Medzinárodný filmový festival s názvom Art Film Fest je najdlhšie organizovaným medzinárodným filmovým festivalom na Slovensku. Vyprofiloval sa na jednu z najvýznamnejších a divácky najnavštevovanejších kultúrno-spoločenských udalosti u nás. Tento rok však prežíva svoj nový začiatok, pre problémy v Trenčianskych Tepliciach sa totiž presúva do Košíc. O tohtoročnom podujatí, ktoré štartuje 17. júna, sme sa porozprávali s umeleckým riaditeľom Art Film Festivalu, Petrom Nágelom.
Prečo sa Art Film Fest sťahuje do Košíc?
Rozhodnutie definitívne padlo v minulom roku a dozrievalo asi dva – tri roky. Situácia nastala preto, že festival, čo je pozitívne, sa dostal do istých rozmerov, a prostredie, v ktorom sa konal 23 rokov, už akoby neumožňovalo ďalší vývoj. Art Film vznikol v roku 1993 a bolo to malé komorné podujatie pre priaznivcov filmov pre umenie a dispozičné priestory, ktoré tam boli, boli vtedy vyhovujúce. Paradoxne minulý rok, keď bol festival poslednýkrát v Trenčianskych Tepliciach, sme končili s tými istými priestormi, s ktorými sme pred rokmi začínali. Akurát s tým rozdielom, že prvý ročník navštívilo 200 alebo 300 návštevníkov a minulý rok bolo 22-tisíc len v kinách. Samozrejme, vždy sa to suplovalo a posledné roky sa premietalo v Trenčíne.
V Trenčianskych Tepliciach ale teraz vznikol nový festival, International Film Festival Trenčianske Teplice, ktorý štartuje 23. júna.
Áno.
Vznikli medzi vami trenice, keďže "stavajú" na vašich základoch?
Nechcem o tejto situácii hovoriť. Tieto fakty sú niekoľko dní známe aj nám a nechcem teraz používať silné slová. To, že nejaké pokračovanie a filmová kultúra by mala byť naďalej prítomná v Trenčianskych Tepliciach, je fajn. Tomu aj ja osobne držím palce, nech môžu vzniknúť aj v ďalších mestách. Nemyslím si však, že štvordňová záležitosť sa môže vydávať za medzinárodný filmový festival. Nakoniec si počkáme a ľudia, prípadne médiá, to zhodnotia.
Samotní organizátori však niekedy vo februári alebo v marci ohlasovali vznik nového festivalu - je to zaznamenané v médiách a dokonca ústami zakladateľa Art Filmu Petra Hledíka. A zrazu sa dozvedáme, že toto podujatie má už za sebou 23-ročnú históriu a tento rok to bude 24.-krát. Samozrejme, vo formuláciách sú veľmi opatrní a zámerne sa rôznymi slovnými hračkami ako keby vyhýbali priamemu zásahu. No pre mňa je čudné a smiešne, keď si klikneme na webe na Petra Hledíka, ktorý je aj teraz medzi štyrmi dôležitými persónami tohto subjektu, a dozvieme sa okrem iného aj to, že v roku 1993 založil najstarší filmový festival na Slovensku. Názov tam nie je. Prečo neuviedli, že založil Medzinárodný filmový festival Art Film alebo Trenčianske Teplice? Prísť s novým projektom, ale „vypožičať“ si cudziu históriu je nepatričné a my na to budeme reagovať.
Môžeme teda povedať, že ide o "trucpodnik"?
Oni sa vehementne vyhýbajú tomuto slovnému spojeniu, ale áno, dá sa to tak povedať.
Čo teda čaká ľudí na "presunutom" festivale v Košiciach?
Je to odvážne a možno aj riskantné rozhodnutie presunúť tradičnú značku po 23. rokoch o niekoľko sto kilometrov ďalej, ale som veľmi rád, že sme našli Košice, a že Košice majú také priestory, kde festival nájde nové zázemie a hlavne dôležité podmienky na ďalší rozvoj. Mesto Košice dnes okrem malebného, komorného, historického centra mesta ponúka novozrekonštruované priestory vďaka tomu, že Košice boli v roku 2013 Európskym hlavným mestom kultúry, a to sú naozaj originálne platformy na premietanie, kde festival nájde svoje zázemie. Hlavné festivalové kino bude v Kunsthalle, budeme premietať v dvoch sálach Kulturparku, som veľmi rád, že Košičania budú môcť prísť aj do kina Slovan, v ktorom sa už niekoľko rokov nepremieta, po niekoľkých rokoch sa otvorí aj kino Úsmev a sme radi, že budeme premietať aj v košickom Amfiteátri, ktorý má silnú divácku tradíciu. Ten je dokonca nastavený na osem až desaťtisíc divákov.
