Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
12.06.2016, 00:00

Romy Schneider je mŕtva, nech žije Táňa Pauhofová. Na doskách SND sa predstavila nová Sissi

Romy Schneider je mŕtva, nech žije Táňa Pauhofová. Na doskách SND sa predstavila nová Sissi
Zdroj: Braňo Konečný

Najkrajšia panovníčka Alžbeta Bavorská ožíva vo výpravnej hre Sissi od Viliama Klimáčka. Stosedemdesiatdeväť rokov od narodenia, stoosemnásť rokov od smrti, po stovkách pamätníkov, desiatkach filmov, operiet a inscenácií vzkriesila rakúsko-uhorskú panovníčku Alžbetu Bavorskú aj Činohra Slovenského národného divadla.

Aká je ikonická Alžbeta Bavorská na doskách prvej scény? Panovníčkin životný príbeh je predstavený ako listovanie ženským časopisom. Viac než historickými súvislosťami sa zaoberá Sissi ako ženou, čo vie svoje pätoro: dobré vlasy, mladistvá tvár, štíhla postava, trendový outfit a celkový špičkový vzhľad sú základ.

Vyzerá to plytko ako dnešné lifestylové magazíny? Áno. Je to povrchné ako ich čitateľky? Nie. Klimáčkova Sissi je lekciou zo životného štýlu panovníčky. Alebo akejkoľvek ženy. Autor zbavil Sissi romantických nánosov a čo nám tým ukázal? Že cisárovná nie je nahá, ale nadčasová. Alžbeta Amália Eugénia Bavorská takmer o dvesto rokov predbehla dobu. A Viliam Klimáček sa v hre sústredí najmä na to.

Zdravé telo, zdravý duch
Cisárovninu životnú púť diktuje kult krásy. Sissi, ktorú v inscenácii presvedčivo stvárňuje Táňa Pauhofová, by svojou posadnutosťou vzhľadom mohla súťažiť aj s najfanatickejšími klientkami plastických kliník, ktoré dnes máme k dispozícii skoro v každej dedine. Utešenú tvár nakladá do všetkého možného od jahôd po teľacie mäso. Na kadere si gebrí vajcia, olej aj ocot. Česaním hrivy zabíja každý deň tri hodiny. A aby mala postavu ako prútik, všade, kam sa pohne, sa nadpriemerne fyzicky činí. Táňa Pauhofová, ktorá v inscenácii nehrá Sissi, ale je Sissi, dostáva v predstavení poriadne zabrať. No ani raz sa pritom nezadýcha a nezaleje ju pot. Pri cvičení sa radostne usmieva a telovýchovné rekordy korí s gráciou hodnou skutočnej cisárovnej. Čím desí svojho manžela cisára Františka Jozefa I., na neuverenie zamaskovaného Tomáša Maštalíra.

Dôraz na fyzično v predstavení naznačuje samotný úvod. Inscenácia sa začína tancom, ktorého choreografia i náročnosť konkurujú baletnej úrovni. A ako ich zvláda krehká činoherná herečka? S presvedčivosťou, ktorá ju katapultuje do susedného súboru pod strechou SND. Choreograf a režisérka nedávajú Táni vydýchnuť ani na minútu. Nielen že na svojich drobných pleciach nesie celé predstavenie, ale ešte aj v ňom nepretržite robí kľuky, behá, jazdí na koni, hrá sa s loptou a zdoláva alpské štíty.

Zdroj: Braňo Konečný

Renesančná žena
Fyzický pohyb na javisku totiž nie je iba dokumentáciou životného štýlu cisárovnej, ale i kľúčom k jej tajomnej osobnosti. Ukazuje, že táto drobná žena by vyhrala nielen Iron Mana, ale aj Milionára a dosiaľ nevyhlásenú súťaž o najcharizmatickejšiu osobnosť roka. Obdarená je nespútaným a slobodomyseľným duchom, bystrým umom, brilantným úsudkom a rýchlymi reakciami.

V tempe Alžbetiných pohybových aktivít sa vlastne nesie celá kompozícia hry. Jednotlivé scény sú postavené ako krátke epizódy, sršia nábojom a rýchlo sa striedajú. Život za pochodu. To bola Sissi ako človek a to je Sissi ako hra. Vernosť lifestylovému stvárneniu pokračuje Alžbetiným legendárnym, rozumej takmer prázdnym, jedálnym lístkom. Sissi je málo a aj to jedlo je skôr pitím. Rodinných večerí, kde sa hoduje do nemoty, sa stráni ako čerta. Každý deň sa meria a váži a cifry analyzuje do špiku kostí (voľba gastronomického žargónu čisto náhodná).

Zdroj: Braňo Konečný

V jednoduchosti je krása
Súčasné obete módy by so Sissi tiež rýchlo našli spoločnú reč. Potrkotať by si mohli o najnovších trendoch aj o tom, ktorá farba na golieri lepšie podčiarkuje odtieň očí. Svoju krásu, tak prirodzenú ako vydretú, Alžbeta s nadšením podčiarkovala nádhernými róbami. Ako sa z hry dozvedáme, na rozdiel od viedenskej šľachty však bavorská „dedinčanka“ pristupovala k móde s vtedy nevídanou praktickosťou a jedny šaty a topánky sa nerozpakovala znosiť aj viac než jeden krát. Pri nazeraní do cisárovninej skrine si kostýmový výtvarník Peter Čanecký posvietil práve na túto Sissinu stránku. Pompéznosť jej garderóby zosekal dobre naostrenou sekerkou. Namiesto množstva do bezvedomia prezdobených rób vidíme šaty, ktoré dýchajú aj niečím ako náznakom funkčnosti. Zostala (len) dominujúca sukňa. Je predsa bohatá ako vnútorný život svojej nositeľky. „Sissi je súčasná žena vo veľkej sukni. Veľký objem tejto sukne skrýva veľa tajomstva, chutí, túžob a predstáv,“ povedal na jej margo kostýmový výtvarník.

Aj zložité tortové výtvory na Alžbetinej hlave nahrádzajú oveľa súčasnejšie decentne zopnuté kučierky. Prirodzenosti musel ustúpiť i originálny gaštanový odtieň Sissiných vlasov. Klimáčkova Sissi je ryšavá. Asi tak ako Táňa Pauhofová. Civilne a dnešne pôsobia aj nakrátko ostrihané hlavy Tomáša Maštalíra alias cisára Františka Jozefa I., Tamása Gála ako grófa Gyulu Andrássyho či Daniela Fischera v role korunného princa Rudolfa. „Vo veci účesov sme hľadali taký spôsob úpravy zovňajšku, ktorý by bol pre hlavných predstaviteľov čo najprirodzenejší a zároveň by čo najviac vyjadroval zámer autora vytvoriť určitú nadčasovosť, ale aj kontroverznosť príbehu cisárovnej Sissi,“ vyjadril sa maskér Juraj Steiner. Nuž a podarilo sa. Z hry na nás dýcha Sissi, ktorá je i s celým sprievodným svetom minulosťou aj súčasnosťou zároveň. A ktorá bez ohľadu na časovú spriaznenosť neprestáva fascinovať.

Hodnotenie: 4 hviezdičky z 5
Réžia: E. Novák
Účinkujú: T. Pauhofová, T. Maštalír, A. Javorková, D. Fischer  

Ticketportal.sk