Sledujte nás na Instagrame
@hospodarske_novinyFinále tohtoročnej pesničkovej súťaže Eurovízia je už o týždeň, Slovensko na nej zastúpenie opäť nemá, takže priamo vo švédskom Štokholme sme sa stretli s manažérom českej delegácie, dramaturgom a scenáristom Janom Borsom (29), ktorý má na konte úspešnú produkciu českých verzií známych formátov ako Taxík, Let’s Dance (v Česku pod názvom Star Dance) alebo Český lev.
Necelý rok po prebratí eurovízneho žezla hovorí o veľkosti a prestíži súťaže, výbere tohtoročnej piesne, ako aj o stratégii pre vytvorenie eurovíznej značky v Českej republike: „Eurovízia sa za posledných pár rokov posunula v smere, ktorý sa nám páči a ja dúfam, že sa nám o tom českého diváka podarí presvedčiť.“ Bors sa ďalej zamýšľa nad tým, či sa účasť na Eurovízii oplatí a hovorí o jej potenciálnom prínose v oblasti reprezentácie Českej republiky a českej hudby v zahraničí, ako aj o prínosoch pre jeho kariéru.
V rozhovore pre ESC Insight ste vyhlásili, že v Česku chýba tradícia Eurovízie. Jedným z indikátorov tohto stavu je slabá sledovanosť. Akým spôsobom ste sa to vy alebo ČT snažili v tomto roku zmeniť na domácom poli?
Dovolím si povedať, že nízka sledovanosť je skôr dôsledkom tejto chýbajúcej tradície. Tá bublina, ktorá v Česku okolo Eurovízie je, má dve podoby: ľudia buď nevedia, čo Eurovízia je alebo si myslia, že je to blbosť. Toto však nie je pravda, čo dokazuje práve celková sledovanosť súťaže, ktorá je z globálneho hľadiska fenomenálna. My sa teda toto domáce zmýšľanie snažíme zmeniť. Prvou lastovičkou bol vlaňajší profesionálnejší prístup k súťaži zo strany ČT. My sme latku, dovolím si tvrdiť, posunuli ešte vyššie, nielen čo sa kvality hudby týka, ale aj úsilím celého tímu, ktorý Gabriele pomáha. Svojou prácou sa snažíme šíriť osvetu.
Ako?
Ak si ľudia myslia, že v tomto programe vystupujú klauni a že je to blbosť, chceme, aby zistili, že to nie je pravda. V Eurovízii vystupuje viac ako 40 krajín a, dovolím si tvrdiť, viac ako 40 výborných spevákov. Nie každému tento štýl hudby sedí, treba však pamätať, že títo speváci sú vo väčšine prípadov úplné špičky vo svojich krajinách. Myslím si, že sa nám na poli osvety začína dariť. Fanúšikovia na nás reagujú veľmi pozitívne. Ľudia, ktorí Gabrielin videoklip videli, zostali v údive a pýtali sa: toto je Eurovízia? A zrazu už Eurovízia nie je niečím bizarným, ale stáva sa reálnou popovou súťažou. Najväčším zlomom však bude úspech, to je logické.