StoryEditor

Udalosť, ktorá nie je udalosťou

11.06.2008, 00:00
Čo by sa stalo, keby sme stratili pud sebazáchovy? Keby náš vrodený inštinkt vyhýbať sa nebezpečenstvu odrazu zmizol? Odpoveď na túto otázku ponúka režisér M. Night Shyamalan vo svojom najnovšom filme Udalosť, ktorý si už stihol vyslúžiť prezývku "paranoidný triler".

Autor majstrovského kúska Šiesty zmysel (ktorý od premiéry v roku 1999 zarobil takmer miliardu dolárov) rozohráva na plátne mrazivú víziu toho, čo sa stane, ak sa príroda rozhodne konečne pomstiť ľudskú ľahostajnosť...

Čo sa to stalo?
Divák sa v kine ešte ani len nestihne poriadne usadiť, a už sleduje mladú ženu, ako si sponou do vlasov prepicháva krčnú tepnu, či robotníkov, ktorí dobrovoľne skáču zo striech rozostavaných newyorských mrakodrapov. Veru, od prvých minút filmu sa ocitáme zoči-voči neurčitej katastrofe. Mysterióznej udalosti. Čo núti ľudí s absolútnou apatiou siahať si na životy? Neznáma epidémia? Neúspešný vedecký experiment? Toxická zbraň teroristov? Odpoveď na túto otázku hľadá utekajúc pred záhadnou a rozširujúcou sa "udalosťou“ aj stredoškolský učiteľ prírodných vied Elliot Moor s manželkou Almou, priateľom Julianom a jeho osemročnou dcérou Jess. Svet sa čoskoro zhodne na tom, že útočníkom - či tomu veríme alebo nie - je pravdepodobne náš dovtedajší "spojenec“ - príroda.

Stávka na klasiku
Odkedy Shyamalan ohúril filmársky svet vynikajúcou gradáciou deja a nečakaným finále v trileri Šiesty zmysel, každé z jeho ďalších diel je akýmsi pokusom vyrovnať sa nadpriemernému debutu. Potvrdiť povesť "majstra napätia“ sa pokúša aj v Udalosti, ktorá je vraj najjednoduchším filmom, aký kedy nakrútil. Otvorene sa hlási k inšpirácii filmárskymi klasikami 50. a 60. rokov, strach a hrôzu sa preto usiluje vzbudiť bez drahých vizuálnych efektov, klasickými filmárskymi technikami. V porovnaní s jeho ostatnými trilermi je Udalosť pomerne "striedma“ aj v iných ohľadoch - žiaden zdĺhavý prológ či veľkolepé finále, žiadne siahodlhé rozjímanie nad "osudom ľudstva“ či hľadanie spôsobu boja proti ničivej katastrofe.

Nedobrovoľne dobrovoľné konce
Shyamalan našu pozornosť zameriava najmä na to, ako sa s epidémiou popasujú spomínaní hlavní hrdinovia. A tí - ako im zatiaľ ich fungujúci pud sebazáchovy káže - utekajú. Aj keď možno už nie je kam. Popri ich pokuse o záchranu sme svedkami konania tých, ktorých záhadný vietor privievajúci všetko "zlo“ už zasiahol - policajt si dobrovoľne strelí do hlavy, zamestnanec zoo sa bez akýchkoľvek emócií nechá zaživa roztrhať levmi, šofér v plnej rýchlosti len tak vrazí do stromu. Shyamalan nám nedobrovoľne dobrovoľné konce servíruje naozaj naturalisticky. A možno aj to je napokon jedným z problémov filmu. Udalosť ukazuje mnohé až príliš doslovne, nepriateľa aj spôsob útoku poznáme už na začiatku. Dej sa už veľmi nemá kam hýbať a napätie vzniká len zo strachu z čakania na ďalšiu "samovraždu". Konanie hlavných hrdinov je navyše miestami príliš šablónovité, ich dialógy často patetické, charaktery nevyužité.

Neporaziteľný Šiesty zmysel
Udalosť pritom svojím námetom mala potenciál stať sa "filmovou udalosťou“. Tentoraz sa však pravidlo "menej je niekedy viac“ akosi Shyamalanovi neoplatilo dodržiavať. Šiesty zmysel ostane opäť neprekonaný. Navyše, kým napríklad Znamenia ťažili aspoň zo schopnosti udržať pomerne dlho mysteriózny nádych príbehu a Osada zasa z vizuálnej pôsobivosti, Udalosť ostane asi len priemernou víziou možného zániku ľudstva.

Tržby filmov M. Night Shyalmana
Osada 57 000 000 USD
Šiesty zmysel 30 000 000 USD
Znamenia 12 000 000 USD
Vyvolený 10 000 000 USD

menuLevel = 2, menuRoute = style/kultura, menuAlias = kultura, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
19. apríl 2024 15:45