StoryEditor

Janek Ledecký urobil zo Shakespearovho Othella Superstar

17.09.2016, 00:00

"Je to najkrajšia muzika, ktorú doteraz pre muzikál napísal," povedal Janek Ledecký na premiére muzikálu Iago.

Český hudobný bard Janek Ledecký sa po 14-tich rokoch vrátil na slovenskú Novú scénu s muzikálovou adaptáciou Shakespearovej drámy Othello a postavil ju na hlavnom záporákovi príbehu, intrigánovi Iagovi. V slovenskom obsadení na čele s hlavnými predstaviteľmi Iagom, Othellom a Desdemonou sa v alternáciách prestriedali známe muzikálové mená Martin Kaprálik, Lukáš Pišta, Mirka Partlová či Dominika Richterová.

Muzikálovú premiéru v role Othella pôsobivo zvládol Lukáš Adamec známy zo speváckej súťaže SuperStar. Iaga spoluviedol broadwayský režisér Robert Johanson, s ktorým Ledecký spolupracoval aj na úspešnej inscenácii Hamleta. Hudobník si zároveň zahral zlého Iaga, ktorá pôsobí aj ako rozprávač a medzi sekvenciami na odľahčenie používa scudzenie a krátke príhovory k divákovi.

Živá hudba - živšie výkony
O dynamtickú popovú a rockovú hudbu a prebásnenie textov sa postaral Ledecký a spolu s hereckými a speváckymi výkonmi je najsilnejším pilierom diela. V orchestrisku pod pódiom ju kočíruje živá kapela, ktorá po celý čas navodzuje prenikavé tempo príbehu a výkonov. "Práca s orchestrom prináša niečo, čo playback nikdy nie. Divadlo má zrazu úplne iné načasovanie a temporytmus," hovorí Ledecký.

Ako tiež tvrdí, že je to najkrajšia muzika, ktorú doteraz pre muzikál napísal a my mu nebudeme oponovať. Rytmiku textov a melódií totiž napísal tak presne, že neurazí ani moderný prepis Othella, či skôr voľnú motiváciu ním. "Orchester je živým telesom, ktoré ide s nami a my môžeme ísť s ním. Najradšej by som s ním hrával stále, " prezradil ústredný herec Martin Kaprálik. A skutočne, hudobno-herecká spolupráca na scéne funguje a ústi do oveľa živšieho, dynamickejšieho výsledku a výkonov.

Stredovek v NATO a na Strednom východe
Muzikál sa odohráva v politickom centre Európy a na Strednom Východe, kde prebiehajú nešpecifikované boje (v Shakespearovi v Benátkach a na Cypre počas tureckých vpádov). Politické, vojenské a mocenské dianie má význam len pre popisnú charakteristiku postáv, inak nie je dôležité. Slúži ako platforma témy a na vystavanie mantinelov deja, ktorý tkvie vyslovene a výlučne v tragickom ľúbostnom epose.

Odstrihutie sa od stredovekej formy a štylizácie okrem jazyka zažívajú aj scéna a kostýmy. Vo viac-menej bezčasovom prostredí sa v súčasných medziach odohráva stredoveká dráma plná odvekých archetypov. "Všetci prekladateľskí velikánski používajú súčasný jazyk. Celý anglický svet hrá Shakespearea v origináli zo 16. storočia, ktorý je pre väčšinu populácie nezrozumiteľný," bráni sa autor Ledecký. "Náš vyzerá tak, akoby bol napísaný teraz," dodáva.

Poschodová scénografia využíva viacero vkusných  eklektických prvkov, ktoré však nie sú rušivé pre dianie ani tanečné čísla. Intimita interiérov je zdôraznená estetickými rekvizitami, akcia dynamizovaná svetelnými efektmi, charaktery postáv dopovedané projekciami.

(c) Ctibor Bachratý

​Ledecký tvrdí, že latku má vysoko a nevyberá si divácky úplatné tituly. Po Galileovi a Hamletovi bol preňho Iago ďalšou veľkou výzvou. Nedá sa však povedať, žeby jeho narážky neštimovali súčasnej politicko-spoločenskej nálade. Iago je moslim, Desdemona dcéra prospechárskeho senátora. Esencia súčasnej moci je personalizovaná komparznými postavami - šejk, kardinál či ruský mafián, ktoré však do deja vôbec nevstupujú.

