Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
02.07.2020, 00:00

Hej, ty! Ako k nám prišla epidémia tykania?

  • V priebehu posledných rokov som sa evidentne spriatelila s množstvom ľudí, ani sama neviem, ako sa to stalo.
  • Nonšalantne mi tyká slečna v reklamnom spote, obrovské písmená na bilborde aj automaticky generovaný e-mail z e-shopu.
  • Familiárnym oslovením Ahoj sa začína aj nezanedbateľná časť správ, ktorá mi pristane v pracovnom e-maile, hoci som ich odosielateľa v živote nevidela.
  • Kde sú hranice?
  • Prečítajte si článok publikovaný v HN Magazíne, ktorý vychádza každý piatok ako príloha k Hospodárskym novinám.
Hej, ty! Ako k nám prišla epidémia tykania?
Zdroj: Pixabay (ilustračná)

Azda všetci si pamätáme ten pocit, keď nás v obchode prvýkrát privítali slovami: „Dobrý deň, čo si budete priať?“ Bolo to podobné ako držať v rukách čerstvý občiansky preukaz alebo sa konečne prebudiť ako osemnásťroční, bol to prvý záblesk dospelosti, toho, že v očiach okolia už nie sme malé deti.

​Vykanie má v sebe zakódovaný rešpekt k druhému, nastavuje jasné hranice a automaticky z konverzácie vylučuje veľa slov, ktoré so zámenom Vy nejdú dosť dobre dohromady. Lenže v poslednom období akoby som sa zase vrátila do čias, keď som namiesto prvých vrások riešila pupienky na čele, písomku z fyziky a to, či sa za mnou ten krásavec z vedľajšej triedy skutočne otočil, alebo sa mi to len zdalo.

A nie, nemám z toho práve radosť. Hoci sa podľa dátumu narodenia môžem zaradiť do generácie mileniálov, rozhodne si nepripadám dostatočne cool na to, aby som bez šklbania v oku pristúpila na žoviálny tón reklám, ktoré sa mi snažia predať čokoľvek od maskary cez mobil až po finančné služby.

Preboha, to si mám tykať so svojou bankou? Ahoj, tu je aktuálny stav tvojho účtu, a keď už sme pri tom, nechcela by si využiť aj našu super ponuku na výhodnú pôžičku? Prečo značky volia práve túto formu komunikácie?

„Kým vykaním vyjadrujete úctu a istý odstup, tykanie z nás zrazu robí parťákov, sme si blízki, rovní. Vytvárate akýsi mikrosvet, kde hovoríte jeden na jedného,“ vysvetľuje lingvistka Tereza Klabíková Rábová z Katedry marketingovej komunikácie a PR na Fakulte sociálnych vied Univerzity Karlovej v Prahe.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Tento článok je exkluzívnym obsahom Hospodárskych novín. Pokiaľ chcete získať neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu hnonline.sk, predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov.

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.

Ticketportal.sk