Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
07.04.2015, 09:00

Slovenka si zahrá slávnu herečku, ktorej dvoril aj Hitler

Pätnásť rokov čakal český režisér Filip Renč na okamih, kedy odštartuje nakrúcanie filmu Lída Baarová. Prvé zábery snímky o slávnej herečke a jej neslávnych láskach padli pred Veľkou nocou nad Špindlerovým Mlýnem v Česku, ktorý sa premenil na medzivojnový švajčiarsky Davos.

V podhorí už vládne jar, v krkonošskom stredisku stále zima. A na vrchole zjazdovky Pláň, nejakých tisíctristo metrov nad morom, poriadne mrzne a fičí. Napriek tomu sa dvaja ľudia v objatí so smiechom váľajú v závejoch: Lída Baarová a Gustav Fröhlich. Teda slovenská herečka Táňa Pauhofová a jej nemecký kolega Gedeon Burkhard. Hneď prvý natáčací deň poriadne vyskúšal ich odolnosť. A nielen preto, že rovnako ako celý štáb a hromady rekvizít, vrátane nábytku, sa museli na miesto natáčania dopraviť otvorenú lanovkou. 

"Zatiaľ to ide, ale neviem, ako dlho," predvádza nositeľka dvoch nominácií na Českého leva svoje premočené oblečenie. Kým štáb aj prizerajúci lyžiari na svahu sa chúlia v prešívaných bundách, herci na sebe majú dobové kostýmy z 30. rokov, keď mali spolu milostný románik a strávili idylický týždeň v letovisku v Davose.



Táňa Pauhofová a Gedeon Burkhard. Snímky: MAFRA/Dan Materna

"Nosí sa to moc dobre, všetko je to originál, ale počkajte, až uvidíte moje topánky," varuje Pauhofová, ktorej pre skúšobné zábery ešte povolili poriadne obutie. Do historických kožených topánok sa totiž jej aj Burkhardovi v elegantných športových pumpkách hrnie sneh, ktorého cez noc napadlo požehnane.

Napriek tomu znova a znova sadajú na historické sane, ktorých jazdu zo svahu vrátane nacvičeného pádu sleduje snežný skúter s kameramanom a režisérom pri monitore. "Ani neviem, kto z nás dvoch vlastne sánky riadi, skôr sa to nejako rúti samo," žartuje herečka, keď ju cez pauzy balia do prešívaného kabáta. A to ešte na vymrznutý pár, ktorý sa navzájom dohovára anglicky, čakajú dobové drevené lyže zapožičané z barrandovského archívu. Pohár sektu na terase s pohľadom na panorámu hôr pre nich bude odpočinkovou bodkou - alpské vrcholky potom na krkonošské kopce pridajú počítačoví trikári. Tvorcovia sa držia dvoch zachovaných fotografií z davoského "dostaveníčka" vtedy nesmierne populárnej filmovej dvojice.


Režisér Filip Renč na všetko dohliada.



"K príbehu Baarovej patrí," vysvetľuje Renč zmysel romantického nakrúcania. "Gýčovitá horská selanka totiž končí vo chvíli, keď odídu na stanicu, kde už na Fröhlicha čaká jeho manželka s dieťaťom," zhŕňa režisér. Jedna kapitola zo života prvorepublikovej hviezdy končí, tá druhá, spojená s ríšskym ministrom propagandy Josephom Goebbelsom, nastúpi v najbližších dňoch natáčania. Jeho predstaviteľ, rakúsky herec Karl Markovics, zatiaľ doma trénuje rýnsky prízvuk.

Napodiv sa Gedeon Burkhard a Karl Markovics stretnú prvýkrát práve v českom projekte zo scenáristickej dielne Ivana Hubača, hoci obaja hrali v krimiseriál Komisár Rex - ale tesne sa minuli. Na otázku, či Špindlerov mlýn podľa neho vyzerá ako mondénny Davos, odpovie Burkhard so smiechom: "Pravdupovediac neviem, ja som nikdy v Davose nebol, ale tu sa mi páči."

"O filme Lída Baarová sa v Nemecku už píše, a hlavne v Rakúsku, kde berú Markovicsovu úlohu ako veľkú výzvu, pretože vraj Goebbelsa zatiaľ ešte nikto veľmi dobre nezahral," rozpráva Filip Albrecht, ktorý má na starosti distribučný trh nemecky hovoriacich krajín. Pokiaľ do tamojších kín Baarová prerazí, bude to udalosť, najčastejšie vraj od Čechov kupujú skôr staršie rozprávky.


Celý tím sa zvečnil na spoločnej fotografii.


Na krkonošskom prológu sa zišli iba dvaja aktéri snímky, ale čoskoro pribudnú ďalšie, napríklad Martin Huba ako otec Lídy Baarovej alebo Klára Issová ako novinárka, ktorej herečka na sklonku života - to už Pauhofovú nahradí Zdena Procházková - rozpráva svoj pohnutý osud.

Mapa natáčania sa plánuje od Česka cez Francúzsko po Berlín, nemecké filmové ateliéry Babelsberg si zahrá Barrandovské štúdio. Dátum premiéry zatiaľ nebol stanovený, ale na to Renč teraz nemyslí. "Hlavné je, že po štrnástich rokoch, keď sa o filme Lída Baarová stále len hovorilo a hovorilo, sa konečne prešlo k činom. Áno, mám trému," ukazuje režisér malého plyšového sysľa, ktorého nosí vo vrecku ako talizman. "Aby som tomu uveril, potrebujem mať prvý záber. Dobrý záber," priznáva, keď dáva povel k prvej klapke.

O pár minút neskôr už môže pokojne ohlásiť: "Máme ju, vďaka." A ide sa ďalej, pretože davoský týždeň sa musí natočiť za jediný deň.

Mirka Spáčilová, idnes.cz

Súvisiace články