Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
21.08.2016, 19:30

Piešťany sa opäť stanú filmovým mestom. Toto by ste nemali na Cinematiku zmeškať

Piešťany sa opäť stanú filmovým mestom. Toto by ste nemali na Cinematiku zmeškať
Zdroj: archív filmu

Medzinárodný filmový festival Cinematik, ktorý sa od 13. do 18. septembra koná už po 11-krát v Piešťanoch aj tento rok odpremieta výber najlepších európskych filmov uplynulého roka. Tento výber zostavujú každoročne európski filmoví kritici a festivaloví dramaturgovia. Silné filmy sa na festivale stretnú vo viacerých sekciách. Návštevníci tak budú môcť v slovenskej premiére vidieť hneď niekoľko dôležitých filmov, o ktorých sa na zahraničných festivaloch toľko hovorilo. Vyberáme pár z nich.

Zaujímavým filmovým počinom je minoritná slovenská koprodukcia Rodinný film v réžii slovinského režiséra Olma Omerzu. Omerzu zaujal pred troma rokmi filmom Příliš mladá noc. Vo svojom najnovšom filme rozpráva o tom, ako dve dospievajúce deti naložia s nečakane nadobudnutou slobodou, keď sa ich rodičia rozhodnú brázdiť oceán.

Aktuálnu tému utečencov spracováva nový film dokumentaristu Gianfranca Rosiho Požiar na mori ocenený Zlatým medveďom na festivale v Berlíne za najlepší film. Príbeh sa zameriava na malého chlapca žijúceho na ostrove, kam utečenci prichádzajú denne v tisícoch. Kladie do kontrastu jeho bežný život a každodenné napätie ľudí na úteku.

Vtipné zamyslenie nad tým, čo to znamená byť ozajstným chlapom prináša grécka komédia Chevalier. Je príbehom šestice mužov na luxusnej plavbe na jachte, ktorých omrzí bežné rybárčenie a začnú si dávať väčšie výzvy s cieľom zistiť, ktorý z nich je najväčší mačo.

Ďalšou atraktívnou snímkou je dramatická komédia nemeckej režisérky Maren Ade Toni Erdmann. Príbeh o komplikovanom vzťahu otca a dcéry vzbudil veľký záujem aj kontroverziu na tohtoročnom festivale v Cannes a u mnohých bol veľkým favoritom na Zlatú palmu. Netreba sa obávať jeho dlhej minutáže, príbeh diváka jednoznačne vtiahne.

Festival premietne aj nový film Bena Wheatleyho High-Rise odohrávajúci sa v polovici 70. rokov minulého storočia. Film je vernou adaptáciou rovnomenného románu J. G. Ballarda o vzostupe a páde ľudskej spoločnosti. Tohto britského režiséra si návštevníci Cinematiku určite pamätajú z roku 2013, kedy sa osobne zúčastnil svojej retrospektívy a prevzal si cenu REŠPEKT.

Okhwan na ceste za slobodou prezentuje zvláštneho protagonistu. Kórejčan Okhwan Yoon vyštudoval právo a je úspešným podnikateľom. Pred 15 rokmi však zahodil oblek, sadol na bicykel a vybral sa na cestu okolo sveta za snom o zjednotenej Kórei. Yoon prešiel 192 krajín, v ktorých zažil neuveriteľné príhody a dobrodružstvá. Režisér Marek Mackovič a jeho film sa stali populárnymi dlho pred jeho dokončením, keďže časti filmu použili režiséri Kevin MacDonald a Loressa Clisby vo svojom oscarovom dokumente Life in a Day.

 

Dobrodružstvá a neuveriteľné peripetie prežíva aj hrdina filmu Dobrodružstvá baróna Prášila v réžii Terryho Gilliama. Barón Prášil je prapodivnou postavičkou. Tvrdí o sebe, že je nemecký šľachtic a medzi jeho najobľúbenejšie činnosti patri vystatovanie sa svojimi neuveriteľnými príhodami, ktoré (vraj) zažil.

