Home alone
StoryEditor

Veľký sprievodca hollywoodskymi vianočnými hitmi. Vládne v nich krv aj rodinná pohoda

24.12.2017, 08:00
Niektoré sa podarili, iné ani náhodou.

Sú populárne aj napriek tomu, že kritici ich zvozili pod čiernu zem, píšu o vianočných filmových hitoch Lidovky.cz. 

A väčšina z nich sa udomácnila aj na našich obrazovkách. Ponúkame vám podrobného sprievodcu americkými filmovými Vianocami a skúsime odhaliť, na čo sa pozrieť, keď už máte po krk popolušiek a princezien. 

Láskavé a zamilované zimné príbehy, ale aj bláznivé komédie, ktoré sa odohrávajú okolo stromčeka a hlavne deti. Samé deti. Veľa detí. A potom filmy, ktoré sa začínajú náznakom sexu (Vianoce na štvrtú, 2008) alebo opitým Santa Clausom (Santa je úchyl, 2003). 

Americké vianočné filmy idú naprieč rôznymi témami a žánrami. Jedno však majú spoločné - ich hlavnou témou je láska a rodina. Len to ich hrdinom musí nejako dôjsť. 

Najväčším hitom sviatočného obdobia zo zámorskej produkcie je tradične malý Kevin, osamotený najskôr v ohromnom dome na predmestí Chicaga (Sám doma) a potom dokonca uprostred New Yorku (Sám doma 2), kde sa ocitá prvýkrát v živote. 

Obidva filmy s Macaulayom Culkinom v hlavnej úlohe, v ktorých režisér Chris Columbus v najlepšej forme predviedol špičkový zmysel pre prácu s gýčom, z nich urobil klasiku. 

Obsahujú základné stavebné prvky, ktoré sú potrebné k spracovaniu vianočnej témy. Hlavným cieľom je dostať ústrednú postavu či postavy do poriadnych problémov. Ich rozmery zdanlivo prekračujú možnosti hrdinu riešiť ich. 

Oni im však čelia a Vianoce majú dostatok nástrojov, aby poskytli pomoc aj vodítko. Nejde teda iba o sviatočnú atmosféru, ale aj o jej hmotné prejavy. 

V rôznej miere zasiahnu aj nadprirodzené javy. Vo všetkých filmoch víťazí neochvejná veľká ľudská pravda, že ľudia sa majú mať radi nielen na Vianoce. 

Temné Vianoce

Hollywood ponúka vianočnú tematiku nepretržite od svojho vzniku. A to rovno v dvoch základných prúdoch. Prvý predstavujú filmy, pri ktorých by prenesenie do iného ročného obdobia nedávalo zmysel.

A druhým sú univerzálne príbehy. Zasadenie deja do posledných dní v roku im dáva výnimočnosť alebo ich aspoň ozvláštni.

Keby Bruce Willis nebojoval za vyslobodenie svojej ženy (a k tomu súčasne aj pár stoviek ďalších obetí) z pazúrov megalomanského zabijáka práve vo chvíli, keď sa koná firemný vianočný večierok, bola by Smrtonostná pasca (1988) radovým akčným filmom a neupozornila by tak výrazne na potenciál do tej doby skôr komediálneho herca.

Kdeže, Vianoce dávajú hrdinom silu, a tak sa vždy ukážu ako oveľa silnejší než zločinci, s ktorými sa stretávajú až prekvapivo často.

Potvrdil to už hammettovský Detektív Nick v New Yorku (The Thin Man, 1934), týmto filmom sa začínajú pravidelné výlety zámorských filmárov do onoho svätého obdobia, kedy na plátne padá umelý sneh. 

Na prelome 30. a 40. rokov, teda v dobe nenaplnených nádejí, že odznievajúca hospodárska kríza bola to najhoršie, čo spoločnosť mohlo stretnúť, prinášali vianočné filmy útechu a vracali vieru v lepšiu budúcnosť.

Väčšinou však nešlo o vieru náboženskú, aj keď kresťanský podtext v podobe modlitieb či zásahov z hora v nich občas bol.

