StoryEditor

Financovanie inovácií malých a stredných firiem a startupov. Aké sú trendy a do čoho investovať?

19.09.2023, 00:00

Inovácie sú hlavným motorom ekonomického rastu a prosperity. V počte startupov je Slovensko na chvoste medzi európskymi krajinami. Na milión obyvateľov pripadá 100 startupov, kým v Estónsku, ktoré je lídrom v tejto oblasti, je ich na rovnaký počet obyvateľov viac ako 1100. Ak porovnáme sumu investovanú do startupov, tak u nás je to 30 eur v prepočte na jedného obyvateľa, kým v Estónsku investujú šesťdesiatnásobne viac, až 2000 eur na obyvateľa.

Článok vznikol v spolupráci so spoločnosťou Visa.

Trendy vo svete technologických inovácií pre malé a stredné firmy

Najmä podnikatelia potrebujú rýchlo, bezpečne a prehľadne transferovať peniaze do celého sveta, čo umožňuje globálna sieť spoločnosti Visa. „Práve malí a strední podnikatelia sú dôležití pre ekonomiku každej krajiny. Tvoria približne 66 percent HDP a prispievajú dvomi tretinami k zamestnanosti. Problémom však je, že veľa týchto podnikov neprežije viac ako 5 rokov, veľa z nich má problém s financovaním,“ hovorí Branislav Beer, CEE Business Development Manager spoločnosti Visa.

Podľa neho, existuje 5 fintechových trendov, ktoré malým podnikom umožňujú prosperovať. Sú nimi Embedded Digital Finance, blockchain, umelá inteligencia, inovácie v platobných metódach a zamestnanecké benefity a platby.

Seed Starter

Pred rokom spustila Slovenská sporiteľňa projekt Seed Starter, ktorý sa venuje podporuje trhu s rizikovými, teda venture capitálovým investíciam a startupom. Aj keď globálny trh s týmito investíciami v ostatnom čase ochladol až o 60 percent, podľa Michala Vančana, manažéra Seed Starteru Slovenskej sporiteľne, to mohlo priniesť obom stranám aj výhody: „Niekedy môže byť ochladenie trhu výhodou pre nových hráčov, ktorí na trh vstupujú. To znamená, že nie je taký pretlak kapitálu a záujmu o investovanie, ako to bolo predtým, a zároveň treba povedať, že ten slovenský trh ide vždy trochu v závese za najsilnejšími vlnami, takže situácia je u nás trochu stabilnejšia.“ Spustenie Seed Startera Slovenskej sporiteľne malo v startupovej komunite obrovskú odozvu, banka komunikovala približne so 130- timi záujemcami z radov začínajúcich firiem. Z množstva nápadov tak vybrali tie, ktoré z prepojenia s bankou, budú profitovať.

Investičná platforma Crowdberry

Investíciám do startupov, ale aj SMEs sa venuje aj investičná platforma Crowdberry. Privátnym investorom umožňuje spoluvlastniť české a slovenské firmy a nehnuteľnosti a na druhej strane, firmám tak poskytovať rastový kapitál. Crowdberry združuje privátnych investorov a manažuje investičné fondy. Predčasom podporili aj firmu SmartHead, ktorá sa potom, aj vďaka ich investícii, stala prvou investíciou Seed Starteru Slovenskej sporiteľne. „Manažujeme investičné fondy a vytvárame investorskú bázu, ktorá poskytuje financovanie firmám naprieč rôznymi segmentami. Viac ako 7 000 registrovaných investorov si môže vybrať konkrétne investičné príležitosti od life science, cez nehnuteľnosti až po e-commerce, IT a ďalšie firmy. V prípade SmartHead investoval ako prvý nami spravovaný investičný fond CB Growth ONE, ktorý podporuje slovenské startupy s medzinárodným potenciálom. Teší nás, že podporu získali nielen od nášho fondu a privátnych investorov Crowdberry, ale aj od Seed Starteru a spoločnosť tak môže rásť a realizovať svoj biznis plán,“ vysvetľuje Michal Nešpor, partner spoločnosti Crowdberry.

SmartHead

Prvou invetsíciou Seed Startera Slovenskej sporiteľne je firma SmartHead. Vyvinula cloudové riešenie, ktoré pomáha firmám manažovať, spracovávať a reportovať ESG dáta, čo sú environmentálne, sociálne a riadiace kritéria, ktoré sa stali súborom noriem pre činnosti spoločností a investori ich používajú na vyhodnotenie svojich investícií. „Od prvého januára 2024 bude mať veľká časť firiem novú reportovaciu povinnosť, ide o tzv. nefinančný reporting, prichádza totiž do platnosti nová legislatíva Európskej únie, ktorá sa volá ESRS, European Sustainability Reporting Standards, takže ide o európske štandardy pre vykazovanie informácií o udržateľnosti. Dotkne sa to hlavne firiem, ktoré spĺňajú dve z troch podmienok, tá prvá počet zamestnancov nad 250, druhá podmienka je obrat cez 40 miliónov Eur, a tretia podmienka je aktíva v hodnote 20 miliónov eur. Dôvodov, prečo aj menšie firmy musia byť v pozore, je viacero. Každý rok sa bude znižovať hranica, ktorá určuje, aké firmy majú povinnosť reportovať v rámci tejto legislatívy. Ďalším dôvodom je, že veľké firmy, ktoré tú povinnosť dnes majú, musia reportovať aj o svojom dodávateľskom reťazci. Takže, ak som stredná firma, ktorá spolupracuje s firmou, ktorá túto povinnosť má, musím reportovať dáta o udržateľnosti v rámci mojej firmy,“ uzatvára Michal Vavák zo spoločnosti SmartHead.

 

 

menuLevel = 1, menuRoute = hn-special, menuAlias = hn-special, menuRouteLevel0 = hn-special, homepage = false
28. apríl 2024 02:03