StoryEditor

Virtuálna realita, technológie aj provokácie. Spoznajte našich najlepších mladých umelcov

04.10.2018, 10:53
Ikonické priestory bývalého obchodného domu Dunaj prilákali autorov projektu Cena Oskára Čepana.

Od štvrtka 4. októbra do 26. októbra 2018 bude v OD Dunaj výstava štyroch finalistov tohtoročnej ceny - Lucie Mičíkovej, Adama Novotu, Emílie Rigovej, Borisa Sirku - s názvom Time After Time. Výstava má byť najdôležitejším komunikačným nástrojom a odborným výstupom Ceny Oskára Čepana 2018. Jej trvanie obohatí rad sprievodných podujatí.

"Novou filozofiou Ceny Oskára Čepana je dôraz na umelecké myslenie a prax umelcov a umelkýň – usiluje sa rešpektovať kontext, v ktorom ich tvorba vzniká a následne vytvoriť platformu pre ich plnohodnotné predstavenie verejnosti.

Preto sa autentické priestory ateliérov v Prahe, Bratislave, Banskej Bystrici a v Košiciach stali východiskom pre uvažovanie o tohtoročnej finálovej výstave, o sprievodnom programe, ako aj o filmových medailónoch, ktoré autorov približujú verejnosti," povedala Lucia Gavulová, nová riaditeľka Nadácie – Centrum súčasného umenia, organizátora Ceny Oskára Čepana.

Cena Oskara Čepana

U Borisa Sirku sa prelínajú maľby, kresby, objekty, site-specific inštalácie, súčasná hudba, video a zvukové diela či experimentovanie s filmom.

Výstavný projekt obsahuje živé umelecké vystúpenia v rôznych formách – diskusie, performancie, tanečné a hudobné prezentácie, ako aj participatívny happening. Pre organizátorov, a najmä pre samotných finalistov, je výstava, ktorá sa rozvíjala organicky v konštruktívnej spolupráci celého tohtoročného tímu, najdôležitejším komunikačným nástrojom a odborným výstupom Ceny Oskára Čepana 2018.

Cena Oskara Čepana

​Adam Novota v aktuálnom sociálnom projekte o M. R. Štefánikovi takto pracuje s pojmom utópie, ktorý priamo prepojil s výstavným priestorom s použitím živej performancie a virtuálnej reality.

"Miestom na konanie projektu finále Ceny Oskára Čepana 2018, pre ktorý sme vzhľadom na a obsah projektu zvolili tentokrát aj podtitul, sa stal nevýstavný priestor ikonickej postmodernej stavby bývalého obchodného domu Dunaj, ktorý sa nachádza na bratislavskom Námestí SNP.

Dejiny ale aj nedávne udalosti v krajine, situácia v centre mesta a stav budovy, v akom sa dnes nachádza, podporili celkovú atmosféru revolty ale aj nádeje vo finále Ceny. Cena Oskára Čepana, 2018 určite nie je len pokračovaním užitočnej štafety oceňovania a podpory kariéry mladých tvorcov, ale predovšetkým relevantnou inštitúciou, ktorá v Nadácii - Centre súčasného umenia v kontinuite rokov významne prispievala do diskurzu súčasného slovenského vizuálneho umenia s medzinárodným presahom.

Ako progresívna platforma na prezentáciu aktuálnych ideí trendov v súčasnom umení a jeho teórii má nenahraditeľné miesto na scéne ," povedala kurátorka výstavy Lucia Gregorová Stach.

Ivan Svoboda, Cena Oskara Čepana

​Lucie Mičíková pracuje s výtvarným jazykom vlastnej špecifickej ikonografie, plynule prechádzajúc z maľby do kresby a objektu.

Opustené obchody a neskôr kancelárie poskytujú výhľad na námestie, ktoré bolo svedkom najväčších revolučných zmien v nedávnych dejinách krajiny. Dnes ich môžeme považovať za modernú ruinu, ktorá si pamätá množstvo vecí, ale najmä udalostí a ľudí.

Finalisti ju citlivo prekryli novou vrstvou svojich umeleckých diel. Práve vízie a kreativita umelcov a umelkýň vnášajú do vyprázdnených ruín druhý život, odpočítavajú im ďalší čas. Nový začiatok je tak metatémou tohtoročného finále Ceny Oskára Čepana. Veď, ako je viac či menej zrejmé aj z prezentovaných diel, vznikalo v atmosfére krízy hodnôt, ale aj túžby po lepších inštitúciách a spravodlivejšej spoločnosti.

Cena Oskara Čepana

​Emília Rigová a.k.a Bári Raklóri kriticky nahliada na stereotypy spojené nielen s vnímaním svojho rómskeho pôvodu, ale aj s globálnym fungovaním narácií v kultúre a umení vôbec. 

"Symbolicky to vyjadruje podtitul výstavy Time After Time, ktorý sme si požičali z populárnej hudby a ktorý odkazuje na to, že aj keď nezmažeme zažité, môžeme s nádejou skúšať začínať vždy nanovo. Najrazantnejšie to dokáže vyjadriť práve mladé umenie.

Výstavný projekt vo vizuálne silných dielach jeho protagonistov reflektuje aj aktuálne témy post-pravdivej spoločnosti. Na historické traumy, utópie a dystópie, problematiku identity a tela, vedu a technológiu nazerajú už poučene, zrelo a z nadhľadu.

Zo svojej generačnej perspektívy pracujú s týmito obsahmi a pojmami ako s prvkami stavebnice zložitej, mnohovrstevnej reality, ktorú reflektujú vo svojich individuálnych jazykoch a prostredníctvom rôznych médií: maľby, kresby, inštalácie, videa, fotografie, hudby, živej performancie, zásahov do verejného priestoru, sociálnou plastikou či virtuálnou realitou.

Vnímanie chvejivých hraníc medzi viditeľným a neviditeľným podporuje aj architektonické riešenie výstavy od Petra Lišku, ktoré komplikovaný priestor na jednej strane zjednocuje, na druhej strane ho rešpektuje a vytvára skôr komunikačné spojenia, než ohraničenia jednotlivých diel a inštalácií," doplnila kurátorka.

Odborná komisia v zložení Rainer Fuchs, Michal Novotný, Kiki Petratou a Lora Sariaslan vybrala začiatkom júla 23. ročníka Ceny Oskára Čepana umelcov: Luciu MIČÍKOVÚ,  Adama NOVOTU, Emíliu RIGOVÚ , Borisa SIRKU.

01 - Modified: 2020-09-29 11:40:30 - Feat.: - Title: Umelci opäť súťažia o Cenu Oskára Čepana. V dielach experimentujú a kritizujú spoločnosť
menuLevel = 2, menuRoute = style/kultura, menuAlias = kultura, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
24. apríl 2024 18:39