Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
18.04.2012, 00:00

Naším najlepším filmom je podľa očakávaní Dom

Aktualizované | Filmom roka sa stala snímka Zuzany Liovej, rovnako 6 cien má aj Cigán.

Naše národné filmové ceny Slnko v sieti, ktoré sa udeľovali včera večer už po piaty raz, poznajú svojich víťazov. Najlepším hraným filmom sa stal podľa očakávaní Dom od režisérky Zuzany Liovej, ktorý získal celkovo šesť cien. I keď pozbieral tie hlavnejšie ocenenia (najlepší film, scenár, herci v hlavných úlohách i vedľajších úlohách), v počte získaných sošiek sa mu vyrovnala aj snímka Martina Šulíka Cigán, ktorá si ich odniesla tiež šesť vrátane ceny za najlepšiu réžiu.

Všetci herci naraz
„Som v absolútnom šoku," povedala počas priameho prenosu Liová, ktorej film má na konte už rôzne ocenenia od svojej premiéry na vlaňajšom festivale Berlinale. Tam sa objavil ako vôbec prvý slovenský film po 20 rokoch.

Minulý rok bodovala aj na slovenskom festivale ArtFilm Fest, kde získala už v roku 2003 Cenu Tibora Vichtu za najlepší scenár k filmu Dom. Rovnako za tento scenár získala pred rokmi aj Cenu K. Kieślowského na festivale v Cannes.

Film však začala nakrúcať o niečo neskôr. Snímka o túžbach aj problémoch jednej rodiny v chudobnej časti Slovenska zaujala aj slovenských divákov v kinách, kde sa film premietal od konca septembra. Liová pri preberaní ceny za scenár zdôraznila, že ako pôvodom scenáristka si ju veľmi váži a poďakovala celému tímu.





Jej film získal aj všetky štyri herecké ocenenia. „Som rád, že to dostali všetci herci z Domu, čo je zásluha Zuzky Liovej, a jej prácu si veľmi vážim. Bol to pre mňa krásny čas a veľmi pekné natáčanie," povedal pre HN po prevzatí ceny český herec Miroslav Krobot.Cenu za najlepší mužský herecký výkon získal za úlohu ukrutného otca.

Jeho mladšia kolegyňa a filmová dcéra Judit Bárdos získala cenu pre najlepšiu herečku v hlavnej úlohe a "porazila" tak svoju staršiu kolegyňu Szidi Tobias a Martinu Kotlárovú z filmu Cigán. „Je to obrovská radosť, tešila som sa už keď som nakrúcala ten film, a to som vôbec ani nemyslela na to, že by som takúto cenu niekedy mohla získať," povedala pre HN Bárdos.

Taťjana Medvecká a Marek Geišberg si národné filmové ceny prevzali za najlepší herecký výkon vo vedľajšej úlohe. Českú herečku si Liová vybrala, aby stvárnila postavu "milujúcej, odovzdanej, unavenej" matky. „Ja som tých filmov naozaj natočila veľmi málo, viac hrám divadlo a občas nejakú televíziu, ale s tým filmom to nie je žiadna sláva, takže som bola veľmi rada, že som túto ponuku dostala," konštatovala pre TASR Medvecká, ktorú si môžu slovenskí diváci pamätať napríklad z komédie Marečku, podejte mi pero (1976), kde hrala po bohu Jiřího Schmitzera.

Šulík na dvakrát

Jeden z tých, ktorí sa na pódiu objavovali viackrát bol režisér Martin Šulík. Zabodoval nielen s Cigánom (cena za réžiu, kameru, zvuk, strih, filmovú hudbu a kostýmy) ale aj filmom 25 zo šesťdesiatych alebo Československá nová vlna I. a II., ktorý sa stal najlepším dokumentom. Poďakoval sa spolupracovníkom a zložil poklonu ďalším nominovaným režisérom, ktorí sú od neho mladší a sám seba označil za filmového brontosaura. Snímku Cigán nakrúcal aj s nehercami v autentickej osade Richnava.

"Teším sa tomu, pretože to ocenenie vystihuje situáciu v kinematografii, nastúpila mladá generácia filmárov, ktorá má svoj pohľad na svet. Ten pohľad je iný ako pohľad mojej generácia, ale som rád, že zachytávajú tvár Slovenska. Je to veľmi dôležité, a to ako sme žili, bude o pár rokov možné vidieť práve v takých filmoch ako je Dom," povedal pre HN ocenený režisér. Martin Šulík získal cenu Slnko v sieti už v roku 2006 za svoju snímku Slnečný štát.

Šulík sa veľmi pochvaľne vyjadroval o filme Dom, spolu s ktorým sa pred udeľovaním mohli pochváliť aj rovnakým počtom nominácií - dvanásť. „Dom zachytáva všednú realitu, ale pod jej povrchom zachytáva vnútorný svet tých hrdinov, som rád. Moja skúsenosť z takýchto súťaží však je, že situáciu v kinematografii oveľa lepšie vystihujú nominácie. Mňa ani tak celkom nezaujíma kto vyhrá, ale zaujímajú ma nominácie, pretože tie zachytávajú situáciu pestrejšie," dodal.