Vrcholné dielo tohto obdobia bol film Život je krásny (1946). Anjel Clarence v pozemskej podobe pomáha kladnému hrdinovi, ktorý dostal ťažké životné skúšky. 

Séria neúspechov ho priviedla takmer k samovražde. Všetko sa samozrejme, obráti na dobré. Režisér Frank Capra postavil proti vtedy obľúbeným noir filmom dielo iného žánru. Jeho happy end však kritika značne odsúdila. 

O pár rokov neskôr nakrútil George Seaton Zázrak v New Yorku (1947).  Dievčatko Susan pochybuje o existencii Santa Clausa. Režisér pripomenul dospelým, že vzdať sa fantázie znamená zabiť v sebe vnútorné dieťa a nežiť plnohodnotný život.

Príbeh podáva cez dramatické aj humorné scény. Výsledkom boli tri sošky Oscar: pre Seatona za najlepšiu adaptáciu, pre autora scenára Valentina Daviesa a tiež pre Edmunda Gwenna za vedľajšiu rolu. 

Deväťročná Natalie Woodová se neskôr stala hollywoodskou star.

Deti a teenageri hrajú vo vianočných filmoch veľmi často. Dostávajú významné úlohy, obzvlášť pri rodinných príbehoch. Dopadá to s nimi rôzne. 

Šesťročný Dennis ako neposlušné dieťa začiatkom 90. rokov celkom uspel. Spomenuli si na neho tvorcovia filmu Postrach Dennis na Vianoce (2007), keď hľadali formu pre modernú adaptáciu klasickej Dickensovej Vianočnej koledy. 

Vzniklo klasické "béčko", akých je na webe a zabudnutých DVD v domácich videotékach nekonečno. 

Aby dospelí s deťmi spustili pred kamerou taký koncert ako Culkin a jeho banda, je vzácne. Skôr sa stane, že dospelý exhibuje na úkor malých hercov, ako napríklad  Chevy Chase vo Vianočných prázdninách (1989). 

Občas sa podarí dokázať, že sa to dá a že netreba vykrádať režiséra Columbusa. Napríklad pri dvojici filmov, kde síce vystupujú deti, ale ich rovesníci nevedia odtrhnúť od obrazoviek oči. Vidieť Santa je stále úchyl (2016), na to už bolo treba dosiahnuť vek 18 rokov. 

Je pravda, že dvojka si od jednotky vypožičala hlavne vulgaritu, pridávala a pridávala tam, kde si už scenárista s režisérom nevedeli rady. 

Ale veľmi dobre fungovali dialógy medzi opilcom Santom (Billy Bob Thornton) a mentálne zaostalým chlapcom. Či má 10 rokov v jednotke alebo 23 v dvojke, s vizážou tučnučkého anjelika stále vyzerá na 15. 

Rodinné vzťahy

Ďalšie vianočné filmy spracúvajú tému vzťahov rodičov a detí. Funguje aj hĺbka poznania, že napriek generačným a povahovým rozporom sa stále milujú a majú k sebe blízko.

Úchyl Santa dáva obom postavám hlbší rozmer náčrtom charakterov. Duševný vývoj chlapca, ktorému sa rodičia pomstili už pri krste (volá sa Thurman Herman), poznamenáva aj náboženská odcudzenosť.

Podobný je osobnostný profil opilca Willieho, ktorému matka ublížila toľko, že je schopný udrieť ju päsťou. Je to komédia, hovorí sa tam vulgárne a zároveň je to silné a ponúka to katarziu úplne inou formou. 

Aj keď stavebné prvky a rozprávačské postupy sa v amerických vianočných filmoch opakujú skoro počas celého storočia, v rôznych érach nájdeme výrazné vlny so spoločným charakterom. 

V 80. rokoch to bol experiment. O Vianoce sa oprel aj zvláštny umelec ako Terry Gilliam. Jeho kyberpunkový Brazil (1985) so Santa Clausom na invalidnom vozíku sa dá čítať aj ako výpoveď o blízkosti dobra a zla v ľudskom vnútre. 

Temnú stránku osobnosti mapuje Vianočné zlo (1980). Sviatočné obdobie vyprovokuje narušenú psychiku hlavného hrdinu, ktorý si spomína na milostnú hru svojej maminky s mužom v obleku Santu.

