StoryEditor

Zakladateľ Esetu o svojej galérii: Ponúkame, čo iné galérie nie (foto)

02.10.2012, 00:03
Pred 20 rokmi zakladal firmu Eset, dnes založil galériu Nedbalka, kde budú aj obrazy, ktoré mal v obývačke. Peter Paško.


Peter Paško.


Dlhé roky ste spájaný s firmou Eset, kedy vznikla myšlienka založiť si súkromnú galériu?

Samotný nápad vznikol ešte predtým, než sme spolu s Arturom Bartoškom budovu na Nedbalovej ulici v Bratislave objavili. Hľadali sme priestor, kde by sme vystavili svoje obrazy a sem-tam aj nejaké svoje fotografie z ciest, keď sme však objavili priestor bývalej banky, zmenilo to rozmer. Zbierku obrazov bolo treba dobudovať a vzhľadom na unikátny priestor musela byť aj značne reprezentačná.

Čo teda bude možné vidieť v galérii?
Za dobudovaním zbierky stojí práve pán Bartoška. Vystavené budú teda dve naše súkromné zbierky, to sa týka stálej expozície. Ale spodný priestor sa bude meniť častejšie, aby galéria žila väčšou zmenou, pestrosťou.

Kedy ste sa vy sám začali zaoberať umením?
Ja som pôvodne vyštudoval „stavarinu“, bol som projektant a manželka je architektka, venovali sme sa tomu naplno. V oblasti umenia sme úplní začiatočníci, aj moju časť zbierky budoval práve pán Bartoška, spoľahli sme sa úplne na neho.

Ako dlho trvalo dať dokopy všetky diela od Mednyánszkeho, Galandovcov či Fullu až po súčasnejšie diela?
Asi rok a pol, toľko trvala aj rekonštrukcia budovy. Potom sa dobudovávala do tej podoby ako ju bude možné vidieť teraz, je to až neuveriteľný výkon. Veľa obrazov sme kupovali aj v zahraničí, na aukciách v Maďarsku či Česku, takže niektoré diela sa akoby opäť vrátili na Slovensko.

Máte medzi nimi aj svoje obľúbené?
Mám ich viacero, pretože viseli u mňa doma, či už v pracovni alebo v obývačke, takže som si na ne zvykol. Určite by som medzi ne radil niektoré diela Mednyánszkeho, Skuteckého či Benku, ktorého som vídal každý deň pri raňajkách. Sú tam pekné diela od Galandu či Pieskový akt od Viery Žilinčanovej, ktorý som mal v pracovni.



Peter Paško.



V dnešnej dobe to súkromné galérie nemajú ľahké, nebáli ste sa ďalšej existencie?
Moje rozhodnutie ohľadne finančnej záťaže bolo vybudovanie galérie a dobudovanie zbierky, chod galérie by nemal byť veľmi problematický. Mám svoj biznis, stále som spolumajiteľ veľkej firmy, ktorá je úspešná, neočakávam teda žiaden finančný prínos alebo že by som na tom zarobil. Chcel som skôr vybudovať hodnotu a tradíciu do budúcnosti. Bol by som rád, keby sa za také dva roky dostala do samofinancovania, keby sa teda už ku mne neotáčala, že potrebuje peniaze.

Vaša galéria je podľa vás to, čo chýbalo Bratislave...
...sú tu niektoré galérie, štátne či súkromné, ale neponúkajú to, čo táto galéria, že kedykoľvek a ktokoľvek si bude môcť pozrieť históriu vývoja výtvarného umenia na Slovensku. V širšom zábere či väčšom dôraze na jedného autora to iné galérie ponúkajú, ale nie takto komplexne podchytené etapy za posledných 100 rokov.

Dobrú reklamu galérii robí aj váš príbeh o založení Esetu spolu s Miroslavom Trnkom.
Je to už trošku nepríjemné (smiech). Nemá to byť o mne a nakoniec je fakt, že Eset stojí za zdrojom prostriedkov, ktoré umožnili, aby galéria vznikla. Je to práca veľkého množstva ľudí, ja nebudem ani v ústredí v galérie.

Rekonštrukcia budovy, v ktorej bude galéria, stála 1,5 milióna eur, čo ešte bolo treba?
Pôvodne sme chceli jednoduchšiu rekonštrukciu, ale keď sme to začali otvárať, zistili sme, že vzduchotechnické zariadenia a kúrenie boli robené za iným účelom, keďže tú sídlili administratívne priestory. Nebolo to vyhovujúce pre diela, bude tu bývať aj väčší nápor ľudí, takže sme nakoniec robili totálnu rekonštrukciu. Nie je to nejaký veľký luxus, ale robili sme to na úrovni, aby vynikli najmä diela.




Peter Paško s riaditeľkou galérie Katarínou Müllerovou.

Vznikla galéria, ktorá oživí mesto
Pri prechádzaní Nedbalovou ulicou v Bratislave ani len netušíme, aké unikátne priestory sa nachádzajú v jednej z budov. Od 13. októbra tu bude pre verejnosť otvorená nová galéria Nedbalka, ktorá sa už pred otvorením teší záujmu mladých výtvarníkov i verejnosti a vyslúžila si prezývku „malý Guggenheim“. Práve na toto newyorské múzeum sa podobá práve svojím kruhovitým členením. Na 5 poschodiach bude vystavených viac ako 160 obrazov, celá zbierka však obsahuje viac ako 500 diel. Prehliadku je dobré začať na najvrchnejšom poschodí, smerom dolu sa postupne dostávame jednotlivými etapami od klasikov slovenskej moderny od začiatku 20. storočia až po galandovcov. „Mnohé diela majú veľkú galerijnú honotu, je to naozaj kvalitná zbierka,“ povedala pre HN riaditeľka galérie Katarína Müllerová. Na spodnom podlaží galérie sa budú striedať výstavy približne každých 6 týždňov, prvá výstava bude venovaná Stanovi Fiľkovi. Müllerová sa nebráni ani súčasným autorom, ale podľa jej slov rozhodujúca bude kvalita tvorby. „Zatiaľ je koncept galérie upriamený na slovenské výtvarné umenie,“ dodala.



















Snímky: HN/Pavol Funtál

menuLevel = 2, menuRoute = style/kultura, menuAlias = kultura, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
19. apríl 2024 00:21