Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
20.05.2019, 14:07

"Obrovský stroj, ktorý dokáže ľudí vydesiť." Takto vyzerá filmový biznis za miliardu eur

  • Na Filmovom trhu v Cannes sa uzavrie viac ako 50 percent celkového objemu filmových investícií zo svetového celoročného objemu.
  • Už dlho platí, že ak niekto chce uspieť v tomto biznise, nesmie na Marché du Film chýbať.
  • Festival je rozhodujúcim miestom pre svetový filmový biznis, mesto, región Cannes, ale aj celé Francúzsko.
"Obrovský stroj, ktorý dokáže ľudí vydesiť." Takto vyzerá filmový biznis za miliardu eur
Zdroj: Reuters

72. festival v Cannes je v plnom prúde. Medzičasom sa štatistiky doplnili a čísla sú astronomické. Dominantná udalosť vo svetovom filmovom priemysle zaregistrovala vyše 40-tisíc účastníkov, takmer päťtisíc novinárov a v rámci festivalu a trhu sa premietne viac ako dvetisíc filmov.

To robí festival v Cannes treťou najväčšou globálnou udalosťou v mediálnom pokrytí (po olympijských hrách a majstrovstvách sveta vo futbale).

Miliónové zisky

Tieto čísla majú obrovský vplyv na ekonomiku mesta a regiónu na francúzskej Riviére. Cestovný ruch sa vo veľkom rozvíja a permanentne sa posilňuje aj informovanosť o Cannes. Pred tromi rokmi si mesto nechalo vypracovať štúdiu, z ktorej vyplýva, že na to, aby mesto získalo taký profit ako počas festivalu, by bolo potrebné každý rok naliať do reklamy 35 miliónov eur.

Táto globálna kultúrna udalosť má nezameniteľný vplyv na miestnu ekonomiku. Počas 14 dní festivalu (to zahŕňa deň pred a deň po začiatku festivalu) sa počet obyvateľov minimálne strojnásobí. Zo 73 tisíc na viac ako 210 tisíc ľudí.

V minulom roku si turisti rezervovali takmer 500 tisíc nocí a reštaurácie predali skoro 700 tisíc jedál. Hotely počas festivalu pravidelne dosahujú takmer 20 percent celoročných tržieb a obchody so suvenírmi majú počas mája absolútny vrchol predaja.

Posledný ročník priniesol pre mesto 80 miliónov eur (tržby v obchodoch, reštauráciach a hoteloch) a pre Francúzsko približne ďalších 200 miliónov eur, na ktorých sa návštevníci podieľali až 90 percentami.

Potreba kontaktu

Ako sme už písali (v printovej verzii Hospodárskych novín), neoddeliteľnou súčasťou filmového festivalu v Cannes je Filmový trh (Marché du Film), ktorý v tomto roku oslavuje 60. výročie. Rekordná účasť 12 400 profesionálov z viac ako 110 krajín tomu aj zodpovedá.

Radosť neskrýva ani Jérome Paillard, ktorý je riaditeľom od roku 1995. Práve on sa zaslúžil o primát, s ktorým sa táto udalosť spája. Až do jeho príchodu fungoval trh v podstate ukrytý v podzemí Festivalového paláca.

Práve Paillard presadil myšlienku totálneho otvorenia a dnes je v prístavnej časti bulváru Croisette rozsiatych 400 pavilónov a stánkov. „Je to obrovský stroj, ktorý dokáže ľudí vydesiť," hovorí s úsmevom 63-ročný riaditeľ Marché pri stretnutí s novinármi.

„Stále sa obávajú, či ich stánok stojí na správnom mieste, a či sa dokážu spojiť s tými spávnymi ľuďmi. Rozvinuli sme však segmentovaný program, aby sme ponúkli množstvo malých trhov v rámci jedného veľkého, ale s neodškriepiteľným ľudským faktorom.“

Napriek enormnému nástupu moderných technológií je stále citeľný tlak na tradičnú štruktúru trhu. „Každý rok si naivne myslím, že budeme mať menej projekcií, ale vždy presiahneme číslo 1 500," hovorí Paillard.

Tretinu profesionálov tvoria festivaloví koordinátori, a tí preferujú "vidieť a hovoriť o filme naživo". „Internet nám pomáha veci pripraviť, ale presvedčte producenta alebo režiséra, aby komunikoval cez skype. Ľudia sa potrebujú a chcú stretnúť osobne. Preto sa budúcnosti festivalu, ani trhu vôbec neobávam. Vždy tu bude potreba ľudského kontaktu," zdôrazňuje riaditeľ Filmového trhu v Cannes.

