Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
26.01.2020, 00:00

Renesancia kultúry pod Tatrami: Slovákov prestáva nudiť

  • Najväčšie kultúrne inštitúcie na Slovensku hlásia nárast počtu návštevníkov.
  • A hoci štatisticky sme na tom v rámci Európskej únie stále podpriemerne, vývin ide dobrým smerom.
  • Čomu za to vďačíme a čo nám táto renesancia kultúry môže priniesť?
  • Prečítajte si článok, publikovaný v HNmagazíne, ktorý vychádza každý piatok ako príloha k Hospodárskym novinám.
Renesancia kultúry pod Tatrami: Slovákov prestáva nudiť
Zdroj: Slovak press photo

„Prečo je dnes na Slovensku toľko frustrovaných ľudí, prečo u nás cítiť tú – havlovsky povedané – blbú náladu?“ pýtal sa v rozhovore pre HN magazín v roku 2014 básnik Ivan Štrpka.

A odpovedal si takto: „Sčasti sú za to zodpovedné zlé sociálne a ekonomické podmienky, no pociťujú to aj ľudia, ktorí tieto problémy nemajú. Ja za tým vidím určité nenaplnené potreby. Paradoxne, ľudia často ani nevedia, že tieto potreby majú, prípadne ich nedokážu pomenovať. Ale práve ich nenapĺňanie často ústí do rôznych závislostí a iných náhradných riešení. Raj nenájdeme v totalite materializovaného sveta. Každý z nás by sa mal nad otázkou zamyslieť. Otázka je pre každého veľmi osobná. Základ pre odpoveď je kultúra.“

Vysokú kultúru chceme viac

Päť rokov, ktoré nás delia od Štrpkovej diagnózy Slovenska, priniesli mnoho. A v skratke by sa ten vývin dal zhrnúť takto: frustrácia na jednej strane trvá a prináša otrávené ovocie v podobe podpory extrémizmu; na druhej strane – ponor do kalných vôd podhubia našej politiky, ktorý nastal po vražde Jána a Martiny, prináša aj katarzné momenty.

V podobe úspešne napredujúcich súdov s dlhodobo nepolapiteľnými zločincami či zvolenia hlavy štátu s vysokým morálnym kreditom. A dobrou správou je i to, že posledných päť rokov – aspoň podľa štatistík nami oslovených inštitúcií – stúpa počet návštevníkov kultúrnych akcií.

„Vyjadrené v číslach, v Slovenskej filharmónii sme za posledných päť koncertných sezón od 67. po súčasnú 71. sezónu zaznamenali zvýšenie záujmu o abonentné vstupenky na koncerty o 16 percent. Priemerná návštevnosť jedného koncertu v roku 2019 bola oproti predošlému roku 2018 vyššia o 20 návštevníkov,“ informujú Juraj Bubnáš, dramaturg Slovenskej filharmónie, a Stela Szittayová, vedúca Oddelenia propagácie a styku s verejnosťou.
Galérii Danubiana sa za posledných päť rokov zdvihol počet návštevníkov takmer dvojnásobne (z vyše 28-tisíc na takmer 51-tisíc).

Ešte väčším skokanom je Galéria mesta Bratislavy, ktorá hlási za posledný rok zvýšenie návštevnosti z necelých 23-tisíc na takmer 38-tisíc ľudí. Čoraz viac ľudí prichádza aj do Slovenského národného divadla či Slovenskej národnej galérie.

Hoci o dôvodoch tohto nárastu možno len polemizovať – samotní organizátori kultúry za tým do veľkej miery vidia zvýšenie kvality ponuky a lepší marketing – isté je, že dosahy tohto nárastu nemôžu byť iné ako pozitívne. Nielenže to všetci inštinktívne tušíme, svedčia o tom aj výskumy.

„V posledných rokoch vzniklo množstvo štúdií, ktoré dokazujú, že participácia na kultúre nie je dôležitá iba sama osebe, ale má dôležitý vplyv aj na emocionálne a fyzické zdravie, sociálny kapitál, ako aj na súdržnosť miestnych komunít,“ píše Marianna Mrva z Národného osvetového centra v správe z výskumu z roku 2018.

Žeby sa na obzore črtal súmrak „blbej nálady“? Nuž, nepodliehajme utópiám. Na úvod úplne postačí, že vďaka kvalitným filmom, hudbe či divadelným predstaveniam si zvyšujeme citlivosť vnímania: voči vlastnému životu i životom druhých.

Limonádové opojenie

Nenechajte sa obmedzovať

Tento článok je exkluzívnym obsahom Hospodárskych novín. Pokiaľ chcete získať neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu hnonline.sk, predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov.

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.

Ticketportal.sk