Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
09.07.2014, 19:44

Česi opäť ukazujú realitu svojich dedín. V Karlových Varoch

Prečítajte si postrehy publicistu Radovana Holuba z filmového festivalu v Karlových Varoch.

Do dediny na Šumpersku, kde sa zastavil čas, odviezol herec a režisér Miroslav Krobot takmer celý divadelný súbor dejvického divadla v Prahe. Tam natočil film s príznačným názvom Diera u Hanušovíc, ktorý bol premietnutý v  medzinárodnej súťaži v MFF Karlove Vary.

Krobot naplnil svoj ​​autorský film celým množstvom figúrok, ktoré nič zvláštne nevedia, vyzerajú väčšinou zmätene a tiež veľa pijú. Film nemá žiadnu zaujímavú story, skôr sledujeme príhody figúrok. Jedna z hlavných postáv - Olin sa napríklad pri práci vymočí na strechu, pretože mu nikto nepristavil rebrík. Starosta opravuje dom, ktorý vzdialene pripomína dom Zuzany Liovej z jej rovnomenného filmu. Je tu tiež muž, ktorý sa neumýva a smrdí, a krčmárka, ktorá točí pivo. Nikto po ničom moc netúži, nie sú tu žiadne moderné služby, je tu len zničený stĺpik autobusovej zastávky, neudržiavané chaty a celý rad ľudí, ktorí nerozumejú modernému svetu. Ako závan moderny pôsobí, že krčmárka (Tatiana Vilhelmová) si holí pohlavie. Je totiž
trochu do vetra a tieto partie jej tela sú zrejme najviac na očiach mužov. Miroslav Krobot však vyhlásil, že podobné postavy pozná z vlastnej skúsenosti a že sa mu páči ich optimizmus. Prezlečený do figúrok zatrpknutých dedinčanov sa ale hercom dejvického divadla páčilo. Ivanovi Trojanovi, ktorý hrá starostu so záujmom o sex a lov, sa dokonca stalo, že ho v kostýme dedinčana nechceli pustiť na natáčanie. Celkovo ide o ďalší diel nekonečného seriálu českého filmu, ktorý hľadá miesta mimo času a priestoru a vyžíva sa v popise figúrok, ktoré nikam nesmerujú, nič nechcú a nepotrebujú nič okrem piva.

 

Keď vyberá Hollywood
Tento rok už po sedemnásty krát priviezla do Karlových Varov networkingová organizácie pre podporu európskeho filmu European Film Promotion so sídlom v Hamburgu desať európskych filmov, ktoré sa zapáčili ôsmim kritikom prestížneho filmového časopisu Variety. Tento rok sa zmenil tím, ktorý filmy do tejto sekcie vyberal. Kritikov koordinoval z Paríža americký šéfkritik Variety Peter Debruge.

Snímky sekcie Dni kritikov Variety: Európa dnes! boli vybrané medzi prvými, druhými a tretími filmami režisérov. Český alebo slovenský film vo výbere chýbal, pretože žiadny z filmov, ktoré pripadali do úvahy, nebol vo Variety recenzovaný, čo je podmienkou výberu. V minulosti v tejto sekcii bežal napríklad Dom Zuzany Liovej. Témy filmov tohtoročnej sekcie Dni kritikov
Variety: Európa dnes! sa týkala cudzincov, či už prisťahovalcov alebo ľudí, ktorí sa cítia osamelí vo väčšinovej spoločnosti. Rakúsky film Macondo v réžii iránskej dokumentaristky Sudabeh Mortezai opisuje život utečencov z Čečenska na viedenskom sídlisku. Hlavným hrdinom je jedenásťročný Ramasan a jeho matka, ktorí chcú získať rakúsky azyl, ale nemajú pre úrady dôkaz, že Ramasanov otec skutočne zomrel vo vojne proti Rusom. Film bol prvýkrát uvedený na MFF v Berlíne 2014. Gruzínsky režisér Levan Goguašvili nakrútil v gruzínsko- ukrajinskej koprodukcii film Schôdzky naslepo. Projekt tohto filmu bol rozvíjaný v spolupráci s MFF Karlovy Vary. Film opisuje strasti starého mládenca v Tbilisi a figuruje tu celý rad ďalších postáv, ktoré sú v hlavnom meste Gruzínska v podstate cudzinci alebo žijú na okraji spoločnosti. Film bol prvýkrát uvedený na MFF v Abu Dhábí v roku 2013. Rumunská snímku Quod erat demonstrandum Andreja Gruzsnického opisuje sledovanie rumunského matematika, na ktorého bola v polovici 80.rokov nasadená tajná polícia Securitate. Informácie Securitate získava od jeho kolegov. Film bol prvýkrát  uvedený na MFF v Ríme 2013. A mnohé ďalšie.

"Každý z týchto európskych filmov zaujal kritiky Variety v minulom roku alebo tento rok. Je však potrebné zároveň povedať, že vybraným filmom sa zatiaľ nedostalo takej pozornosti, akú by si zaslúžili. Vďaka dlhodobej spolupráci časopisu Variety s organizáciou European Film Promotion a Medzinárodným filmovým festivalom Karlove Vary vznikla opäť možnosť, ako výrazne zvýšiť profil týchto neuveriteľných filmov. Aj keď príbehy týchto filmov môžu byť rôznorodé, ich spoločným menovateľom je kvalita,  originalita umeleckého prístupu a osobnej vízie každého z režisérov," povedal k výberu šéfkritik časopisu Variety Peter Debruge.

Radovan Holub, Karlovy Vary