Samozrejme, ani on neprezradí presné čísla, ale striedme odhady uvádzajú, že obchodné transakcie vytvorené na Marché du Film predstavujú viac ako miliardu eur. Na trhu sa uzavrie viac ako 50 percent celkového objemu filmových investícií zo svetového celoročného objemu.

Festival v Cannes sa zvykne označovať za najmasovejšiu udalosť pre ľudí vo vyjadrení cinefilov (výraz, zaužívaný pre filmových nadšencov, ktorí primárne vyhľadavaju artové filmy. U nás napríklad členovia filmových klubov, pozn. red.) návštevníkov a turistov.

Je však zrejmé, že je predovšetkým rozhodujúcim miestom pre svetový filmový biznis, mesto, región Cannes, ale aj celé Francúzsko.

60. výročie najväčšieho svetového Filmového trhu

  • Jubilujúci trh ohlásil pár dní pred otvorením aktuálneho ročníka ohromujúce čísla. Do konca apríla potvrdilo svoju účasť 7 600 účastníkov (v minulom roku 6 158), čo je 23 percentný nárast registrovaných záujemcov. Tento počet reprezentuje profesijnú rôznorodosť z viac ako stovky krajín.
  • Akreditovaní účastníci sú rozdelení do troch rovnocenných skupín – producenti, distributéri a ďalší filmoví profesionáli. Poslednú oblasť tvoria predovšetkým organizátori festivalov a programoví šéfovia. Viac ako polovica zo všetkých profesionálov príde zo Spojených štátov, Francúzska, Veľkej Británie, Nemecka a Číny.
  • V predchádzajúcom roku sa pod súhrnnými číslami podpísalo 40 tisíc všetkých akreditovaných účastníkov, z ktorých viac ako 12 400 sa zúčastnilo 1 500 projekcií, uvedených v 33 kinách v piatich rôznych lokáciach prímorského mesta.

Filmový trh je situovaný vo vnútri a okolí festivalového paláca s desiatkami národných pavilónov a obchodných miest. Dôraz je položený predovšetkým na medzinárodné vnímanie vizibility, diverzity a originality.

Prím hrajú sieťové zdieľania informácií, aktuálne kinematografické trendy a technologické inovácie. Na podporu a prezentáciu týchto zámerov slúži množstvo špeciálnych programov – napríklad Producentská sieť, Dokumentárna dielňa, Priemyselné workshopy, NEXT (program pre futuristické technológie), Cannes XR (virtuálna realita) a programy pre animovaný film.

Tohtoročný Filmový trh potrvá do štvrtku 23. mája. Už dlho platí, že ak niekto chce uspieť v tomto biznise, práve na Marché du Film nesmie chýbať.

Slovenské zastúpenie na Filmovom trhu v Cannes

Súčasťou Filmového trhu je aj spoločný pavilón Slovenskej a Českej republiky, ktorý privítal záujemcov o aktuálny slovenský a český filmový priemysel. Priamymi aktérmi trhu je nastupujúca generácia slovenských filmárov.

Tereza Nvotová a Barbora Námerová sú účastníčkami tréningového programu ScripTeast a Industry worshop bude zastupovať Nazarij Kľujev. V programe Cinéfondation – L´Atelier je Michal Blaško s režijným debutom Obeť a v súťaži študentských snímok Cinéfonadtion zas Martin Gonda s krátkym filmom Pura Vida.

Filmový trh je paralelnou a súčasťou festivalu pre filmový biznis – produkciu, distribúciu a internetové platformy. Začiatky v roku 1959 boli skromné. Pramene udávajú nie viac ako dvadsať účastníkov, ktorí sa sústredili v jednej projekčnej miestnosti na streche starej budovy.

Išlo však o zárodok akcie, ktorá okolo seba okamžite sústredila pozornosť. V nasledujúcich rokoch už boli pravidelne prenajímané všetky kiná na známej rue d´Antibes pre platené premietania. Noviny referovali, že v rámci týždňa trvajúceho festivalu sa v Cannes sústredil filmový obchod ako pri profesionálnych aktivitách v Paríži počas pol roka.

Už v máji 1961 bol trh oficiálne intergrovaný do festivalu, a odvtedy spoluurčuje nezameniteľnú tvár canneskej top udalosti.