13.04.2013, 00:02

Investujte do luxusnej kabelky. Pozrite sa, ktoré za to stoja

Značkové kabelky nie sú len krásnym doplnkom, ale aj predmetom, ktorého hodnota stúpa ako u vzácnych umeleckých diel.

Prečo sa oplatí míňať za značkové doplnky, prezradila portálu iHNed.cz odborníčka z londýnskych aukčných siení.

Clare Borthwicková má krásnu prácu. Svoj deň trávi v kancelárii obklopená škatuľami v oranžovom odtieni, ktorý v mozgu milovníkov módy spúšťa nekontrolovateľné pocity blaha. Oranžová farba totiž patrí značke Hermès, francúzskemu módnemu domu, ktorého kabelky sa stali rovnako cenným artiklom ako šperky či iné umelecké diela. Nikto iný to nevie lepšie ako práve Clare - odborníčka aukčného domu Christie 'na kabelky a oblečenie.


Sedia každému

„Na kabelkách je najlepšie to, že nezáleží na ich veľkosti, sedia každému, a sú tak príťažlivé pre všetky typy zákazníkov. Značky ako Hermès si v sebe nesú zaujímavý príbeh. Ľudia, ktorí ich vyrábajú, sú majstrami svojho oboru a vy si môžete byť istí, že akonáhle si takú vec kúpite, odolá zubu času - nie sú len klasické a nadčasové, ale sú to aj hodnotné remeselné diela," hovorí.

Práve kabelky francúzskeho módneho domu patria k najžiadanejším a tiež tým, ktorých hodnota časom rastie. Ak si kúpite namiesto áut určitý druh kabelky, síce budete musieť chodiť pešo, ale na rozdiel od auta si môžete byť istí, že sa vám vložené peniaze zhodnotia. A to aj po desiatkach rokov.

Stávkou na istotu sú podľa oslovených odborníkov kabelky Kelly a Birkin od Hermès a model 2.55 od Chanelu. „Najväčší záujem je o kabelky Hermès, Chanel a v menšom meradle aj o Gucci," potvrdzuje Kerry Taylorová, riaditeľka aukčného domu Kerry Taylor Auctions, ktorý sa špecializuje na módu a doplnky. Bola to práve ona, kto v druhej polovici marca zorganizoval aukciu šiat patriacich princeznej Diane, ktorá vyniesla viac ako 860-tisíc libier.


Cena za status

Aby sme hovorili v reči čísel - v roku 2010 sa v Christie 'predala červená "Birkinka" z krokodílej kože z roku 1998 za 49 250 libier (prerátané dnešným kurzom necelých 58-tisíc eur). Odhadovaná cena pritom začínala na 28 tisícoch libier, teda niekde okolo 34,7- tisíc eur.

„Cenu tak vysoko vyhnala neobvyklá farba krokodílej kože, ktorá bola asi tým hlavným ťahákom," premýšľa Borthwicková nad tým, prečo práve za túto kabelku bol kupec ochotný zaplatiť takú vysokú sumu. „Exotické kože vo výraznej farbe sú vzácne, a preto toľko priťahujú kupcov." Kľúčovým je okrem farby aj stav kabelky. „Posudzujeme tiež veľkosť a konkrétny model podľa obľúbenosti. Všeobecne platí, že výrazne farebné kabelky sú obľúbenejšie než tie v tlmených, klasických farbách," dodáva špecialistka Christie '.

Komu sa z nejakého dôvodu prieči Hermès a Chanel, môže podľa Taylorovej siahnuť aj po modeloch značiek Christian Dior a Bottega Veneta, ktoré majú podľa nej najväčšiu šancu stať sa v budúcnosti cenným módnym kusom. „Kabelky, ktoré dnes stojí cez tri tisícky libier, by sa v budúcnosti mohli stať vyhľadávanými zberateľskými kusmi," podotýka. Podľa Borthwickovej si v aukciách čoraz lepšie vedie aj stará batožina od Louis Vuitton.

 

Hermès Birkin


Kabelka pomenovaná po herečke Jane Birkinovej, ktorá k jej vytvoreniu inšpirovala vtedajšieho šéfa značky Jeana-Louisa Dumasa, bola do predaja uvedená v roku 1984. Od tej doby sa stala ikonickým modelom. Cena najmenšieho modelu začína na piatich tisícoch eurách a stúpa adekvátne s vybraným materiálom. Niektorí jej vytýkajú, že je príliš ťažká, ale to jej nezabránilo v tom, aby sa stala jednotkou medzi kabelkami.



Fendi Baguette

Najmladšia zo všetkých, ale s veľkým potenciálom. V roku 1997 ju navrhla Silvia Venturini Fendi. Predaj kabelky rástol raketovou rýchlosťou, pričom taliansky módny dom vrátila táto malá kabelka späť do prvej ligy. Vlani pri príležitosti 15. narodenín kabelky vznikla limitovaná kolekcia náročne spracovaných zdobených modelov - rýdzo zberateľská záležitosť.



Chanel 2.55



Kabelku s retiazkou cez rameno, ktorú by nebolo treba nosiť v ruke, navrhla Coco Chanel už v 20. rokoch. Neskôr sa k nápadu vrátila a pôvodný dizajn omladila. Kabelka bola uvedená na trh v roku 1955, preto ten názov. V Christie 'sa vlani v novembri predal strieborný model za 4375 libier (cca 5-tisíc eur). Odhadovaná cena za kabelku z roku 2007 sa pritom pohybovala pod dvetisíc libier.



Hermès Kelly

Pôvodne sa volala Sac à dépêches, ale potom si s ňou v roku 1956 Grace Kelly zakryla pred novinármi tehotenské bruško a nový názov bol na svete. Pôvodný návrh tejto kabelky pochádza z roku 1935 a v porovnaní s "Birkinkou" pôsobí klasickejšie. V aukciách nedosahuje tento model také vysoké ceny ako Birkinka. V aukcii Christie 'sa dá zaobstarať už od 3,5 tisíc libier.



Dior Lady Diana

Ďalšia kabelka, ktorú preslávila slávna žena - tentoraz princezná Diana. Tá si ju vzala v roku 1995 na vernisáž Cézannovej výstavy v Paríži a francúzskemu módnemu domu povolila, aby model kabelky pomenoval po nej. Okrem kožených modelov idú do predaja každý rok aj vzácne modely zo zdobeného tvídu či exotických koží.

 

ihned.cz