StoryEditor

Slovák, ktorý z luxusu robí bežnú vec

17.07.2012, 00:00
Chceme dobyť aj bohaté arabské štáty, tvrdí Tomáš Baran v letnom seriáli HN o startupoch.

Vznik nápadu
Ani luxus nemusí byť vždy dokonalý. Toto využil Košičan Tomáš Baran, tvorca projektu Smartfish. „V jednom z najluxusnejších inteligentných domov v Bratislave s najmodernejšími technológiami od sofistikovaného domáceho kina, ktorého súčasťou je gauč so špeciálnymi vibráciami, po automatické vytáčanie žalúzií na základe sklonu slnečných lúčov, som si uvedomil, že osvetlenie nie je ničím výnimočné,“ hovorí Baran. Urobil si tak prieskum trhu, kde zistil, že všade je osvetlenie založené na rovnakom princípe. Keďže vtedy študoval odbor umelej inteligencie, začal hľadať možnosti, ako vytvoriť inteligentné osvetlenie nielen pre najluxusnejšiu triedu, ale aj pre bežnú domácnosť.

Vývoj a problémy
Na projekte začal pracovať v roku 2009, a to s prieskumom trhu, hľadaním technologických možností a prácou na vývoji. Od minulého roka si k sebe pribral ďalších štyroch ľudí, troch vývojárov a jedného dizajnéra, a v apríli tohto roka už mali vyvinutý hotový produkt. „Po testoch teraz pracujeme na jeho vyššej, dokonalejšej verzii, kde začíname odhaľovať chyby a opravovať ich,“ uviedol Baran. Najväčším problémom bolo podľa Barana vytvoriť takú technológiu, ktorá by fungovala so starými elektroinštaláciami. „Nakoniec sa nám to podarilo, ako, to je naše obchodné tajomstvo. No prišli sme na to po mnohých pokusoch, ktorých boli stovky,“ dodáva Baran. Na to všetko potrebovali minimálne náklady.

Súčasnosť
Aj keď nie je Smartfish vo finálnej podobe, už naň prijímajú predobjednávky. „Ide o stmievač, ktorý sa inštaluje do vypínača svetla bez toho, aby ste museli búrať steny v dome. Má vytvárať antistresovú atmosféru a dá sa ovládať buď mobilom, alebo ďiaľkovým ovládačom.“ Cena bude podľa Barana závisieť od počtu izieb v dome či byte, kde bude Smartfish inštalovaný, predpokladaná cena bude okolo 100 eur na jeden inteligentný stmievač. Ako Baran priznáva, majú konkurenciu vo firmách, ktoré robia inteligentné domácnosti akoby v jednom balíčku, od kúrenia, cez ventilácie či alarmy. „Preto sme sa zamerali výlučne na osvetlenie. V tomto sme jediní, ktorí ponúkajú inštaláciu, čo spočíva iba vo výmene vypínača za stmievač bez toho, aby sa musela domácnosť pripojiť k veľkej centrálnej jednotke.“

Financie
Výška investície, ktorú si dosiaľ projekt vyžadoval, bola podľa Tomáša Barana asi dvetisíc eur. „Zatiaľ si projekt financujeme sami. Dôležitý je však náš kreatívny tím.“ Ako však Baran dodáva, očakávajú, že čistý zisk začnú produkovať zhruba do dva a pol roka po začiatku predaja, keďže počítajú s nákladmi na expanziu do zahraničia, na marketing či vývoj. „Pri vstupe na zahraničné trhy budeme potrebovať investora,“ dodáva. "Sme otvorení novým ponukám od investorov, keďže veľký potenciál závisí aj od dobrej investície. Budeme potrebovať pokryť hlavne náklady pri expanzii do zahraničia, aby sme naplnili našu víziu," dodáva.

Expanzia
Predaj by chceli začať v budúcom roku. „Začiatok plánujeme na Slovensku, lebo je pre nás ideálnym testovacím trhom, keďže nie je príliš veľký, je technologicky vyspelý a poznáme ho najlepšie. Postupne by sme sa chceli rozrásť do strednej Európy,“ priznáva Baran. Keď sa ho pýtame, kde vidí svoj produkt o päť rokov, odpoveď je jasná – v USA, Kanade a v celej únii. „V budúcnosti by sme chceli rozšíriť osvetlenie Smartfish do bohatých arabských štatov, do úvahy prichádzajú aj krajiny ako Čína či Singapur,“ dodáva s tým, že už majú v zálohe aj ďalší produkt, ten je však ešte v skorom štádiu. Baran priznáva, že na expanziu potrebujú jednoznačne investora najmä na pokrytie nákladov pri rozširovaní sa do zahraničia. „Robíme si prehľad o investoroch zo strednej Európy. Chcem nájsť takého, ktorý bude vedieť náš startup posunúť o zopár levelov vyššie nielen peniazmi, ale aj skúsenosťami, kontaktmi a know-how.“ Okrem toho sa chcú obklopiť poradcami z radov podnikateľov a expertov. Konkrétneho investora však ešte nemajú.

Aplikácia
Twitter je veľmi dobrým zdrojom hodnotných článkov, inšpiratívnych príbehov, ako aj noviniek v business svete. Sú to tiež rôzne fóra, kde sa rozoberajú nápady alebo business kurzy, napríklad zo Stanfordu. Takisto mám veľmi rád aplikáciu houzz, ktorá rozoberá najnovšie trendy v bývaní z celého sveta.

IT hračka
Je to robot Nao, ktorý využíva umelú inteligenciu.

Kniha
Kniha s názvom The Innovator's Dilemma: When New Technologies Cause Great Firms to Fail. Je to kniha, ktorá rozoberá, ako správne inovovať. Analyzuje lídrov na trhu, ktorí inovujú, a predsa stratia svoju pozíciu.

Inšpiratívna osoba
Z histórie Thomas Edison. Vykonal 10-tisíc experimentov a stále sa nevzdával. Zo súčasnosti Steve Jobs. Zmenil svet počítačov, mobilov, tabletov, hudby a maloobchodných predajní. Všetko to robil s citom, eleganciou a so zmyslom pre detail, čo je aj mojím cieľom.

menuLevel = 2, menuRoute = style/leto-s-hn, menuAlias = leto-s-hn, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
24. apríl 2024 17:01