03.09.2017, 20:39

Festival, ktorý sa začal ako anarchia. Dnes ním pretečú desiatky miliónov

Burning man
Zdroj: Reuters

Nevadská púšť v týchto dňoch ožíva pod taktovkou legendárneho amerického festivalu Burning Man. Desiatky tisíc ľudí aj tento rok mieria do improvizovaného mestečka Black Rock City, aby tu spálili dreveného muža a oslávili únik od tradičného kapitalizmu.

Popularita festivalu ale paradoxne spôsobuje, že pre návštevníkov úplne od kapitalizmu uniknúť je z roka na rok ťažšie. Organizátori totiž odhadujú, že sa tu každoročne pretočí 45 miliónov dolárov.

Festivalu sa zúčastňuje aj spoločenská smotánka, ako Puff Daddy, Katy Perry alebo Paris Hilton. Za posledných 30 rokov, kedy sa festival organizuje, minuli umelci aj miliardári tisíce dolárov za dopravu, jedlo či ušitie kožuchov zo šesťdesiatych rokov, aby sa mohli k dekorovanému darcovskému hospodárstvu pripojiť.

Návštevníci tu totiž strávia viac ako týždeň bez reklám, marketingu a akéhokoľvek predaja. Všetko, čo budú k životu potrebovať, môžu bezplatne dostať od ostatných. Nejde však o klasický výmenný obchod. Očakáva sa, že každý niečím prispeje. Či už prácou alebo surovinami.

Kostýmy za tisíce dolárov

Ale za to, aby sa návštevníci festivalu odlíšili od ostatných, sú schopní minúť nemalé peniaze. Ceny kostýmov sa úplne bežne pohybujú v rádoch tisícov dolárov.

"Som jednou z tých, čo radšej minú peniaze za zážitky, než hmotné veci," hovorí tridsaťtriročná realitná agentka spoločnosti Tribeca, ktorá si nakúpila kostýmy na celý týždeň za 10 tisíc dolárov.

Nancy Marcusová je módna stylistka, ktorá si vytvorila meno práve vďaka kostýmom, ktoré už tretí rok na festival Burning Man pripravuje. Dlhoročná návštevníčka festivalu najskôr pomáhala kolegom s prípravou ich kostýmov a neskôr si uvedomila, že by v tomto odbore mohla podnikať.

Ceny jej kostýmov sa pohybujú od 1 000 dolárov za pár kusov až po 10-tisíc dolárov za celkovú sériu odevov, ktorá môže obsahovať až 20 kúskov. Podľa prepočtov stojí účasť na festivale v priemere 1 500 dolárov, vrátane letenky, ktorá vychádza na zhruba na 425 dolárov.

Zvyšok peňazí zahŕňa náklady na výrobu kostýmu, stravovanie na celý týždeň a tovar, ktorý si ľudia budú na festivale vymieňajú.

Keď už ste ale na mieste, žiadne peniaze potrebovať nebudete. Všetko sa obchoduje bez nich.

Máte chuť na mojito pri západe slnka? Alebo požičovňu motocyklov? Všetko sa tu riadi podľa pravidla - Mi casa su casa. (Môj dom je tvoj dom.) V prípade festivalu s "nekomerčnou" dušou sa môže 1 500 dolárov zdať ako kopa peňazí, ale zhruba 70 tisícom ľudí, ktorí sa festivalu pravidelne zúčastňujú, sa pri vytváraní dočasného mesta v neúrodnej púšti hodí každý dolár.

Okrem výmeny tovaru je Burning Man tiež plný sociálnych služieb. Stovky workshopov, umeleckých diel a výtvarných zážitkov sú počas celého týždňa zdarma pre každého. Vaše skúsenosti nie sú zviazané s vašou peňaženkou, ale s tým, čím môžete do skupiny prispieť.

Podľa štúdie z Harvardu z roku 2016, väčšina mladých ľudí vo veku od 18 do 29 rokov už nepodporuje tradičný kapitalizmus. Zhruba 40 percent tohtoročných návštevníkov, ktorí budú na festivale prvýkrát, sa tak môže v Black Rock City inšpirovať tým, ako by mohla vyzerať postkapitalistická spoločnosť.

Napriek nedostatku hmatateľnej meny alebo pohostinného prostredia, funguje DIY (do it yourself - vyrob si sám) infraštruktúra Black Rock City pomerne obstojne.

Každé ráno sa dokonca vydávajú miestne noviny a verejná rozhlasová stanica vysiela svoj prenos. Dalo by sa predpokladať, že festival Burning Man by mohol existovať len vo vákuu. Black Rock City ale šliape ako hodinky celý týždeň. Tisíce dobrovoľníkov ponúkajú svoj čas, energiu a peniaze, aby zabezpečili jeho prevádzku.

Ľudia odchádzajú so spoločenským posunom v hodnotách

Dala by sa táto kultúrna anomália preklopiť do reálneho sveta? Odborníci sa zhodujú na tom, že nie. Black Rock City nie je určené na to, aby fungovalo navždy - a to je ten dôvod. Ale aj krátkodobý vplyv Burning Mana sa premieta do mentality návštevníkov, ktorí sa vracajú späť domov do "predvoleného sveta".

Skôr než parádny útek zbohatlíkov, ktorí hľadajú divoký púštny večierok, ukazuje nárast popularity festivalu Burning Man na väčší spoločenský posun v hodnotách. Na festival sa každoročne netešia len jeho účastníci, ale aj podnikatelia zo širokého okolia. Mnoho návštevníkov ešte pred vstupom na festival minie nemalé peniaze v miestnych hoteloch, obchodoch s potravinami a ďalších miestnych firmách.

Napríklad v obchode Reno Whole Foods bežne prebehne denne 3 500 transakcií, ale v čase okolo festivalu sa ich priemerný počet navýši na 5 500. Pre obchod je to každoročne veľká udalosť a už dva mesiace vopred začínajú jeho zamestnanci plánovať zásobovanie.

V období okolo festivalu obchod dokonca predĺžil pracovný čas o dve hodiny až do polnoci a pozval si posily zo sesterských obchodov. "Až po ôsmich rokoch konečne vieme, ako sa na Burning Man pripraviť," hovorí zástupca obchodu. 

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.