StoryEditor

Ako vyjsť na vrchol a udržať sa tam

04.08.2005, 00:00
V americkom rebríčku bestsellerov obsadila jedno z prvých miest kariérová príručka Pauly Froelichovej It!

Prvé dni v prvom zamestnaní, zmena profesijnej orientácie, rozbehnutie vlastnej firmy alebo chuť na šéfovskú stoličku -- správne rady usmerňujúce jednotlivé kroky sú nielen v týchto prípadoch tým, čo môže uľahčiť alebo skrátiť cestu k úspechu. Ako vcelku užitočná lekcia môže poslúžiť kniha Pauly Froelichovej It!, reportérky New York Post, ktorá sa pred letom usadila v americkom rebríčku bestsellerov. Čo obsahuje jej "deväť tajomstiev bohatých a slávnych, ktoré vás môžu vyniesť na vrchol"?

Spoznať zákony úspechu
Na začiatku vášho úspešného príbehu si ujasnite, kto ste, čo chcete a či to reálne môžete dokázať. Nestačí si len niečo zaumieniť. Kto sa chce posunúť ďalej, musí zostať sebakritický a na vlastnú cestu nazerať vždy z nového uhla pohľadu. Premyslite si, kde máte skryté rezervy a snažte sa v danej oblasti ďalej vzdelávať. Odborný rast je nevyhnutný, kompetentnosť je v súčasnosti jedným zo základov úspechu. Stanovte si ciele a zapíšte si ich. Formulujte a definujte ich konkrétne, pričom najdôležitejšie sú odpovede na otázky: Kam sa chcem dostať? Ako sa tam dostanem? Kto mi pri tom môže pomôcť? Aké kontakty budú dôležité? Ktorá organizácia pasuje do môjho konceptu? Čo som pre to pripravený urobiť?
Ciele sa snažte dosahovať malými krokmi -- prináša to častejšie výsledky. Mimoriadne dôležitá je dôvera vo vlastné sily, realistické ohodnotenie seba samého, trpezlivosť, silná osobnosť a veľa, veľa úsilia.

Nastavenie a buldodžia výdrž
Profesionalita, presnosť a osobnosť -- to sú tri oporné body, ktoré vám pomôžu preraziť. Rozpoznanie súvislostí, pravidelné čítanie novín a záujem o dianie vo svete sú nevyhnutné. Dôležitá je tiež pevná vôľa a charakter s jasne stanovenými mantinelmi. Vystúpiť na najvyšší stupienok bez požadovaných osobnostných vlastností je oveľa ťažšie. A pre absolútnu špičku je základom ešte čosi navyše: schopnosť preniesť nadšenie a vieru v seba samého aj na iných. Avšak pozor, aby ste po prvých čiastkových úspechoch neprepadli bezhraničnému nadšeniu. Nadmerné nasadenie totiž skôr škodí ako pomáha.

Správny čas a správne miesto
Dôkladne si premyslite, ako, kedy a kde chcete vyštartovať. V prvom rade je dôležité miesto, aby vás bolo vidieť a aby ste si mohli vybudovať potrebné kontakty. Autorka knihy v tejto súvislosti pripomína, že voľba správneho miesta je v Európe ešte dôležitejším faktorom ako v USA. Postupujte strategicky, pretože tzv. hurá akcie vám môžu spáliť prsty a hneď na začiatku zmariť všetky šance. Ak chcete lepšie spoznať oblasť vášho profesijného záujmu, analyzujte osoby, ktoré sú v nej najlepšie. Ak je to možné, snažte sa s nimi nadviazať priamy kontakt a požiadajte ich, aby vám porozprávali príbeh ich úspechu. Využite získané informácie pre seba: nedozviete sa iba pozitívne zážitky, ale aj tipy a triky, ako sa bez straty desiatky vyhnúť chybám.

