StoryEditor

Prevencia cestovateľskej hnačky

15.05.2007, 00:00

Aspoň raz vidieť a zažiť, ovoňať a ochutnať atmosféru vysnívanej exotickej krajiny, je určite túžbou nejedného z nás. Ak si váš cestovateľský sen chystáte splniť práve počas tohto leta, iste už plánujete a vybavujete všetko potrebné. Pokojne sa nechajte unášať na vlnách svojich predstáv, ale pri prípravách na cestu myslite aj na svoje zdravie a nič nenechajte na náhodu. Nepríjemných nástrah striehne na vás v zahraničí mnoho, vo všeobecnosti platí priama úmera medzi exotickosťou krajiny a množstvom neželaných prekvapení pre váš organizmus.

Eva z Prešova, 34 rokov:
Dovolenku v Egypte sme s manželom ako našu prvú spoločnú "veľkú dovolenku" plánovali takmer rok vopred. Naštudovanú a pripravenú sme mali nielen trasu a pamiatky, ktoré musíme bezpodmienečne absolvovať, ale aj hroziace riziká, o ktorých sa písalo v bedekroch. O cestovateľskej hnačke alebo "faraónovej pomste" som počula aj od kolegyne, ktorá Egypt absolvovala pred pár rokmi. Jej rozprávanie bolo s odstupom času veselé, no verím tomu, že keď boli tie príhody aktuálne, veľmi sa nesmiala. Z Egypta jej zostali spomienky na jeden jediný výlet, jednu večeru a WC na hotelovej izbe. V lekárni som nakúpila probiotiká pre seba i manžela, ktorý spočiatku ohŕňal nosom, ale nakoniec sa nechal presvedčiť a užíval ich spolu so mnou už týždeň pred odletom. No i tak prihodil do svojej batožiny ťapku slivovice, podľa jeho slov -- "pre každý prípad". Výber jedál bol na moje prekvapenie obrovský, varili nám fantasticky. Ochutnali sme rybacie aj zeleninové jedlá, napriek všeobecným odporúčaniam aj ovocie a ibištekový čaj. Odvahu som nenabrala len na zmrzlinu v kornútiku, hoci by ho upiekli priamo predo mnou. Aj u nás doma si radšej kúpim nanuk. Ľad do nápojov sme slušne odmietali, aj keď chvíľami by veru padol dobre. Každé ráno sme začínali kapsulou probiotík pri raňajkách, a iste aj vďaka tomu sme si okrem kopy nezabudnuteľných zážitkov, krásnych fotiek a pár suvenírov priniesli domov aj nepoužitú cestovnú lekárničku. (Bolo by vhodné povedať, že aj neotvorenú slivovicu "pre každý prípad", ale nebola by to pravda. Teóriu posilňujúceho účinku slivovice na odolnosť ľudského organizmu by vám lepšie predniesol môj manžel.)

Natália, 29 rokov
Na dovolenku v Egypte spred dvoch rokov spomínam v dobrom, i keď mnou "faraónova pomsta" zalomcovala poriadne. Do Egypta sme sa vybrali traja. Môj muž si pobyt pochvaľoval, celý čas sa mu všetky nepríjemnosti vyhýbali a pritom si doprial azda zo všetkého, čo domáca kuchyňa ponúkala. Kamarát si komfort hotelovej toalety užil len počas jedného dňa, nasledujúce dni bol fit a vychutnával si kúpanie v mori. Po zvyšok dovolenky si však dával dve kapsuly probiotík denne, upustil od lákavých nápojov s dáždničkami a ľadom a dokonca aj zuby si umýval v minerálke. Mne sa cestovateľská hnačka nevyhla. Možno to spôsobilo aj moje poľavenie v ostražitosti, keďže prvé dni sa nedialo nič z toho nepríjemného, o čom sme pred cestou počuli aj čítali. Na ceste do Luxoru, do Údolia kráľov som vypila všetku vodu, ktorú som mala so sebou a napriek varovaniu aj kolu, ktorú predával šofér v autobuse. Bolo tam horúco a smäd bol silnejší ako všetky upozornenia a odporúčania. Na ceste späť do hotela som dostala silné kŕče a cesta sa mi zdala nekonečná. Lieky od hotelového lekára spočiatku nepomáhali, zaľahla som s horúčkou do postele. Až na druhý deň sa mi mierne uľavilo, ale vzdialiť sa z hotela som sa už po zvyšné dva dni dovolenky neodvážila. Aj po príchode domov som si dovolenku nechtiac predĺžila ešte o tri dni práceneschopnosti, kým som bola znovu celkom v poriadku a úplne bez hnačiek. Do Egypta by som sa s rodinkou ešte rada vrátila, ale pred odchodom vyskúšam brať probiotiká na posilnenie imunity. Myslím si, že hnačka cestovateľov je vo veľkej miere individuálna a veľmi záleží na odolnosti organizmu človeka, v každom prípade nabudúce nenechám nič na náhodu a na prevencii si dám viac záležať. A to Údolie kráľov si pozriem znovu.

*Spracované na základe vašich skúseností a ohlasov z internetových diskusií

Veľmi častou nepríjemnosťou pri cestovaní do exotických krajín je hnačka. Napriek zľudovenému názvu "faraónova pomsta" nie je tento zdravotný problém typický len pre Egypt. Medzi najrizikovejšie patria aj ostatné štáty Afriky, Latinská Amerika, Blízky východ a Ázia. Stredné riziko hrozí pri ceste do južnej Európy, Číny, Ruska či Karibiku.
Probiotické baktérie majú schopnosť obnovovať črevnú mikroflóru, vytláčať z čreva patogény a brániť ich množeniu. Tak môžu byť vhodnou prevenciou cestovateľských hnačiek. Odporúča sa užívať ich asi týždeň pred vycestovaním, počas celého pobytu a aspoň 10 dní po návrate domov. Najvhodnejšie sú produkty, ktoré nevyžadujú uskladnenie v chlade a sú teda nenáročné a praktické na cesty.
A aj keď sú probiotických baktérií v každej kapsule takéhoto produktu miliardy, do kufra či ruksaku sa zmestia určite. Nájdite im vo svojej batožine miesto a prineste si z tohtoročnej dovolenky len príjemné zážitky.

menuLevel = 2, menuRoute = hnporadna/kvalita-zivota, menuAlias = kvalita-zivota, menuRouteLevel0 = hnporadna, homepage = false