A ako doplnil, momentálne sa pokúša točiť skôr dokumentárne filmy. Keďže počas večera prebral aj cenu pre najlepší dokument, priznal, že toto ocenenie nečakal, pretože jeho dokument oproti ďalším dvom nominovaným dielam z dielne Eriky Hníkovej a Ivana Ostrochovského, je "trochu atypický". "Je ďaleko viac orientovaný na archív a je ako keby časozberný. Tie dva dokumenty, aj Ilja aj Nesvadbovo, sú dokumenty, ktoré veľmi reflektujú tú živú súčasnosť a myslel som, že vyhrajú tie," konštatoval Šulík. Rozhodnutie akademikov komentoval slovami: "Odôvodňujem si to tak, že akadémia ocenila jeden dokument ako celú epochu, všetkých tých ľudí, ktorí točili tie filmy a ktorí naozaj zanechali obrovské kultúrne dedičstvo, z ktorého môžeme dodnes čerpať."

http://www.youtube.com/embed/144siS-KXRc


Ostatní ocenení

Na prázdno odišiel debutový film režiséra Petra Bebjaka Marhuľový ostrov, ktorý patril do tej trojice filmov s najväčším počtom nominácií a s Domom a Cigánom bojoval aj o cenu pre najlepší film. Zaujímavosťou je, že jeden z hlavných hercov Atilla Mokos sa okrem tohto filmu objavil aj v ostatných dvoch spomínaných snímkach. Vo filme Dom si zahral kňaza a ako z hlavnejších postáv sa objavil aj v Cigánovi.

http://www.youtube.com/embed/bdhbClDRNkw


Cenu za výnimočný prínos dostali kameraman Tibor Biath, za ktorého cenu prebral jeho syn, a režisér a scenárista Eduard Grečner. Ocenenie považuje za veľmi významné zvlášť pre názov, ktorý vznikol ako odkaz na rovnomenný film režiséra Štefana Uhra. „Pre mňa to má symbolickú hodnotu, pretože ja som so Slnkom v sieti zrastený. Robil som tam pomocnú réžiu. Potom mi režisér Štefan Uher garantoval môj vstup do samostatnej tvorby hraného filmu," povedal pre TASR Grečner. Dnes 80-ročný filmár stál pri zrode výnimočnej snímky, ktorá prepožičala názov národným filmovým cenám a v tomto roku zaznamenáva 50. výročie vzniku. Ocenený režisér a scenárista, ktorý sa do slovenskej kinematografie zapísal najmä dielami Nylonový mesiac (1965) a Drak sa vracia (1967), aj v súčasnosti pozorne vníma dianie v slovenskom filme. „Som veľmi nadšený, že piata generácia má také silné témy. Špeciálne film Dom Zuzany Liovej je taká čistá kinematografia, veľmi pôsobivá, veľmi otvorená, až bezohľadne otvorená, ale to práve kinematografia potrebuje," doplnil.

V minulých rokoch boli ocenení viacerí ľudia: režisér Juraj Herz (2004), filmový kritik Pavel Branko, kameraman Stanislav Szomolányi (2006), kameraman Vincent Rosinec, filmový strihač Maximilián Remeň (2008), herec Ladislav Chudík a dramaturg a scenárista Albert Marenčin (2010).

Raz za dva roky
Národná filmová cena Slnko v sieti sa koná každý druhý rok, aby sa zachovala kvalita ceny, keďže za jeden kalendárny rok sa u nás zrealizuje málo filmov. Prvý rok sa udeľovala v roku 2004. Vtedy bola udelená historicky prvá filmová národná cena, a to pre spomínaného režiséra Juraja Herza za výnimočný prínos slovenskej kinematografii. Od dva roky neskôr bodoval film Martina Šulíka Slnečný štát, ktorý okrem ceny za najlepší film bodovala aj v ďalších piatich kategóriach (scenár, réžia, strih, hudba, zvuk). Druhým najúspešnejším filmom bola vtedy snímka Šílení.

O dva roky neskôr bol v znamení Muziky. Film Juraja Nvotu získal cenu pre najlepší film, réžiu, scenár, strih, zvuk, filmovú hudbu, hlavnú mužskú hereckú úlohu a vedľajšiu ženskú hereckú úlohu. Naposledy, v roku 2010, získal národnú filmovú cenu pre najlepší film Pokoj v duši. Snímka režiséra Vladimíra Balca (cena pre najlepší film, kameru a všetky herecké výkony okrem hlavnej ženskej úlohy) sa však o slávu podelil s dokumentom Juraja Lehotského Slepé lásky ( najlepší dokument roka, réžia, scenár, zvuk, strih).

Film v hlavnej úlohe
Slávnostný galavečer prebehol v Slovenskom národom divadle a niesol sa v duchu histórie slovenského filmu. Réžiu mali na starosti Michal Vajdička a Roman Valentko, scenár Tomáš Jedno a o hudbu sa postaral Peter Mankovecký. Počas takmer dvojhodinového prenosu sa pripomínali posledné dekády našej filmografiie a na pódiu sa tak objavili napríklad Emília Vášaryová, Ladislav Chudík, Stano Dančiak, Emil Horváth, Maroš Kramár, Zdena Studenková a ďalší.