Dôraz na vzhľad a správanie
Zdravotná sestra, bankový úradník či manažér -- každé povolanie má vlastný, viac či menej definovaný spôsob obliekania a úpravy zovňajšku. Snažte sa maximálne využiť vaše danosti a neverte tomu, že krajší ľudia majú väčšiu šancu získať miesto, o ktoré sa uchádzajú, ako ich menej atraktívni konkurenti. Víťazí zdravé sebavedomie a upravený vzhľad. Samozrejmosťou -- ktorá ešte vždy nie je pre každého samozrejmá -- je čisté oblečenie, čerstvo umyté vlasy a pre ženy ľahký mejkap. V obliekaní netreba siahať po najnovších módnych výstrelkoch, avšak nezabúdajte na to, že kvalitne oblečení ľudia si ľahšie získajú rešpekt ostatných. Na vzhľad si treba dať pozor vždy, najmä však pri dôležitých stretnutiach s vysoko postavenými ľuďmi. Džínsy, voľné šaty, nahé plecia, nohy bez pančúch, sandále a podobne sú aj v najhorúcejších dňoch absolútne tabu.

Využite silu a moc médií
Ak ste expertom v určitej oblasti, urobte ďalší krok smerom k verejnosti. Čo ovládate najlepšie? Vďaka ktorým odborným vedomostiam ste dosiahli náskok pred ostatnými? Snažte sa premyslieť a zabezpečiť efektívnu prezentáciu v novinách a časopisoch, rozhlase alebo televízii. Pri všetkých vystúpeniach využite jedinečnú šancu profilovať sa pred širokým publikom ako špecialista. Túto možnosť však využite iba vtedy, keď máte k danej téme skutočne čo povedať, nepodľahnite lákaniam a nevyjadrujte sa k banálnym alebo bulvárnym témam. Inak sa môže stať, že poškodíte svoj imidž a dobré meno. Ak nemáte s vystupovaním v médiách skúsenosti, nechajte si poradiť od odborníkov -- táto investícia sa vám v každom prípade oplatí.

Postarajte sa o váš marketing
Za značky sa platí viac ako za bezmenné produkty. Hoci to znie tvrdo, tento princíp platí aj na trhu práce. Preto buďte aktívny: kto chce, aby o ňom vedeli aj ostatní, musí na seba upriamiť ich pozornosť. Podobne ako jednotlivé organizácie, aj vy potrebujete vlastnú marketingovú stratégiu, aby ste sa lepšie dokázali "predať". Skúste sa sami seba spýtať: Čo ma odlišuje od ostatných? Špeciálne jazykové znalosti, schopnosť nekonfliktne vychádzať s inými alebo dlhoročné skúsenosti s prácou na úspešnom projekte? Dajte iným vedieť o vašich prednostiach! Myslite na to, že váš imidž a dobré meno musíte aktívne formovať. Buďte úspešný a hovorte o tom. Je to vaše právo.

Sila okamihu
Neschovávajte sa za prácu. Firemné večierky alebo slávnostné večere s obchodnými partnermi -- každú pracovnú udalosť využite vo svoj prospech. Máte problém s nadväzovaním nových kontaktov? Ak áno, osvojte si zásady nezáväznej konverzácie (tzv. small talk). V spoločnosti je dôležité vhodne sa zapojiť do rozhovoru a spoznať čo najviac ľudí, ktorí pre vás môžu byť v budúcnosti dôležití. Žite v prítomnosti, ale myslite na budúcnosť.

Vždy nemusí ísť len o vás
Ak spoznáte dostatočné množstvo nových ľudí, položíte základy vašej siete kontaktov. Pri jej budovaní však nezabudnite na heslo: má dať a dal. Networking totiž funguje na obojstranne výhodnom princípe. Podporte svojich kolegov, aj oni raz podporia vás. Pestujte vzťahy s obchodnými partnermi, dodávateľmi alebo so zákazníkmi a snažte sa zanechať najlepší dojem. Sociálne väzby sú pri budovaní kariéry čoraz dôležitejšie. Mnohé spoločnosti sa v tejto súvislosti zapájajú napríklad do projektov zameraných na ochranu životného prostredia alebo charitatívnych programov. Osvojte si toto správanie -- charita vám pomôže vybudovať dobré meno a imidž.

Udržiavajte koleso v pohybe
Dostať sa na vrchol nie je ľahké. Ak sa vám to podarí, nezabúdajte na to, že na vrchole sa treba aj udržať. Zostaňte sami sebou -- ak chcete dlhodobý úspech, buďte čestný a nohami stojte na zemi. Základné body možno zhrnúť nasledovne: ďalšie vzdelávanie, pestovanie kontaktov a profesionalita v každom okamihu.

menuLevel = 2, menuRoute = hnporadna/moja-kariera, menuAlias = moja-kariera, menuRouteLevel0 = hnporadna, homepage = false
02. máj 2024 21:34