StoryEditor

Nová scéna čoraz bulvárnejšia

01.10.2002, 00:00

Všetko sa posralo je názov najnovšej inscenácie bratislavského divadla Nová scéna, naštudovanej režisérom Karolom Spišákom. Podobne ako pri mexickom filme Amores Perros "preloženom" do slovenčiny ako Láska je kurva, ani tento titul nemá veľa spoločného s originálnym názvom Out of Order. To iba snaživí distributéri a dramaturgovia stavili na lacnú reklamu. Na tlačovej konferencii pred uvedením hry dokonca riaditeľka Novej scény Wanda Hrycová alibisticky vysvetľovala použitie slova "posrať", ktoré podľa nej (s odvolaním sa na Krátky slovník slovenského jazyka) najlepšie vystihuje chaotickú situáciu, keď sa všetko vymkne spod kontroly. Ktovie, či by nad podobným slovníkom kritici v prípade neúspechu hry rovnako jasali, ale to zatiaľ nechajme bokom.
Hra nie je bulvárna iba svojím "poslovenčeným" názvom, ale aj celým svojím obsahom. V ľahkej komédii anglického dramatika Raya Cooneyho sa predstaví Štefan Kožka alias pán minister (alternácia Dušan Szabó), ktorý má byť na zasadaní parlamentu, avšak neodolá Jane (Zuzana Skopálová) -- sekretárke opozičného politika, s ktorou sa rozhodne stráviť vášnivú noc v luxusnom hoteli Westminster. Ich výlet na účet vlády sa však skomplikuje a v apartmáne ich prekvapí mŕtvola. Ministrova nevera je okorenená tým, že Jane je sledovaná manželom, ktorý si na to najal súkromného detektíva. Na pomoc preto prichádza ministrov asistent George -- neurotický tridsiatnik (stvárnil ho Ivan Šándor), ktorý pomáha ministrovi dostať sa z kaše. Vedenie hotela sa jeho riaditeľovi (Ján Mistrík) vymkne z rúk, z čoho ťaží najmä skorumpovaný izbový pomocník a čašník v podaní Dušana Kaprálika.
Hra s vulgárnym názvom svojou atmosférou pripomína ďalší kus zo súčasného repertoára divadla, komédiu Šiesti v pyžame. Rovnako je založená na neustálych príchodoch a odchodoch hercov na scénu, kombináciách a premenách rol, zmätku a hľadaní východiska z neriešiteľných situácií. Najväčším problémom komédie je jej dĺžka, dve a pol hodiny je na takýto žáner jednoducho priveľa. Menej pietny prístup k prekombinovanej predlohe by bol v tomto prípade viac, hre by pohol presvetľovací rez, vyškrtanie niektorých opakujúcich sa scén, ktoré aj napriek úvodnému potenciálu zabávať postupne strácajú iskru. Dobrým príkladom je postava Telo (Marián Labuda ml.); manipulácia s mŕtvolou súkromného detektíva v sebe spočiatku obsahuje veľký komický náboj, ktorý ku koncu beznádejne vyprcháva. Hoci sa v bulletine Novej scény dočítame, že Štefan Kožka všetkých kolegov prekvapil svojou dokonalou pripravenosťou, na štvrtkovej predpremiére to tak nevyzeralo, jeho stvárnenie ministra spočiatku pôsobilo príliš afektovane (paradoxne neskôr jeho väčšej prirodzenosti pomohla fyzická únava) a opakovane sa netriafal do úvodov replík. Menej teatrálnosti by pomohlo aj dámskym rolám, nežnejšie pohlavie je v tejto komédii aj vďaka tomu pohlavím hlúpejším. Jednorozmerný je humor Kaprálikovej postavy, a tak je príjemnejší pohľad na žiarlivého manžela Ronnieho (robustný Ivan Pietor) a predovšetkým ministrovho asistenta Ivana Šándora, ktorého súčasnosť pre väčšinu ľudí zredukovala na dabingový hlas v seriáli Priatelia. Jeho herecký potenciál je v skutočnosti oveľa väčší.

menuLevel = 2, menuRoute = style/kultura, menuAlias = kultura, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
19. apríl 2024 15:33