28.07.2012, 00:00

Vieme, po akých luxusných značkách túžite

Internetový prieskum odhalil, že s neobmedzeným kontom by si ľudia kupovali veci od Gucciho.

Gucci - podzim/zima 2013

Záverečné defilé prehliadky Gucci na jeseň/zimu 2012.

Ak by zákazníci mali k dispozícii neobmedzenú sumu na míňanie, najviac by na tom zarobila značka Gucci. Vyplýva to z prieskumu spoločnosti The Nielsen Company, ktorá sa 25-tisíc ľudí opýtala, po akej luxusnej značke najviac túžia. V tesnom závese sa umiestnil Chanel, Calvin Klein, Louis Vuitton a Christian Dior, napísal portál forbes.com.

Výsledky prieskumu sa pritom dajú dať do súvislosti aj s hospodárskymi výsledkami. Značke Gucci, patriacej do francúzskeho megaholdingu PPR Franoiça Pinaulta, sa darí už niekoľko rokov, odkedy sa na jej čelo postavil Mark Lee.
Miernym sklamaním mohol byť záver minulého roku, kedy predaje Gucci – mimochodom, najväčšej luxusnej značky patriacej pod PPR – rástli pomalšie ako ostatné značky skupiny.

Začiatkom tohto roku však luxus chytil druhý dych, keď sa objavil dopyt na nových, prevažne ázijských trhoch. Pre Gucci to znamenalo najmä zvýšený záujem Číny – a nešlo o zanedbateľné množstvá.
„Najmä Čína je hnacím motorom rastu značky Gucci v ázijsko-pacifickom regióne,“ povedal podľa serveru bloomberg.com Jean&Marc Duplaix, finančný riaditeľ spoločnosti PPR.

Čo však robí z týchto značiek najviac žiadané luxusné artikle? S najväčšou pravdepodobnosťou sú to odevy, doplnky či logá, ktoré sa dokázali stať ikonickými. Stačí si predstaviť červeno-zelený pásik charakteristický pre Gucci, či ich legendárne G-logo. Módne giganty presne vedia, že tieto ikony je potrebné si chrániť aj za cenu súdneho procesu. Stačí sa pozrieť na fakt, koľko procesov sa v poslednom období spája s luxusnými módnymi domami. Za všetky stačí spomenúť dlhotrvajúcu škriepku Christiana Louboutina so značkou Yves Saint Laurent o červenú podrážku na topánkach, alebo konieckoncov aj spor značiek Gucci a Guess (hádate správne, aj červeno-zelený pásik je jeho súčasťou).

Podobnými kúskami sa môže pochváliť aj druhá najžiadanejšia luxusná značka, Chanel. Ťažko nájdete niekoho, kto by nepoznal slávne „malé čierne“, chanelovské prešívané kabelky či tvídové saká. 

Coco Chanel

Osoba Coco Chanel sa stala ikonou, z ktorej značka čerpá dodnes.

Prieskum odhalil aj iné zaujímavé fakty: zatiaľ čo najväčšími nadšencami dizajnérskych odevov sa podľa predpokladov stali obyvatelia Spojených Arabských Emirátov a Hong Kongu, naopak, 35% Severoameričanov odpovedalo, že by si nekúpili žiadnu luxusnú vec, ani keby na ňu mali. Práve tento kontinent sa stal neoficiálnym lídrom ignorantov luxusnej módy. Naproti tomu, viac než tretina respondentov z východnej Európy, Latinskej Ameriky, Stredného Východu a Afriky verí, že dizajnérske kúsky sú kvalitnejšie v porovnaní s tými „obyčajnejšími“.

Zdá sa teda, že aj napriek kríze si luxusné značky majú stále čo rozdeľovať. Len sa zo svojho ihriska budú musieť posunúť viac na východ.