StoryEditor

Koniec roka priniesol aj pravidlá, ktoré odstránia klamlivú reklamu a nečisté obchodné ťahy

30.12.2007, 23:00

Nové pravidlá pre reklamu a obchod, posilnená pozícia vyhľadávača Google či rekordná pokuta pre televíziu Markíza. Aj takéto novinky nás prekvapili v závere roka.

Stop nekalým praktikám
Novela zákona o reklame a zákona o štátnej kontrole vnútorného trhu vo veciach ochrany spotrebiteľa môžu vstúpiť do života. Prezident to umožnil svojím podpisom. Normy sa zaoberajú jednak zákazom nekalých obchodných praktík -- mimochodom, na nečisté obchodné ťahy nedávno veľmi rázne upozornila členské štáty aj Európska komisia -- a jednak úpravou klamlivej a porovnávacej reklamy.
Prvou novelou sa rozširujú kompetencie Slovenskej obchodnej inšpekcie. Inšpektori tak dostali väčšie právomoci ukladať pokyny, aby sa odstránili nedostatky, a v nadväznosti na nový zákon sa im umožní objasňovať priestupky a zakázať také konanie, ktoré je nekalou obchodnou praktikou. Za takýto krok možno považovať napríklad, ak predavač nalieha na zákazníka, že sa bez jeho výrobku či služby za žiadnych okolností nazaobíde a musí si ich kúpiť. Podobne sa hodnotí, ak má výrobok neoprávnene uvedenú značku kvality či dôvery nejakej inštitúcie, alebo ak sa výrobok vydáva za schválený či špeciálne povolený, pričom ide o vymyslený fakt. Medzi nečisté praktiky sa okrem iných ráta i nepravdivé informovanie o tom, že výrobok či služba sa ponúkajú len počas limitovanej lehoty -- kvôli tomu, aby sa zákazník musel okamžite rozhodnúť pre ich kúpu. K novinkám teraz patrí aj to, že inšpekcia môže uložiť pokutu až do desiatich miliónov korún. Ak usúdi, že sa spôsobila ujma na živote alebo na zdraví.

Google proti konkurencii
Najväčší vyhľadávač na svete Google získal súhlas Amerického protimonopolného úradu na prevzatie spoločnosti DoubleClick. Tá v súčasnosti prevádzkuje reklamný systém, ktorý dlhodobo konkuruje reklamným produktom firmy Google. Podľa protimonopolného úradu táto akvizícia neobmedzí zdravé konkurenčné prostredie. Európska komisia je však v týchto vyjadreniach skeptickejšia, a preto momentálne pracuje na štúdii, ktorá by pomohla odkryť konkrétnejšie dosahy spomínaného kroku.

Vodka s novými pravidlami
Ministri poľnohospodárstva členských krajín Európskej únie schválili nové pravidlá, podľa ktorých sa začnú označovať liehoviny. V najspornejšom bode, týkajúcom sa identifikácie vodky, sa dohodlo, že ako vodku možno označovať nielen destiláty vyrobené z obilnín a zemiakov, ako to bolo doteraz, ale aj destiláty vyprodukované z iných surovín. Má to len malý háčik -- tento fakt musí byť podľa nových pravidiel jasne uvedený na etikete nápoja.

Stránka o eure je v kurze
Informačná stránka Euromena.sk, ktorú naše ministerstvo financií a Národná banka Slovenska oficiálne predstavili 20. decembra, zaznamenala hneď v prvý deň fungovania takmer 9-tisíc návštev a viac ako 750-tisíc kliknutí.
Stránka o zavedení novej meny poslúži všetkým, ktorí sa budú chcieť dozvedieť podrobnejšie informácie o budúcej euromene. Návštevníci portálu nájdu okrem množstva informácií aj eurokalkulačku, ktorá dokáže premeniť slovenské koruny na euro a naopak. Na svoje si však na stránke prídu aj podnikatelia či deti.

Markíza s pokutami
Markíza, naša najväčšia súkromná televízna stanica, dostala pokutu 3,1 milióna korún. Pokutu jej udelila Rada pre vysielanie a retransmisiu, podľa ktorej televízia porušila ľudskú dôstojnosť a ochranu maloletých v relácii Reflex odvysielanej 24. augusta 2007.
Okrem rekordne vysokej sankcie jej rada udelila aj ďalšiu pokutu -- v tomto prípade vo výške 1,1 milióna korún. Markíza ju dostala za to, že opäť odvysielala čosi nevhodné, šlo o príspevok Tragická nehoda v hlavnej spravodajskej relácii Televízne noviny.

V USA médiá po novom
Dve nové pravidlá schválené Federálnou komunikačnou komisiou výrazne zmenia prostredie na podnikanie s elektronickmi a tlačenými médiami v USA. Ako napísali Hospodářské noviny, pôjde o to, že žiadna televízna spoločnosť nebude môcť ovládať viac než 30 percent káblového vysielania a, naopak, popustilo sa v tom, že vydavatelia denníkov budú môcť vlastniť lokálne televízne stanice. Najmä druhým nariadením sa čiastočne zruší doteraz silno presadzovaný zákaz takzvaného krížového vlastníctva v médiách.

