Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
17.05.2016, 17:00

Filmy sú dobrý obchod. Takto sa nakupuje v Cannes

Filmy sú dobrý obchod. Takto sa nakupuje v Cannes
Zdroj: Reuters

Filmy a hviezdy v ostrosledovanej súťaži i paralelných sekciách sa striedajú v závratnom tempe. Ale v Cannes beží aj paralelný svet najväčšieho filmového trhu, kde sa predáva a kupuje horúci tovar. Počas víkendu sa uzavreli tri veľké obchodné transakcie. Ide o najnovší film holandského tvorcu Paula Verhoevena Ona (v sobotu ukončí selekciu súťažných filmov), ktorý kúpil Sony Pictures Classics takmer pre celý svet (s výnimkou západnej Európy, Japonska, Číny a Ruska).

Dve ďalšie snímky sú ešte len v prípravnej fáze, ale už teraz je o ne mimoriadny záujem. V minulom roku súťažil v Cannes grécky režisér Yorgos Lanthimos s Homárom, a na jeseň začne nakrúcať svoj druhý americký film Zabitie posvätného jeleňa opäť s Collinom Farrellom, ten exkluzívne zakúpila spoločnosť A24. A ambiciózne Amazon Studios ulovili očakávaný epos britského veterána Mikea Leigha s názvom Peterloo. Čo je však prekvapujúce, ani k jednému z týchto “dealov” nemuseli asistovať predpokladaní oficiálni predajcovia.

Masaker na plátne
V každom z týchto prípadov producenti sa priamo obrátili s ponukou (najväčšia suma berie) na nákupcov, čím vyšachovali obvyklých sprostredkovateľov a ich oddelenia. Vyrojili sa špekulácie, či je to začiatok nového trendu alebo len výnimka zo zaužívaných pravidiel. Spoluprezident Sony Pictures Classics Tom Bernard sa nechal počuť, že sa neudialo nič výnimočne, skôr návrat do skorších časov. „Zúčastnení producenti len zopakovali spôsob, ktorý vo svojej praxi uplatňoval Saul Zaentz,“ upozornil na oscarového producenta, presláveného opusmi Amadeus alebo Anglický pacient. „Saul bol skúsený praktik. Prišel do Cannes a predal svoje filmy do celého sveta. A nezáležalo, v akej etape produkcie sa práve nachádzali – v prípravnej, rozkrútenej alebo už mal hotový film. Nepotreboval žiadnych agentov alebo sales spoločnosti.”

V prípade historického filmu Peterloo, o neslávnom masakre v britskom Manchestri z 19. storočia, vyjednala výkonná producentka Gail Egan americké práva pre Amazon z 20 miliónov amerických dolárov na čiastku 30 miliónov. Je známe, že spoločnosť Sony Pictures Classics a režiséra Verhoevena spája dlhoročný vzťah, takže uvažovať o angažovaní nejakého agenta je úplne od veci, čo potvrdzuje aj samotný tvorca hitov Základný inštinkt alebo Showgirls. “Sony považujem za svoje domovské teritórium v USA. Som potešený, že aj moje európske filmy vždy končia u nich”.

Filmové „ťahanice“
Samozrejme, dôležité spoločnosti a ich agenti stále hrajú kľúčovú rolu skoro v každej transakcií, čo sa udeje najmä v Cannes. Najmä Creative Artists Agency a William Morris Endeavor  tvrdia “muziku”, ale to, čo dal na stôl Amazon za Peterloo, výrazne presiahlo ich ponuku. Rovnako menej známa A24 vyfúkla “Posvätného jelena” práve Creative Artists Agency, hoci práve ťa bola výhradným predajcom spomínaného Homára. A to napriek tomu, že v novom filme okrem Collina Farrella nie je podpísaný žiadny iný herec, a takisto je utajovaný aj jeho obsah.

Podobný obchod sa však udial v Cannes aj minulý rok, keď producent Brett Ratner obišiel obe posledné dve spomínané spoločnosti a rýchle sa dohodol so Sony Pictures Classics v pripravovanej snímke Pravda s Cate Blanchett a Robertom Redfordom. “Predal som im to napriamo”, uviedol. „Mám s nimi dobrý vzťah, tak na čo by som potreboval agenta, ktorý by ma stál ďalšie peniaze?“

Z Cannes Peter Nágel, umelecký šéf Art Film Fest Košice 

Ticketportal.sk