich obsah aj špeciálne na tejto sociálnej sieti. Autori to urobili naopak. Jednoduchým krokom si môžete do svojej hornej lišty nainštalovať tlačidlo Pin it. Takže pri surfovaní na webe ho stačí jednoducho stlačiť a vybraný obsah automaticky publikujete. Jednoduché a geniálne.