StoryEditor

Karlove Vary riešia peniaze aj holandského Trošku

02.07.2013, 17:15
Z českého filmového festivalu pre HN píše publicista a spolupracovník Radovan Holub.

Po hviezdnom začatí Medzinárodného filmového festivalu v Karlových Varoch koncom minulého týždňa, nasledovalo mnoho súťažných aj nesúťažných filmov, hudobných produkcií či večierkov.





Ak John Travolta v rámci svojich prejavov a večerov praktizoval nenápadné hviezdne maniere, potom francúzsky herec François Cluzet vo francúzskom súťažnom filme s názvom 11.6. bol jeho opakom. Hrá nenápadného pracovníka finančnej bezpečnostnej agentúry Toniho Mussulina, ktorý jazdí na bicykli, ale zatúži po červenom Ferarri. Kúpi si ho v aukcii za 90-tisíc eur. Chce dokázať, že nielen hviezdy a milionári môžu mať také luxusné auto, ale že si ho môže dopriať aj sporivý človek s platom necelých 2-tisíc eur. Nakoniec sa zamiluje do vysokohorskej vodkyne, vezme si dve veľké pôžičky a ukradne počas jazdy autom bezpečnostnej agentúry jedenásť miliónov eur, ktoré vôbec nepotrebuje. Z platu 1800 eur mesačne si totiž mohol zaplatiť v podstate všetko, po čom túžil. Hoci väčšinu ukradnutých peňazí polícia nájde, Toni Mussulin je odsúdený na päť rokov. Súdy totiž považujú jeho konania za útok na francúzsky bankový systém. Mussulin ale chcel len dokázať, že banky nakladajú s peniazmi ako s dobytkom, chýba im riadny prehľad o ich miliónoch a ak by sa Mussulin sám na polícii neudal, bola by otázka, či by milióny vôbec niekomu chýbali. Film bol natočený podľa skutočného príbehu, ktorý v roku 2009 hýbal celým Francúzskom.





Jedna z najobľúbenejších filmových sekcií MFF Karlovy Vary nesie názov Desať európskych režisérov očami Variety. Priniesla niekoľko pozoruhodných filmov. Film s názvom podľa bluegrassovej kapely The Broken Circle Breakdown rozpráva o dvoch belgických bluegrassových spevákoch, ktorých malá dcérka umiera na rakovinu ale oni nachádzajú silu u starých majstrov amerického folku. Farba chameleóna bulharského režiséra Emila Christova je o osamelom onanistovi, ktorého chytí do svojich špár tajná polícia v roku 1989, ešte pred revolúciou, a urobí z neho dôverníka. Po revolúcii sa ukáže, že dôverník nemôže prestať udávať.





Skvelý grécky film Večný návrat Adonisa Paraskevas je zase o televíznej star, ktorá sa chce stiahnuť do úzadia a nejde jej to, kým Smarzovského Dopraváci je tvrdý a nekompromisný poľský film o vševládny policajnej korupcii. Policajt menom Król upláca, chodí do bordelu a nočných klubov, podvádza a pri vyšetrovaní utečie cez strechy varšavských domov. V sekcii Desať európskych režisérov očami Variety bežal aj hit holandských kín Strata panenenstva Evy van End. V ňom otec rodiny nemá čas ustrážiť svoje ratolesti, jeho dcéra má problémy so svojou krásou a syna prenasledujú jeho afty, ktoré by podľa rady svojho kamaráta mal liečiť potieraním semenom. Film patrí k najsledovanejšej a tiež najkonzumnejšej filmovej produkcii, je to akýsi holandský Troška. Napriek tomu ho nikto nevylučoval ani z filmovej sekcie, ani z holandskej kinematografie, ako sa stalo Troškovi.

V Karlových Varoch však riešila ťažkú ​​situáciu českého filmu aj Asociácia producentov v audiovízii. Pavel Strnad z Asociácie povedal, že nový audiovizuálny zákon vlani síce umožnil zriadenie Štátneho fondu kinematografie, ten však nemohol začať svoju činnosť kvôli tiahnucej sa notifikácii z Európskej únie. "Podpora českej tvorby zatiaľ chýba," povedal Strnad. Podiel českých filmov v kinách vlani klesol z 26 percent na 21. A v tomto roku sa tieto čísla podľa Strnada ťažko podarí zlepšiť. Ďalší problém je to, že zahraniční výrobcovia, ktorí pred nakrúcaním podpisujú v ČR zmluvu o alokácii prostriedkov pre natáčanie (inak tiež daňové stimuly), dostanú zo sľúbených peňazí približne jednu tretinu. Ministri českej vlády v demisii túto situáciu síce chápu, avšak je otázka, či patovú situáciu vyrieši nová, aj prechodná vláda. "Je možné, že do Česka nebudú zahraniční producenti vôbec jazdiť," povedal predseda predstavenstva asociácie a producent Milk and Honey Pictures Radomír Dočekal. "Po Mission Impossible tu nebol jediný veľký štúdiový film. Zahraniční producenti zatiaľ dávajú prednosť Veľkej Británii alebo Maďarsku. Ďalší problém je to, že mnoho menších producentov pre svoje filmy nepotrebuje distribútorov vôbec. Producenti sa dohodnú rovno s kinami a nasadzujú svoje filmy priamo. To je nový trend a my nevieme, čo urobí s trhom."

Z Karlových Varov Radovan Holub, spolupracovník HN

menuLevel = 2, menuRoute = style/kultura, menuAlias = kultura, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
20. apríl 2024 00:06