Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
06.10.2014, 13:37

Lady Gaga v Prahe: Poloprázdna hala a prehnaná šou

Pred štyrmi rokmi mala americká diva Lady Gaga v pražskej O2 aréne beznádejne vypredané. Pri jej druhej návšteve mohli fanúšikovia na poloprázdnej ploche hrať naháňačku medzi jednotlivými scénami zložitej pódiovej konštrukcie, ktorá zaberala značnú časť priestoru. Vyprázdnený bol aj samotný koncert.

Nelichotivá návštevnosť koncertu a vlastne aj jeho podoba dobre ilustrovala, že Lady Gaga sa nachádza v kríze, počas ktorej sa jej už nedarí šokovať s takým efektom ako na začiatku a hlavne z nových albumov vykresať skutočné hity. Snaha spojiť umenie s popom na doske Artpop skončila len vznešenými slovami. V prípade turné, ktoré pre zmenu deklaruje spojenie umenia s nespútanosťou tanečné party, je výsledkom rozpačitý a prehnaný gýč.
   
Pražský koncert pritom potvrdil, že Lady Gaga zostáva suverénne aj naďalej jednou z najnadanejších popových speváčok súčasnej generácie. Akustická časť vystúpenia, počas ktorej zasadla ku klavíru - a najmä publikom hromadne odspievaný Born This Way - patrila k poctivo odvedeným vrcholom koncertu, ktorému ale inak dominovali tupo diskotékové verzie pesničiek, v ktorých Lady Gaga robila všetko iné, než čo naozaj vie. Teda predvádzala svoje tanečné kreácie, ako jej od minula narástol zadok, a do predkrútených spevových liniek, ktoré by inak s prehľadom zaspievala, revala na sediacu časť publika: Vstávajte, vy sr*či.



Vystúpenie bolo oveľa priamočiarejšie ako naposledy, Lady Gaga tentoraz nerozprávala žiadny príbeh, galakticky riešená scéna vo farbách neónov a dekadentných newyorských farbách so sporo odetými tanečníkmi a tanečnicami všetkých proporcií ale plnila svoj ​​účel. Podľa očakávania Gaga počas večera striedala extravagantné kostýmy. Show začínala ako pavúčia kráľovná, potom sa chvíľu štylizovala do Amy Winehouse, prezliekla sa za tvora pripomínajúceho niečo medzi chobotnicou a spermiou, tancovala so stoličkou na hlave a koncert pred prídavkom v róbe končila vo farebnej rasta parochni, lepenkou cez bradavky a kobercovými návlekmi na nohách .

Čo naopak zostalo rovnaké, boli jej ufňukané a siahodlhé príhovory k "malým príšerkám", ako nazýva svojich fanúšikov. Znovu ich presviedčala, že sa nemajú báť byť sami sebou, že majú byť hrdí na svoju sexualitu a keď si dajú drogy, tak určite nejazdiť autom i o ďalších hlbokomyseľných pravdách. Hocikedy nesúvislé príhovory takmer nekonečného rozsahu pritom skôr naznačovali, že pod vplyvom omamných látok je ona sama. Aj to ale potom v kontexte koncertu pôsobilo skôr ako dobre spočítaná hra, ako vyzerať v rámci popu naozajstne a nezávisle. Tá istá speváčka, čo sa váľa po pódiu, hrá sa s plyšákmi, ktoré po nej hodili fanúšikovia a bľaboce, že vyzerajú, ako by spolu mali sex troll a opica a toto bolo ich dieťa, dokázala v minúte vystrihnúť hlasovo silnú a presvedčivú coververziu Whole lotta Love od Led Zeppelin a nepremeškať jediný kľúčový moment choreografie.

Podobne kašírovane a na efekt pôsobili aj zvracajúca tanečníci prezlečení za ošípané v pesničke Swine, rovnako ako príhovory, v ktorých sa Lady Gaga chválila, aké všetky hity zložila. Práve v tom bola viditeľná snaha zakryť najväčšiu slabinu bizarnej šou, ktorá svojou nesústredenosťou pripomínala guláš príliš mnohých chutí. Že Lady Gaga jednoducho nemá žiadne nové piesne, ktoré by boli tak silné ako Bad Romance, Just Dance, Alejandro alebo Poker Face bolo podľa reakcií zrejmé, aj keď sa o tom snažila ľudí v hale presvedčiť.

Preto jej ako bublina nafúknutá hra na efekty, ktorú uprednostňuje nad nadaním, už aspoň podľa návštevnosti koncertu baví naživo skutočne len tých oddaných. Ak s tým Lady Gaga niečo neurobí (a album duetov s Tonym Bennetom naznačuje, že môže), mala Praha tú česť vidieť nevyrovnanú šou speváčky na strmom zostupe zo žiarivých výšin.

idnes.cz

Ticketportal.sk