Mimochodom, silnú tradíciu majú v USA aj vianočné horory. Populárny bol hlavne Gremlins (1984). Asi preto, že napätie tu odľahčujú komediálne prvky. 

Komédie

Zlatý vek zažívajú na prelomu tisícročí. Z prvého Denníku  Bridget Jonesovej (2001) sa nedá zabudnúť štrikovaný sveter s hlavou soba na tele herca Colina Firtha.

Láska nebeská (2003) vznikla v britsko-francúzskej produkcii, no distribúcie sa chytila kalifornská spoločnosť Universal. Filmári sa najskôr zľahka pohrávajú s vianočnými motívmi. Vo finále však dávajú priechod všetkým emóciám, aké sa so sviatkami spájajú. 

Prepojenie britskej a americkej kultúry sa až tak nepodarilo v romantickej komédii Prázdniny  (2006), kde hrajú výrazné osobnosti ako Cameron Diaz, Kate Winslet, Jude Law, Jack Black. Dialógy sa dlho naťahujú a chýba im šťava.

Využitie vianočných sviatkov je samoúčelný, príbehu vôbec nepomáha.

V súčasnosti sme možno svedkami vzniku novej vlny. Vianočná párty (Office Christmas Party, 2016) ešte obsahovala apokalyptický motív workoholického života a vyprázdnenosti korporátnych vzťahov.

Sestersko-bratský súboj o spôsob vedenia zdedenej firmy vyústi do malého víťazstva uvoľnenejšieho prístupu. Hollywood začína produkovať snímky pre generáciu s prehádzanými prioritami. Cieľom už nie je posun vo firemnej hierarchii a kariéra. 

Vlaňajšia novinka v štýle párty bola plná nezáväznosti. Či je tohtoročný vianočný príspevok do kín Matky rebelky potvrdením tejto vlny, to sa ešte ukáže. 

Nová generácia mamičiek v ňom háji právo na Vianoce bez množstva povinností, chce sa baviť spolu s ostatnými, čo iné matky nechápu. Miestami je film dosť šialený. 

Láska a mier

Veľká časť vymenovaných filmov sa nachádza v ponuke našich televízií už od adventu. Sledovanie americkej filmovej produkcie mení náš vzťah k tradíciám, ktoré sú privezené spoza oceánu. 

Niekoho to možno prekvapí, ale ešte pred dvadsiatimi rokmi sa prekladatelia báli nazvať Santa Clausa jeho menom. V niektorých filmoch sa volá Mikuláš. 

Rebríček vianočných filmov podľa tržieb na americkom trhu v miliónoch dolárov podľa zdroju Forbes: 

  • 1. Sám doma (Home Alone, 1990), réžia Chris Columbus, 286 miliónov
  • 2. Grinch (How the Grinch Stole Christmas, 2000), Ron Howard, 260 miliónov
  • 3. Polárny expres (The Polar Express, 2004), Robert Zemeckis 183 miliónov
  • 4. Sám doma 2 (Home Alone 2: Lost In New York, 1992), Chris Columbus, 174 miliónov
  • 5. Elf (Elf, 2003), Jon Favreau 173 miliónov
  • 6. Santa Claus (The Santa Clause, 1994), John Pasquin, 145 miliónov
  • 7. Santa Claus 2 (The Santa Clause 2, 2002), Michael Lembeck 139 miliónov
  • 8. Vianočná koleda (A Christmas Carol, 2009), Robert Zemeckis 138 miliónov
  • 9. Vianoce na štvrtú (Four Christmases, 2008), Seth Gordon 120 miliónov
  • 10. Santa Claus 3 (The Santa Clause 3: The Escape Clause, 2006), Michael Lembeck 84 miliónov
01 - Modified: 2021-12-17 08:50:47 - Feat.: 0 - Title: Kvíz pre naozajstných znalcov: Ako dobre poznáte tieto vianočné filmové evergreeny?
menuLevel = 2, menuRoute = style/kultura, menuAlias = kultura, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
19. apríl 2024 20:33