Recenzia: Twilight končí. Našťastie (video + foto)

14.11.2012, 23:00
Záverečný diel populárnej upírskej ságy je nelogická a nudná rozprávka.

„Vám dvom to naozaj spolu pristane,“ hovorí vlkolak Jacob (Taylor Lautner) upírskej dvojici Bella Swan (Kristen Stewart) a Edward Cullen (Robert Pattinson). Z Belly, doteraz smrteľného človeka, sa už stala právoplatná upírka. Musí sa naučiť ovládať svoje novonadobudnuté nadprirodzené schopnosti a krotiť svoju túžbu po krvi. Posledný diel populárnej Twilight ságy prichádza dnes do našich kín. Film s názvom Úsvit – 2. časť (posledný diel bol rozdelený do dvoch titulov) mal veľkolepo uzatvoriť celý príbeh a rozlúčiť sa s fanúšikmi. O spokojnosti fanúšikov sa pochybovať nedá, o veľkoleposti áno.

Nepotrebná logika
Divák sa po roku vracia na miesto, kde sa Bella a Edward zosobášili a narodila sa im dcéra Renesmee. Situácia sa zmenila, Bella je už súčasťou Cullenovskej upírskej rodiny. A tá sa musí pripraviť na útok vládnuceho klanu Volturiovcov. Dôvodom konfliktu je totiž malá Renesmee, pretože ako poloupírske a poloľudské dieťa môže predstavovať hrozbu. Cullenovci preto zháňajú po celom svete priateľov, ktorí by boli ochotní stáť po ich boku pri záverečnej bitke.

Tri štvrtiny snímky sa nesú v rovnakom duchu – nič nehovoriace pohľady, statické, nečinné scény a nelogickosť. Zábery sú pospájané dokopy bez väčšieho zamyslenia, občas na seba ani dejovo nenadväzujú a divák má niekedy problém porozumieť, ako v tomto príbehu vôbec plynie čas. Tiež nelogických nedostatkov je v novom Twilighte skutočne požehnane. Ako je napríklad možné, že upíri, ktorí dokážu neuveriteľne rýchlo behať, sa presúvajú autom? A prečo klan Volturiovcov necháva Cullenovcom niekoľko týždňov na prípravy na bitku, keď na nich môžu zaútočiť v priebehu pár hodín? Zdá sa, akoby logika ustúpila na úkor zámeru. To však vlastne nie je prípad len posledného dielu, podobné nedostatky priniesla každá časť ságy.

Premrhaná bitka
Druhá časť Úsvitu má však, prekvapivo, aj dobrú pasáž. Celkom vydarene pôsobí záverečná bitka, v ktorej padajú hlavy v mene lásky, pomsty a nenávisti. Bohužiaľ, tvorcovia alternatívnym koncom, kde nikto nezomrie a všetci sú šťastní, zahasili aj tú malú iskierku zaujímavosti, ktorú sa im podarilo vykresať. Navyše si neodpustili ani zbytočnú spomienkovú chvíľu (typickú pre seriály, kde však neprekáža), kedy si divák môže v krátkych obrazoch zrekapitulovať, ako sa od začiatku vyvíjal Bellin a Edwardov vzťah.

Katalóg haloweenskych masiek
Hlavní mužskí herci Lautner a Pattinson svoj prejav asi považujú za natoľko výborný, že ich postavy zostali rovnaké. Naopak, o čosi presvedčivejšie pôsobí Stewart, ktorá Belle konečne vdýchla život. Z ostatných postáv dobre pôsobili len Rami Malek ako egyptský upír Benjamin a Ashley Greene ako upírka Alice Cullen. Zvyšní herci sú ako z katalógu halloweenskych masiek a aj hudba pôsobí dojmom cédečka, na ktoré tínedžerka napálila svoje romantické piesne.

„Nikto nikdy nemiloval nikoho ako ja teba,“ hovorí v závere Bella sediac s Edwardom na slnečnej lúke zaliatej kvetmi. Láska s prísľubom večnosti je presne tá rozlúčka, ktorú fanúšikovia čakali. My zvyšní môžeme byť radi, že Twilight netrvá večne.

Hodnotenie HN: 1 z 5 hviezdičiek
Réžia: Bill Condon
Krajina: USA
Hrajú: K. Stewart, R. Pattinson

Upíri, ktorí využili marketing na doraz
Upírskych príbehov bolo napísaných a natočených viacero, ale sotva niektorý z nich spôsobil toľko rozruchu ako sága Twilight. Dnes už je na svete päť filmov, ktoré vznikli podľa knižnej predlohy spisovateľky Stephenie Meyer. Keď vznikol prvý film s dvoma vychádzajúcimi „hviezdami“, ktoré sa stali párom aj v skutočnosti, nikto nepochyboval, že pôjde o fenomén dnešnej doby. Ale prečo sa práve z Twilightu stal kult? Ponúka síce jednoduchý, ale zjavne pútavý príbeh o čistej láske, o ktorej sníva veľa žien. Je pre nich miestom, kde dobro vyhráva nad zlom a kde neúraduje realita. Podľa filmových i literárnych odborníkov však spočíva úspech takýchto ság najmä v časoch, keď sú nasadené, keď pred 4 rokmi prišiel Twilight, zabralo to. Niečo podobné sa stalo s čarodejníckou ságou o Harrym Potterovi spred 10 rokov. Bol na to vhodný čas.

Ani kritické recenzie filmov nikdy nemali pre fanúšikov žiadny význam. Naposledy to potvrdila aj pondelková premiéra posledného dielu Twilight sága: Úsvit – 2. časť v Los Angeles. Tisíce fanúšikov kempovali pred kinom dlhé hodiny, niektorí dokonca aj pár dní. V stanovom mestečku vyrábali obdivuhodné transparenty a pri príchode hlavných hrdinov na čierny koberec šaleli za podpismi. A tvorcovia mali okrem silného marketingu, keďže každá príležitosť bola využívaná na maximum, aj malú poistku. Fanúšikovia totiž sledovali vývoj vzťahu reálnych hercov tak intenzívne, ako aj vo filme. Preto špekulácie o tom, že ich nedávny rozchod mal byť len marketingová kampaň, nemusia byť až také nereálne. Reklama je nadovšetko.

Tržby filmovej série Twilight
Súmrak – 393 miliónov dolárov
Nov – 710 miliónov dolárov