Ďalším filmom je atypický pohlaď na trolov. Nórska snímka v réžii André Øvredala sa na tieto mýtické tvory pozerá z dokumentárneho uhla. Nórsko radí trolov do svojho národného folklóru. Trolovia sú protagonistami mnohých tradovaných príbehov. Hlavnou postavou filmu Lovec trolov je Hans, lovec trolov a člen Troliej bezpečnostnej služby. Žánrovo je snímka charakterizovaná ako mystifikačný pseudodokument, akési found footage fantasy, keďže samotár Hans dovolí mladým dokumentaristom, aby ho pri jeho životu nebezpečnej práci filmovali.

Film Johna Boormana je jedným z filmov, ktoré si kladú za úlohu odprezentovať legendárny príbeh kráľa Artuša, rytierov okrúhleho stola a v neposlednom rade samotného magického meča Excalibur. Boorman si pri prípravách na natáčanie zobral ako predlohu stredoveký román Thomasa Maloryho Artušova smrť . Dôraz kládol na pohlaď na legendu z perspektívy človeka 20. storočia. Doménami filmu sú kamera Alexa Thomsona a hudba Trevora Jonesa obsahujúca silné motívy klasickej hudby. Excalibur bol v roku 1981 uvedený v súťažnej sekcii 34. ročníka medzinárodného filmového festivalu v Cannes, kde získal Cenu za umelecký prínos.

Na základe námetu a postáv vytvorených Timom Burtonom vznikol originálny muzikál Predvianočná nočná mora . Kultová snímka plná skvelých piesní z dielne Dannyho Elfmana je príbehom kostlivca Jacka Skellingtona, ktorý je svojou pracou znudený a stráca zmysel svojej existencie. Nebaví ho už ani strašenie detí. Z letargie ho vytrhne až návšteva susedného Vianočného mestečka a fascinácia vianočnými sviatkami. Nebol by to však on, ak by ich nezorganizoval v tom pravom desivom, halloweenovskom šate.

Tohtoročný festival sa zameriava na významného predstaviteľa Nového nemeckého filmu Wima Wendersa. Návštevníci festivalu si určite pamätajú otvárací film minulého ročníka, ktorým bola Wendersova dokumentárna snímka Soľ zeme citlivo upozorňujúca na problémy súčasného moderného sveta prostredníctvom fotografií Sebastiãa Salgada. Aktuálny ročník festivalu  uvedie v rámci sekcie Rešpekt celkovo jedenásť Wendersových filmov.

Vo výbere z režisérovej tvorby uvidíme dokument z roku 1989 Zápisky o mestách a oblečení (Aufzeichnungen zu Kleidern und Städten), ktorý zaznamenáva rozhovor režiséra s japonským módnym návrhárom Jodžim Jamamotom. Spolu uvažujú o kreatívnom procese ako aj o identite, o vzťahu medzi mestami a tiež o filme v digitálnom veku.  Wendersov široký záber reprezentuje aj snímka Americký priateľ (Der Amerikanische Freund), adaptovaná podľa románu Patricie Highsmith Ripleyho hra. Výsledkom je dnes už kultová snímka žánrovo radená skôr do hypnotického filmu noir. Protagonista príbehu Jonathan, presvedčený, že umiera, dostáva nečakanú a nebezpečnú ponuku. Wenders získal za film niekoľko ocenení v Nemecku, ako aj v USA.

V retrospektíve samozrejme nemôže chýbať jeden z režisérových najznámejších a najoceňovanejších filmov Nebo nad Berlínom (Der Himmel über Berlin).  K diváckym zážitkom bude isto patriť aj ďalšia kultová snímka Paríž, Texas (Paris, Texas). Emocionálne silná komorná dráma muža, ktorý hľadá samého seba. Sekcia Wendersovej retrospektívy avšak neostáva len v minulosti. Uvedený bude aj jeden z  jeho novších počinov, film z roku 2015 Všetko bude v poriadku (Every Thing Will Be Fine 3D), ktorým sa Wenders vracia opäť k hranému filmu.