Kostýmy sú moderné - civilné, elegantné, orientálne a vojenské. "Naozaj si myslím, že Shakespeare to myslel až takto. Dva svety západnej a východnej civilizácie vytvárajú kontrapunkt kultúr. Napriek tomu, že dielo má klasickú výpoveď, kostýmy sú súčasné," vysvetľuje kostymérka Simona Vachálková.

"Nie je úplne bežné, že sa na Slovensku vznikol pôvodný muzikál. Bolo zaujímavé vytvoriť niečo, čo predtým v rámci pohybu neexistovalo, aj keď nejde o vyslovene tanečné dielo," hovorí choreografka Silvia Beláková.

Viac muzikál ako Shakespeare
Je to Othello, ale nečakajte nejakú filozofickú rozpravu. Z príbehu, ako sa na žáner muzikálu zvykne a patrí, sú vytiahnuté predovšetkým emócie. Nie je tam ani mnoho na rozmýšľanie. Postavy sa gradáciou deja príliš nevyvíjajú, okrem hlavného Otthela, ktorého prerod a pohltenie zúfalou láskou je ústredným motívom príbehu. Tvorca pozmenil len jeho záver a od romantickej prozreteľnosti ho zľahla posunul k dnešnému nevyhnutnému cynizmu. "Nečakajte klasický happyend," odkazuje Ledecký. Napriek tomu príbeh nevie úplne prekvapiť, zato očariť určite.

V dnešnej dobe vyhrotených príbehov si instantnú pravdu o zradných ľudských vzťahoch zo spievaného deja naozaj lúhovať nemusíme. Stačí nám sprostredkovane prežiť umelecky stvárnený príbeh, veriť mu, stotožniť alebo vyhraniť sa voči nemu a vrátiť sa k svojim o niečo menej emotívnym životom.

Superstar Othello
V alternácii, ktorú sme videli (Richterová, Ledecký, Adamec, Vyskočil) nás výkonom v Othellovi prekvapil najmä niekdajší superstárista Lukáš Adamec. "Pre mňa ako neherca je to veľmi náročné, lebo je to komplikovaná postava. Najťažšie na nej je robiť zle ženám," priznal, no v úlohe najväčšieho shakespearovského žiarlivca zaujal. Zlomenými milostnými vyznaniami, silnými dramatickými výstupmi, živelným fyzickým herectvom aj expresívnym spevom, v ktorom mu výrazne pomohol rockerský "drive".

Pre maskulínneho hrdého Othella, ktorý z priveľkej lásky príde o rozum, je to ideálna kombinácia.
Profesionál Ledecký, geniálny ako slizký a úlisný pološialenec Iago zase príbeh, ktorý niekedy stekal do zbytočnej melodrámy a opakovaných pesničkových motívov, držal pokope, svojimi vstupmi ho štrukturoval a vyrovnával jeho patetické emotívne hladiny.

Jedna z predstaviteliek hlavnej ženskej postavy Desdemony Dominika Richterová na margo toho, že žien v závere príbehu skutočne veľa neostane, smeruje jeho posolstvo aj patologickým mužstvo-ženským vzťahom.  "Veľa žien sa stretáva s prehnanými reakciami, s násilím a žiarlivosťou, a týmto im chcem vzdať hold a úctu," hovorí.

Talent našich muzikálových hercov a herečiek ocenil aj americký režisér Robert Johanson. "Sú veľmi a rovnako talentovaní, ale všetci odlišní," povedal. "U vás je niekoľko vecí, ktoré neexistujú v Amerike. Páni alternanti si pomáhajú, nesúťažia. To by sa v Amerike nikdy nestalo, je to veľmi inšpiratívne," priznal.  "Ak po skončení prvého dejstva neskončíte so zimomriavkami. Môžete ísť do pokladne, aby vám vrátili vstupné," odkázal divákom.

Predstavenie muzikálu uzavrel umelecký riaditeľ Novej scény Karol Čálik ako výzvu pre divadlo. "Stretnutie s týmto režisérom nám prinieslo poznanie, ako sa pracuje inde vo svete. Bojovať s niečím novým a neznámym nás nútilo hnať sa dopredu, aj keď sme padali od únavy," vyhlásil.

menuLevel = 2, menuRoute = style/kultura, menuAlias = kultura, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
26. apríl 2024 19:40