StoryEditor

Obrazy ako darček na Vianoce? Vhodné sú po celý rok

18.12.2011, 23:00

Bratislava -- "Ako vianočný darček by som odporučil určite niečo finančne nenáročné, niečo, čo sa na vás zo steny usmeje pri rannej káve," povedal pre HN svoj tip konateľ aukčnej spoločnosti Darte Jaroslav Krajňák. Záujem o výtvarné umenie podľa slovenských aukčných domov však nediktujú Vianoce až tak, ako je to pri literatúre či hudbe. Ide totiž o finančne nákladnejšie darčeky. "Obrazy sú predsa len exkluzívnym tovarom a ten za malú sumu nedostanete. Samozrejme, že ľudia si dávajú aj takéto výtvarné darčeky, ale v rámci ponuky vianočného trhu to nie je ústredné," doplnil pre HN riaditeľ aukčnej spoločnosti SOGA Ján Abelovský.

Peniaze na stene
Ak je kvalitná ponuka, diela výtvarného umenia sa predávajú po celý rok. Podľa skúseností SOGY si ľudia na konci roka cielene vyberajú skôr umeleckoremeselné veci, ako sú šperky. Pre spoločnosť Darte však Vianoce, naopak, znamenajú zvýšený záujem o umenie. "Je to prirodzený faktor, počet záujemcov a tých, ktorí budú umeleckým dielom obdarovaní, sa zvýši takmer na dvojnásobok," potvrdil Krajňák. Záujmu, podľa neho, pomáha obchodná neistota v obchode s realitami. "Investori hľadajú stabilnejšiu komoditu, ktorá im zaistí okrem dobrej investície aj prestíž a interiérovú estetiku. Ich peniaze "zavesené na stene" sa im a ich priateľom budú aj páčiť," pokračoval Krajňák. Jeho spoločnosť pripravila aj špeciálnu online aukciu, v ktorej vyvolávacie ceny ponúkaných diel po dohode s majiteľmi znížili o 50 až 70 percent.

Väčší záujem si všímajú aj v aukčnej spoločnosti Art Invest. "Teraz pred Vianocami je dopyt hlavne po dielach nižšej cenovej kategórie, grafiky a podobne, ale sú aj veľkí zberatelia, ktorí investujú aj väčšie peniaze," vysvetlil pre HN konateľ spoločnosti Art Invest Michal Volčko. Špeciálnu ponuku pre na Vianoce nepripravili, ale ponuku diel cenovo prispôsobili.

Prvý dojem
"Na Slovensku je najrozšírenejší typ "intuitívneho" zberateľa, ktorý buduje svoju kolekciu podľa princípu ruskej rulety. Nakupuje výtvarné diela vo veľkom, hocikde a od hocikoho a aj keď nejasne tuší, že nie všetko z toho, čo získava je kóšer, príliš mu to neprekáža," dodal Abelovský. Podľa neho však kupovanie umenia nie je nezáväznou ušľachtilou záľubou, ale tvrdým obchodom. Úspešný je ten, kto má vedomosti. "Najhoršie zo všetkého je kupovať podľa vlastného vkusu. Podľa toho, čo sa mi páči," vysvetlil Abelovský. Krajňák zase rozlišuje medzi účelom nákupu, teda či ide o investíciu alebo o potešenie. "Je to teda o obchodnom marketingu alebo o prvom dojme."

Abelovský odporúča ako výtvarný darček v "čase krízy" menšie diela ako sú grafiky, ale od renomovaného a obchodne úspešného autora, ako napríklad Ľudovít Fulla či Albín Brunovský. Ako najlepšou investíciou zo slovenského umenia sa podľa neho ukazujú diela našich konceptualistov zo 60. až 80. rokov minulého storočia. "Zatiaľ majú celkom "priateľské ceny" a potenciál rastu je obrovský. Pri slovenskej moderne sú diela cenovo "vyšponované", pri súčasnom umení je zase neúmerné riziko," uzatvoril Abelovský. (zs)

menuLevel = 2, menuRoute = style/kultura, menuAlias = kultura, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
23. apríl 2024 12:45