StoryEditor

Popcorn Juraja Malíčka

03.02.2008, 23:00

Peklo v raji 
Január je nevďačný mesiac, mesiac popkultúrneho pôstu, v ktorom akoby sa mali fanúšikovia, a predovšetkým ich peňaženky, spamätať z vianočného obžerstva. V praxi to znamená, že niet veľmi do čoho investovať, niet čo hrať, niet sa na čo dívať, niet čo čítať a počúvať a hoci toto pravidlo, samozrejme, neplatí bez výnimiek, faktom zostáva, že na začiatku roku toho veľa toho nevychádza. Na druhej strane, ak už sa takto v úvode nejaká nová vec predsa len objaví, vždy ide o popkultúrny produkt, ktorý sa nepotrebuje spoliehať ani na honosnú marketingovú kampaň, ani na predvianočný nákupný boom, lebo si vďaka svojej kvalite jednoducho vystačí aj bez nich.
A špeciálne to platí vo svete videohier, žijúcom v permanentnom očakávaní čohosi prevratného, revolučného a človek by napísal aj dokonalého, ak by to nebola zjavná hlúposť. Dokonalých videohier totižto niet, sú len hry vynikajúce, ktoré, ak sa dobre predávajú, tak nie kvôli šponovaniu hráčskych očakávaní, ale kvalite samotnej. Už samo vydanie hry na sklonku januára je signálom, že vývojári a distribútori svojmu dielu veria, nejde teda o sebavedomé gesto, ale o vieru, že hľadači kvality po nej siahnu kedykoľvek. A ak sa také čosi aj spätne odrazí v realite a naozaj to funguje, aj v kovanom skeptikovi sa razom znova objaví troška optimizmu, že nie všetko je len o dosahovaní maximálnych ziskov. Burnout Paradise sa volá videohra, ktorej sa to týka tento rok a ide o vizuálne nádherné adrenalínom napumpované pouličné závody v otvorenom meste, šoférske peklo v raji, ktoré si jednoducho môže dovoliť prísť na trh v čase, keď sa nenakupuje. Burnout Paradise je presne ten typ hry, po ktorej fanúšikovia siahnu automaticky kedykoľvek, lebo jednoducho vedia, že tá hra bude super a nezainteresovaných nadchne už len po veľmi letnej, hoci len vizuálnej skúsenosti. Pozoruhodné je, že tento princíp už funguje aj v domácom kontexte, v Brlohu sa napríklad Burnout Paradise okamžite po vyjdení stal predajným bestsellerom. Vďaka bohu za to, znamená to totiž, že zákazník nie je bezduchým manipulovateľným štatistickým ukazovateľom, ale kýmsi, kto naozaj vyberá, zvažuje a rozhoduje sa nie len na základe honosných marketingových kampaní.

menuLevel = 2, menuRoute = style/kultura, menuAlias = kultura, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
25. apríl 2024 03:52