Recenzia: Udalosť roka? Veľký Gatsby je dobrá voľba (video)

16.05.2013, 00:00
Exkluzívne z Cannes. Film Veľký Gatsby otvoril 66. ročník najslávnejšieho festivalu.

„Gatsby je nádhernou hereckou príležitosťou.“ Týmito slovami včera pred novinármi v Cannes už poobede komentoval Leonardo DiCaprio svoju titulnú postavu v snímke Veľký Gatsby, ktorá oficiálne večer odštartovala 66. ročník najväčšieho filmového festivalu na svete.

Filmová udalosť
O najnovšom prepise klasického románu Francisa Scotta Fitzeralda Veľký Gatsby sa hovorí už dlhšie ako o filmovej udalosti. Napriek svojmu pôvodnému vymedzeniu predstavuje jasný celosvetový kinematografický produkt. Dokazuje to aj jeho globálne nasadenie okamžite po včerajšej premiére v Cannes. Aj do slovenských kín prichádza dnes. Osobne si myslím, že film napriek hviezdnemu hereckému obsadeniu i podmanivému a modernému “looku”, sa diváckym hitom najskôr nestane. Hoci odvážna adaptácia režiséra Baza Luhrmana sa snaží z pôvodne divokopulzujúcich dvadsiatych rokov minulého storočia vydolovať nonstop nadčasový presah, jej presvedčivosť je menej hmatateľná.

Austrálsky excentrický režisér Baz Luhrman na tlačovej konferencii priznal, že Veľkého Gatsbyho s Robertom Redfordom v titulnej úlohe videl ešte v roku 1974 v kine svojho otca a nikdy naň neprestal myslieť. Teraz ukázal, že je v pravom zmysle slova skutočným filmovým šoumenom, ktorý nemá núdzu o fantastické nápady a vie diváka upútať. Avšak práve jeho veľkolepé vizuálne predvedenie oslabuje nielen dramatickú stavbu diela, ale aj jeho celkové vyznenie.

Americký sen
Na druhej strane, výber práve tohto filmu sa ukázal veľmi vhodným variantom pre globálny typ festivalu, akým sa Cannes právom etabluje. Hoci miestnosť pre tlačové konferencie má kapacitu 500 miest, po tomto filme by ju bolo potrebne rozšíriť minimálne na trojnásobok. Najväčšiu pozornosť, samozrejme, na seba sústredil Leonardo Di Caprio, predstaviteľ tajomného a výstredného milionára Jaya Gatsbyho. „Myslím si, že je oveľa väčším zosobnením amerického sna, než si dokážeme predstaviť. Je beznádejným romantikom, ale aj neskutočne prázdnou individualitou, hľadajúcou niečo, čo by vyplnilo prázdnotu jeho života,“ povedal DiCaprio o svojej postave.

Niekoľko otázok smerovalo aj na Tobeyho Maguirea, ktorý prezradil, že je jedným z najbližších Leových priateľov, a práve jemu vďačí najviac, že získal svoju rolu. “Zavolal mi jedného dna, že sa mu ozval Baz, ktorý chce urobiť Veľkého Gatsbyho. A že si myslí, že ja sa najlepšie hodím pre postavu Nicka Carrawaya. No a vyšlo to.”

Dážď ako spestrenie
Z dobrej nálady hosťom ani divákom neubralo ani daždivé počasie, ktoré vládlo inak v tradične slnečnom letovisku Cannes. Medzi tisíckami pozvaných hostí, okrem hlavných aktérov filmu, zaujali aj členovia 9-člennej poroty, ktorí budú hodnotiť ostrosledovanú súťaž s dvadsiatkou vybraných titulov. Na povestnom červenom schodisku ďaleko väčší hurhaj a rev ako predseda jury Steven Spielberg sústredila “ Nicole Kidman (jedna z ďalších členov jury). Samozrejme, aj to patrí ku koloritu Cannes.

Z Cannes Peter Nágel,
riaditeľ Art Film Fest

01 - Modified: 2004-11-02 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Sme rajom investorov? Nie navždy 02 - Modified: 2004-11-02 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Cezhraničná spolupráca