(!!! len ak bude treba!!!) V BMW zmenili agentúru
Značku nemeckej automobilky BMW bude na trhoch strednej a východnej Európy propagovať reklamná agentúra MAB. Jej viedenská pobočka vyhrala tender na reklamu a marketing v Česku, Bulharsku, Rumunsku, na Slovensku, v Slovinsku, na Malte a Cypre. Podľa vyjadrení šéfov majú záujem spolupracovať s partnerom schopným spojiť vyššie strategické ciele firmy pre daný región so špecifikami značky. BMW v roku 2007 predala v strednej a vo východnej Európe o 40 percent áut viac než pred rokom.



"Teroristická" reklama



Reklamná kampaň holandskej organizácie na ochranu spotrebiteľov vyvolala rozporuplné reakcie. V reklame vystupuje fiktívna teroristická organizácia, čo považujú predstavitelia islamu za vytváranie negatívneho obrazu o islamskej komunite. Holandská spotrebiteľská organizácia spustila túto kampaň, aby zvýšila informovanosť verejnosti o nebezpečenstve zábavnej pyrotechniky. Tá má v Holandsku každý rok na svedomí mnoho zranených. V kampani vystupuje fiktívna moslimská teroristická organizácia -- Oslobodzujúca armáda proti slobode 0 s postavou typu Usámu bin Ládina. Videá sa urobili v irackom dialekte s holandskými a anglickými titulkami v štýle "autentickej" amatérskej kamery.


Pasca na mladíkov
Kozmetická spoločnosť L`Oréal so svojou divíziou Garnier spustila virálnu kampaň, ktorá paroduje výrazne sa zvyšujúci záujem o takzvanú produktovú reklamu, čiže product placement (ide o akoby náhodné umiestnenie nejakého výrobku v programe či filme). Prostredníctvom fiktívneho seriálu sa tak chce priblížiť cieľovej skupine mladých 18- až 34-ročných mužov, ktorých tradičné marketingové prístupy a médiá dokážu len ťažko osloviť. Na spropagovanie svojich vlasových produktov Garnier Fructis Style Bold It vytvorila spoločnosť webové stránky, videoklipy i blog.
Amazon zabodoval
Kupovanie vianočných darčekov cez internet zaznamenalo tento rok enormný úspech. Denný rekord pripadol na 10. decembra. Najväčší internetový predajca na svete Amazon v ten deň zaregistroval objednávky na rekordných 5,4 milióna výrobkov z viac než dvoch stoviek krajín sveta. Len v Nemecku sa cez portál Amazonu každú sekundu objednalo viac ako desať artiklov, čo je doteraz najviac. Hitom Vianoc boli v tomto roku hracie konzoly, po nich digitálne fotoaparáty, prehrávače MP3, ploché počítačové monitory a videohry. Vzhľadom na čoraz lepší predvianočný predaj Amazon plánuje ďalej rozšíriť služby a ponuku artiklov. Informovala o tom agentúra DPA.

Vynovený Atlas.sk
Takmer na deň presne, päť mesiacov po tom, ako Atlas.sk rozšíril svoje portfólio o službu Menu.sk, predstavuje ju teraz svojím používateľom v celkom novom šate a s novými možnosťami. "Snažili sme sa službu koncipovať tak, aby pôsobila maximálne prehľadne a trendy. Tomuto sme podriadili dizajn koncipovaný veľmi jednoducho a s dôrazom na informácie. Pre mnohých bude určite prekvapením, že sa na Menu.sk nenachádza ani jediná reklamná bannerová plocha," povedal o novej verzii portálu Igor Kalaš, výkonný riaditeľ spoločnosti Atlas.sk.
Nová verzia Menu.sk sa od pôvodnej nelíši len dizajnom. Ide o kompletne nový systém prebudovaný od základov, najmä kvôli nutnosti previazania Menu.sk s inými službami Atlasu. Jednou z nich sú aj nové Mapy. "Už pri kúpe Menu.sk sme avizovali, že prepojenie tejto služby s novou verziou máp bude veľmi silné. Výsledkom je nielen ,mapa pokrytia', ale aj orientačná mapka pri každej reštaurácii zaradenej do databázy," vysvetlila Marcela Hlavatá.
Nové Menu.sk ponúka pri štarte informácie približne o 500 reštauráciách a ich počet sa stále zvyšuje.



(tt, kyz, run, tasr, Marketing&Media, čtk)

menuLevel = 2, menuRoute = hnporadna/podnikanie, menuAlias = podnikanie, menuRouteLevel0 = hnporadna, homepage = false
07. máj 2024 11:18