27.08.2014, 16:50

Zara stiahla pyžamo so žltou hviezdou. Pripomínalo mundúry z koncentráku

Bielo-modré horizontálne pruhované tričko so žiarivo žltou šesťcípou hviezdou. Tak vyzerá horný diel nového modelu detského pyžama, ktorý ponúkala okrem iného na izraelskom trhu odevná spoločnosť Zara, patriaca do skupiny Inditex miliardára Amancia Ortegu. Nápadne pripomínal úbor Židov z koncentračných táborov. Po ostrej vlne kritiky, ktorá sa zdvihla, ho však firma narýchlo stiahla z predaja.

Španielsky predajca oblečenia a módnych doplnkov ponúkal na svojom webe, dostupnom okrem iného aj v Izraeli, nový model pod názvom "Šerif". Skôr než divoký západ však pyžamo s dlhým rukávom pripomína smutné udalosti druhej svetovej vojny. Podobné úbory totiž nosili Židia v nacistických koncentračných a vyhladzovacích táboroch. Informuje o tom izraelský denník Haarec.

Model Zary síce obsahuje horizontálne pruhy namiesto vertikálnych a šesťcípu hviezdu križuje vyblednutý nápis šerif. Práve veľká prenikavo žltá hviezda umiestnená do ľavej hornej časti odevu však väzenský mundúr silne pripomína. Na rovnakom mieste totiž Židia za druhej svetovej vojny museli nosiť Dávidovu hviezdu.

V reakcii na rozvášnené komentáre na sociálnej sieti Twitter sa Zara za kontroverzný model ospravedlnila. "Úprimne sa ospravedlňujeme. Produkt bol inšpirovaný šerifskou hviezdou z klasických westernových filmov, už sme ho ale stiahli z predaja," sypala si popol na hlavu španielska spoločnosť.

 

Reklamná provokácia? Skôr hlúposť návrhárov

„Je to hlúposť návrhárov, niekomu to jednoducho nedošlo," myslí si Martin Charvát, kreatívny riaditeľ reklamnej agentúry Konektor. Nemyslí si, že by išlo o zámer, ako na značku upozorniť. Riziko poškodenia reputácie je totiž v tomto prípade veľké. „Zara rozhodne nie je značka, ktorá by mala dôvod voliť také cesty. Cestou provokácia šla napríklad americká značka Ecko, pretože to je streetová značka. Zara je ale v zásade taký lepší mainstream hlavne pre ženy, " vysvetľuje reklamný expert.

V roku 2012 predávala dánska odevná firma Wood Wood, model s detailom, ktorý tiež vyzeral ako Dávidova hviezda. Produkt prestala predávať po tom, čo sa Liga proti hanobeniu, ktorá bojuje od roku 1913 proti antisemitizmu, sťažovala u internetovej spoločnosti, ktorá odev inzerovala.

V susednej Českej republike sa podobného prešľapu dopustila nábytkárska firma Ikea. Keď sa pred niekoľkými rokmi snažila zbaviť málo predávaných hnedých kobercov, neuvedomila si, ako bude v češtine ich farba ladiť s menom Hoven, ktorý koberec dostal po dánskom meste. Na reklamnom pútačmi sa tak objavilo "Doprodej Hoven".