Nebojíte sa, že vám ublíži vzdialenosť?
Vzdialenosť? Ako sa to vezme. Zahraniční hostia aj v minulosti vždy prišli do Viedne alebo do Bratislavy a autami sme ich previezli do festivalového centra. Teraz máme výhodu, že okrem Viedne máme bližšie letisko v Budapešti, do Košíc tiež lietajú letecké linky z viacerých destinácií a podarilo sa nám nadviazať spoluprácu s Českými aerolíniami. Máme tiež spoluprácu so slovenskými železnicami. Vytvoríme teda podmienky, aby tí, ktorí prejavia záujem a prídu aj z iných krajov Slovenska, sa k nám dostali a my ich radi privítame. Samotné zázemie je pre nás dôležité tiež. V Košiciach pôsobí osem vysokých škôl, vyše 60 stredných škôl a asi 35 kilometrov od Košíc je vzdialený Prešov s ďalšími vysokými a strednými školami. Prirodzená báza predovšetkým mladých ľudí je tam vynikajúca.
Akú návštevnosť teda očakávate?
Nechcem, aby to vyznelo neskromne, ale očakávame väčšiu návštevnosť ako v Trenčianskych Tepliciach, pretože tieto priestory, ktoré som spomínal, sú v kapacite od 200 do 600 premietacích miest v uzavretých celkoch okrem spomínaného amfiteátru. Pre vašu predstavu, najväčšie kino v Trenčianskych Tepliciach, kino Prameň, má kapacitu 149 miest. Malo by to byť teda oveľa väčšie číslo.
A aké hviezdy pohostíte tento rok?
Naschvál to tak nenazývame, ale každý festival potrebuje aj známe mená, ktoré priťahujú médiá a divákov a tým sa vytvára vďačná divácka symbióza. Zatiaľ sme ohlásili dve mená. Zlatú kameru si prevezme vynikajúci britský scenárista a režisér Stephen Daldry, ktorý bol už trikrát nominovaný na Oscara v kategórii najlepší film za filmy Billy Elliot, Hodiny a Predčítač. Je to režisér, ktorý si vyberá, aké filmy bude nakrúcať a s akými hollywoodskymi hviezdami. Je to pre nás veľký úspech, že príde do Košíc. Z opačného rangu oceníme herca, ktorý si vôbec nepotrpí na popularitu, ba naopak, ako keby sa pred ňou skrýval, ale dokázal nielen v našich, ale aj v európskych podmienkach preraziť, a tým je Karel Roden.
„Pukanec je kino, ale kino nie je len pukanec!“ S týmto nápadom vyhral fotograf a grafický dizajnér Dávid Doroš súťaž na nový vizuálny koncept a festivalovú znelku. Prečo ste si vybrali práve jeho?
Urobili sme pokus. Po novom roku sme zverejnili na našej webstránke verejnú súťaž, do ktorej sa mohol prihlásiť ktokoľvek a prišlo vyše 50 návrhov z celého Slovenska. Môžem povedať, že pukanec, ktorý vyhral, mal najväčšie prijatie. Mne sa páči jednoduchosť konceptu, výstižnosť a zároveň je to asi ten najklišéovitejší prvok z kina. Čo ho tvorí najmä v multiplexoch? Samozrejme, pukance. Práve Dávid dokázal z tohto triviálneho prvku urobiť skvelý, dynamický a presvedčivý umelecký artefakt.
Ľudia sa teda nemusia báť veľkých premien?
Nie je dôvod na najmenšie obavy. Všetko dobré, čo bolo doteraz spojené s Art Film Festom pokračuje. Program nemá najmenší dôvod na nejakú zmenu, ostávame pri dvoch súťažných kategóriách, a to hrané a krátke filmy, v rámci kinematografie bude zastúpený celý svet od Ázie, Ameriky, Európy plný nezávislých filmov, bude bohatá prezentácia slovenských filmov a som veľmi rád, že sa do programu dostali dve výrazné programové novinky. Prvou je be2can starter a druhou je sekcia Warriety Art Film Choice.