Celý večer prebiehal plynulo a príjemne, až na pár zaváhaní, keď boli ohlásení dvaja na udelenie ceny a prišiel len jeden. Ako moderátor večera bol ohlásený spevák Richard Müller, ten sa však nakoniec objavil len na záver večera -  pri odovzdávaní ceny pre najlepší film. Oproti niektorým predchádzajúcim udeľovaniam rôznych cien išlo však v tomto prípade o kvalitný a veľmi pozerateľný večer.

Prehľad víťazov ceny Slnko v sieti 2012:

NAJLEPŠÍ HRANÝ FILM

Cigán (Martin Šulík) 
Dom (Zuzana Liová)
Marhuľový ostrov (Peter Bebjak)

NAJLEPŠÍ DOKUMENTÁRNY FILM
25 zo šesťdesiatych alebo Československá nová vlna I. a II. (Martin Šulík)
Ilja (Ivan Ostrochovský) 
Nesvadbovo (Erika Hníková)

NAJLEPŠÍ ANIMOVANÝ FILM
Kamene (Katarína Kerekesová)
Kto je tam? (Vanda Raýmanová) 
Posledný autobus (Martin Snopek a Ivana Laučíková) 

NAJLEPŠÍ KRÁTKY HRANÝ FILM
Cagey Tigers (Aramisova)
In delirium (Stano Petrov) 
Ľahký vánok (Sahraa Karimi) 

NAJLEPŠIA FILMOVÁ RÉŽIA
Martin Šulík (Cigán)
Zuzana Liová (Dom) 
Peter Bebjak (Marhuľový ostrov) 

NAJLEPŠÍ FILMOVÝ SCENÁR
Petr Jarchovský (Občiansky preukaz)
Marek Leščák, Martin Šulík (Cigán)
Zuzana Liová (Dom)

NAJLEPŠÍ KAMERAMANSKÝ VÝKON
Juraj Chlpík, Jan Baset Střítežský (Dom)
Martin Šec (Cigán)
Martin Žiaran (Marhuľový ostrov)

NAJLEPŠÍ FILMOVÝ STRIH
Vladimír Barák (Občiansky preukaz)
Jiří Brožek (25 zo šesťdesiatych alebo Československá nová vlna I. a II)
Jiří Brožek (Cigán) 
Anna Johson Ryndová (Dom)

NAJLEPŠÍ FILMOVÝ ZVUK
Peter Gajdoš (Marhuľový ostrov)
Peter Mojžiš (Cigán)
Lukáš Moudrý (Dom)

NAJLEPŠIA PÔVODNÁ FILMOVÁ HUDBA
Juraj Dobrakov (Marhuľový ostrov)
Vladimír Godár (Cigán)
Walter Kraft (Dom)
Petr Ostrouchov (Občiansky preukaz)

NAJLEPŠÍ VÝTVARNÝ POČIN
František Lipták (Cigán – architekt)
Mariana Čengel Solčanská (Legenda o lietajúcom Cypriánovi – výtvarná koncepcia filmu)
Jan Švankmajer, Veronika Hrubá (Prežiť svoj život – architekti, výtvarné riešenie animácií)

NAJLEPŠIE NÁVRHY KOSTÝMOV
Katarína Štrbová Bieliková (Občiansky preukaz)
Katarína Hollá (Cigán)
Katarína Hollá (Dom)
Ivana Struhárová (Legenda o lietajúcom Cypriánovi)

NAJLEPŠÍ ŽENSKÝ HERECKÝ VÝKON VO VEDĽAJŠEJ ÚLOHE
Kristína Liška Boková (Občiansky preukaz)
Taťjana Medvecká (Dom) 
Jana Oľhová (Prežiť svoj život)

NAJLEPŠÍ MUŽSKÝ HERECKÝ VÝKON VO VEDĽAJŠEJ ÚLOHE
Mátyás Dráfi (Marhuľový ostrov)
Marek Geišberg (Dom)
Miroslav Gulyas (Cigán) 
Roman Luknár (Lidice) 

NAJLEPŠÍ ŽENSKÝ HERECKÝ VÝKON V HLAVNEJ ÚLOHE
Judit Bárdos (Dom)
Martina Kotlárová (Cigán)
Szidi Tobias (Marhuľový ostrov)

NAJLEPŠÍ MUŽSKÝ HERECKÝ VÝKON V HLAVNEJ ÚLOHE
Miroslav Krobot (Dom)
Ján Mižigár (Cigán) 
Attila Mokos (Marhuľový ostrov)

NAJLEPŠÍ ZAHRANIČNÝ FILM V SLOVENSKEJ DISTRIBÚCII
Biela stuha (Michael Heneke) 
Melanchólia (Lars von Trier) 
Polnoc v Paríži (Woody Allen)